Å sørge for å ha en jevn strøm med trafikk og nye leads er ofte bedrifters aller største utfordring og viktigste oppgave. Den beste måten å få helt fremmede personer til å bli kunder av bedriften din, er å implementere inbound marketing-taktikker i bedriftens markedsføring. Disse Inbound taktikkene vil hjelpe potensielle kunder finne dere via kanaler som blogg, søkemotorer og sosiale medier.

Ved å skape målrettet innhold av høy kvalitet tiltrekker dere potensielle kunder til nettsiden, og dere skaper kredibilitet i bransjen ved at bedriften får posisjonert seg som en ekspert innen fagfeltet deres.

Taktikkene vi skal gå gjennom i denne artikkelen er også svært kostnadseffektive måter for å generere trafikk som kan konverteres til leads og kunder over tid.

 

Her er 8 taktikker din bedrift bør ta i bruk for å generere flere leads på nett:

 

1. Ha en nettside som representerer bedriften godt

 

god nettside som genererer leads

Bedriftens hjemmeside er et av de viktigste ansiktene til bedriften utad. Ofte er nettsiden det første kontaktpunktet potensielle kunder vil ha med bedriften din. Utformingen av siden er en av de viktigste faktorene potensielle kunder vurderer før de velger å kjøpe produkter eller tjenester av dere, og derfor er riktig utforming av hjemmesiden så viktig.

Besøkende evaluerer bedriften deres basert på hvordan de oppfatter nettsiden. En godt designet og funksjonell nettside har derfor en tendens til å konvertere flere kunder enn en som er dårlig utformet. Oppsettet på nettsiden deres bør være enkelt, men likevel attraktivt for besøkende og ikke minst søkemotorer. Mengden trafikk til nettsiden deres har et direkte forhold til inntektene, og mer trafikk blir til mer lønnsomhet.

Bortsett fra å tiltrekke flere besøkende, er det viktig å fokusere på å holde de besøkende engasjert helt fra starten. Vellykket arbeid med å engasjere besøkende med solid innhold på nett er viktig for å kunne samle inn kontaktinformasjonen til disse potensielle kundene. Det sikrer at besøkende ikke bare spretter vekk igjen fra hjemmesiden uten å bli fulgt opp igjen. Slik kan man konvertere dem videre til kunder.

Engasjer de besøkende med innhold og gode funksjoner

Live-chat er et godt verktøy man kan ta i bruk på nettsiden for å engasjere de besøkende. Live chat er også en ekstremt kostnadseffektiv metode for å øke salget drastisk, forvandle besøkende til potensielle kunder og til slutt få en lojal kundebase.

Dersom folk ikke samhandler med nettstedet, betyr det at nettstedet ikke gir noen verdi for brukeren. Første steget til å ha en sterk tilstedeværelse på nett betyr å ha en god og brukervennlig nettside.

 

2. Kvalitetsinnhold  is king

Det sies at «Content is king», men i virkeligheten er det kvalitetsinnhold som er konge.

Å dele kvalitetsinnhold som svarer på det publikum lurer på og som tar opp relevante problemer målgruppen deres opplever, bidrar til å øke trafikk til nettsiden ved at innholdet dukker opp i søkemotorer, og det gjør at brukerne på nettsiden samhandler mer med den. Bedrifter som jevnlig deler kvalitetsinnhold tiltrekker seg derfor mer leads enn bedrifter som ikke gjør det.

 

  • Benytt bilder og video for å engasjere
  • Hold det enkelt: Skriv innhold som går rett på sak
  • Svar på problemstillingene potensielle kunder lurer på i kjøpsreisen
  • Bruk gode, lettleste fonter og ha lettleste størrelser på teksten
  • Del innholdet deres på alle relevante plattformer (Facebook, LinkedIn, Twitter etc.)

 

3. Skap mer trafikk og hjelp publikum med blogg

generere flere leads med blogg

 

Visste du at 23% av den totale tiden folk bruker på nettet er brukt på sosiale medier eller til å lese blogger? Det betyr at det er på blogg og i sosiale medier store deler av brukerne tilegner seg informasjon og kunnskap. Blogging har derfor potensiale til å drive en betydelig mengde leads inn i salgstrakten din.

Funfact: Bedrifter som jobber aktivt med blogg genererer 67% flere leads per måned enn de som ikke blogger (kilde: DemandMetric)

For dyktige bedrifter fungerer bloggen til mer enn å kun la følgerne sine vite om de siste selskapsnyhetene og hendelsene. En attraktiv, pedagogisk, godt skrevet blogg fungerer som en magnet for besøkende. Ikke bare det, men jo flere og bedre blogger du publiserer, jo høyere vil du rangere i søkemotorer som Google.

Fremfor alt gir blogg en lavere terskel for potensielle kunder til å samhandle med bedriften din. I tillegg gir blogg bedriften muligheten til å posisjonere seg som en ekspert innen fagfeltet sitt ved at dere drøfter problemstillinger som går utover kun deres egne produktfunksjoner.

Les også:


Komplett guide:  Slik kommer du i gang med blogg for bedriften 


 

 

 

4. Optimaliser nettsiden og bloggen for SEO

SEO søkemotoroptimalisering

 

Når vi bruker en søkemotor, søker vi etter informasjon for å løse et problem. Potensielle kunder vil lære hvordan de løser utfordringene de står overfor. Når du sammenligner resultatene på første side på Google med lavere rangeringer, er det vanligvis en ekstrem forskjell i kvalitet på innholdet som dukker opp.

Folk har generelt en tendens til å foretrekke resultatene på den første siden av den grunn. Høy rangering i resultatene av søkemotorer (Google, Yahoo, Bing, etc.) sikrer enkel tilgjengelighet og en jevn flyt av besøkende til nettsiden. Du må sørge for at innholdet ditt vises godt frem, for side 2 av Google er som en spøkelsesby ingen beveger seg til.

Ved å legge godt forarbeid i nøkkelord/ søkeord bedriften din ønsker å rangere for, samt å optimalisere innholdet i punktene nedenfor, kan du effektivt kommunisere innholdet ditt til søkemotorene og de potensielle kundene dine.

 

  • Tydelig sidetittel som inkluderer relevante søkeord
  • En god URL-struktur må være på plass og inneholde sidetittel med søkeord
  • Benytte tydelige overskrifter (H1,H2 og H3)
  • Benytte “Alt-tekst” på bilder
  • Gode metabeskrivelser som engasjerer til å klikke inn på bloggen

 


Les også: Våre beste tips for SEO i 2019


 

 

5. Markedsføring på sosiale medier

 

null
Sosiale medier har for mange bedrifter blitt en viktig kanal for å generere leads. Sosiale medier sine avanserte muligheter for målretting basert på demografi, geografi, interessepunkter og lignende er grunnen til dette. Mange bedrifter tenker at det er viktig å ha så mange likes, følgere og kommentarer som mulig. Men det som er mye viktigere er at man faktisk treffer de personene man ønsker å treffe med innholdet sitt.

Facebook og Instagram er ekstremt effektive når det kommer til markedsføring mot folk basert på ulike interesser, og vi har muligheten til å målrette innhold basert på deres oppførsel og innkjøpsmønster. Facebook lar oss velge og tilpasse annonse-innholdet fra en liste over mulige interesser: Selger du båter kan du målrette mot folk som elsker båtliv. Selger du Golfutstyr kan du målrette mot golf-interesserte, etc.

LinkedIn tilbyr kanskje den råeste målrettingen av alle de ulike sosiale mediene. Bruk derfor god tid på å finne publikummet du ønsker å nå slik at du kan målrette nøyaktig mot dem. Her er det en fordel å bruke dine kjøper personas som utgangspunkt. Husk at du ikke må målrette for spesifikt, men fokuser på de viktigste. Vi kan målrette basert på selskapsstørrelse, stilling, utdannelse eller tidligere stillinger for å nevne noen.

Twitter lar oss målrette mot folk basert på deres eget nettverk eller ditt eget. Det hjelper deg med å øke følgerskaren deres. Twitters annonse-alternativ for å generere leads er en to-klikk-løsning. Annonsen vises som en tweet, men når noen klikker på bildet, utvides kortet for å avsløre et tilbud eller påmeldingsskjema, automatisk fylt med brukerens navn og e-postadresse.

Les også:


Slik lykkes bedriften med annonsering på sosiale medier 


 

6. Bransjespesifikke landingssider

Skjermbilde bransjespesifikk landingsside kuba med cta

 

For oss som markedsfører på nett, er de besøkende på nettsiden sin kontaktinformasjon den mest verdifulle ressursen som finnes. Hvis du ikke vet hvordan du skal nå ut til dine besøkende med innhold skreddersydd etter hva de interesserer seg for, kan alt det harde arbeidet være bortkastet.

Led derfor de besøkende på nettsiden din til en nøye planlagt og optimalisert landingsside der de kan levere nødvendig informasjon for å få ytterligere tilgang.

En dedikert landingsside er kanskje det første innholdet din fremtidige kunder vil se fra deg, og derfor er det viktig å holde den attraktiv og engasjerende helt fra start til slutt. Sørg for at informasjonen er tydelig og gjør det enkelt å fylle ut kontaktskjemaet på landingssiden.

Tilpass landingssiden og kontaktskjemaet ditt med riktige informasjon, farger og relevante bilder. Med et tiltalende utseende og relevant innhold, vil du sannsynligvis få flere potensielle kunder.

Les også:

 


Hva er en dedikert landingsside, og hvordan bør den utformes? 


 

 

7. Ta i bruk CTA knapper!

Spotify CTA

Netflix CTA

 

Tenk på alle gangene du har registrert deg for ting på nettet i løpet av livet ditt, eller bare det siste året. Har du noen gang lastet ned Spotify, Netflix eller Dropbox? Hvis du ikke hadde blitt tiltrukket av design eller teksten på en CTA, ville du sannsynligvis brukt mye færre apper og tjenester enn du gjør i dag. Hver gang du har registrert deg på en tjeneste eller lastet ned noe, har det vært resultatet av en effektiv CTA (Call-to-action).

CTA er et lite, men et svært effektivt verktøy for optimalisering av inbound marketing og lead generering. Effektive CTAer transporterer besøkende fra et innhold til det neste, til nytte for både markedsføreren og den potensielle kunden. Den potensielle kunden er bedre informert før de går til neste steg, noe som forenkler deres kjøpsprosess. Markedsførere har dermed også en bedre mulighet for konvertering. Det er derfor viktig å hjelpe dine besøkende gjennom kjøpsreisen ved hjelp av strategiske CTAer.

 

Dette må du huske for å lage en effektiv CTA:

 

  • Vær krystallklar på hva du tilbyr
    Klarhet er nøkkelen. Vær spesifikk om hva tilbudet ditt er. Hvis du gir bort en gratis guide, si «Last ned vår GRATIS guide til X,» der X klart gir fordelene ved å motta tilbudet. Dette er mye mer effektivt enn «Last ned nå» eller «Få en gratis guide.»
  • Bruk bilder for at innholdet skal skille seg ut
    Bilder og innhold med spennende visuelle elementer skiller seg ut på en nettside mer enn hva ren tekst gjør. De er vanskeligere å ignorere, og de fanger oppmerksomheten til publikum enkelt.
  • Bruk farger som er i kontrast til nettstedets hoved-farger
    Designeren deres kan bli frustrert over dette, men hvis CTAen er for lik resten av nettstedets farger, vil den ikke skille seg ut. Målet er at så mange som mulig skal legge merke til CTAen, og da er det effektivt å bruke kontrastfarger.
  • CTA må være tilpasset formålet
    En god CTA er en CTA som er tilpasset både målet ditt og publikum sine mål. Spør deg selv hva du prøver å oppnå, og utforme tilbudet ditt rundt den visjonen.

 

8. Arrangere et webinar

Hvem ønsker ikke å lære noe nytt helt kostnadsfritt, og fra sitt eget skrivebord? Webinarer er et ekstremt effektivt læringsverktøy. Hvis noen registrerer seg for webinaret ditt, har de allerede kjennskap til deg eller bedriften din. Dette er noe du kan bruke over tid for å konvertere deltakerne lenger ned i salgstrakten, da deltakerne allerede har en interesse for det du gjør.

Ingen ønsker å sitte gjennom et webinar som oppleves som et kjedelig foredrag. Det du ønsker å gjøre er å fange oppmerksomheten til publikum. Hold det derfor så interessant, interaktivt og innovativt som mulig. Webinaret tilbys vanligvis gratis, så du bedriften tjener ikke penger der og da. Men fordi det krever registrering, får man samlet inn grunnleggende informasjon om deltakerne, slik at de kan varmes opp til å bli med videre ned i salgstrakten.

Det er to viktige punkter som huskes på for å organisere et vellykket webinar:

  • Tema: Velg et tema som er relevant for dine personas å interessere seg for. Selv om kvaliteten på webinaret er ekstremt viktig, er suksessen helt avhengig av emnet. Et godt webinar har et tema som gir deg høy eksponering, mange registreringer og høyt oppmøte.
  • Fortelleren: Du legger mye tid (penger), og energi til å lage et webinar, og en dårlig forteller kan trekke hele arrangementet ned flere hakk. Å velge riktig person til å holde webinaret er en avgjørende faktor. Fortelleren bør vite hvordan han eller hun presenterer innholdet på en engasjerende måte, og hvordan man fanger publikums interesse.

Nå er det bare å komme i gang med å generere flere leads!

Etter å ha sett på de viktigste aspektene av lead generering, kan vi konkludere med at inbound marketing metoden handler om å levere kvalitetsinnhold til brukerne, enten de er besøkende, potensielle kunder eller eksisterende kunder. Det er dette som har vist seg å være den beste metoden for markedsføring i den digitale tidsalderen,fremfor gamle “outbound” metoder som å kjøpe annonser eller kjøpe e-post lister.

Jeg håper disse 8 tipsene har gitt deg en bedre forståelse av hvordan en riktig kombinasjon av inbound marketing verktøy kan bidra til å generere flere leads og styrke bedriften deres betraktelig. Punktene vi har gått gjennom i denne artikkelen vil kunne hjelpe deg med å øke flyten av ny, organisk trafikk til nettsiden din og forbedre lead-genereringen din betydelig. Så hva venter du på?