Søkemotoroptimalisering er et viktig tema å forholde seg til for alle oss som ønsker god synlighet på nett. God synlighet hos søkemotorer er noe alle bedrifter burde ønske seg, for i dag starter nesten alle kjøpsprosesser med et søk på nettet. Den viktigste søkemotoren av alle er selvfølgelig Google, og det er Google vi fokuserer på når vi skal optimalisere sider for SEO.


I denne artikkelen skal vi gå gjennom 4 viktige punkter som tar for seg hvordan Google faktisk rangerer søkeresultatene i 2019:

  1. Hvordan den nye “RankBrain” oppdateringen påvirker rangeringen i søkeresultatene 
  2. Hvorfor kvalitetsinnhold er viktigere enn noen gang tidligere for å rangere på søk
  3. Hvorfor du MÅ tenke mobil først i 2024
  4. Optimalisere hjemmesiden din for stemmesøk

Som avslutning skal vi se på hva Google selv mener er de 3 viktigste faktorene for å rangere høyt i 2019.

 

Først: Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder og strategier som fører til at en nettside rangerer høyere i søkemotorens resultatsider.

 

Hvordan optimalisere SEO i 2024

Noe av det som gjør SEO spennende (men også utfordrende), er at reglene til en viss grad endrer seg hele tiden. Google sender ut oppdateringer for å forbedre søkemotoren sin hver eneste dag. Det gjør at vi som arbeider med søkemotoroptimalisering er nødt til å holde oss oppdatert på hvilke metoder som fungerer eller ikke for å rangere høyere i søkeresultatene.

 

Oppdateringen “Rankbrain” fører til store endringer

Søkemotoroptimalisering på Google med RankBrain

Google bruker stadig mer kunstig intelligens og maskinlæring for å forbedre opplevelsen til sine brukere. De kommer jevnlig med små oppdateringer, men i blant kommer det store oppdateringer som i stor grad påvirker hvordan søkemotoren vil rangere nettsider.

Den siste store oppdateringen til Google heter Rankbrain og har signifikant betydning for hvordan Google vil rangere nettsider i tiden fremover. Google selv har gått ut og fortalt at Rankbrain oppdateringen vil være den tredje-mest viktige faktoren for hvordan man vil rangere i søkemotoren i tiden fremover.

Så hva med denne oppdateringen er så viktig?

Jo, “rankbrain” måler hvordan brukere faktisk samhandler med søkeresultatene. Det vil si hvilke av søkeresultatene de klikker seg inn på og hvor lenge de blir inne på en side før de forlater den. De to punktene Google nå bruker som viktige faktorer for å bestemme rangering er :

  • Hvor mange prosent som klikker seg inn på din side fra søkeresultatene
  • Hvor lenge personen blir inne på siden din før de forlater den

Målet til Google er selvfølgelig at søkeresultatene skal være så relevante som mulig for sine brukere. Dersom du bruker lang tid inne på en nettside, så har den mest sannsynlig nyttig innhold som du som syntes er interessant og setter pris på. Dette er selvfølgelig gode nyheter for de av oss som fokuserer på inbound marketing og produserer innhold, gjerne i form av blogg av høy kvalitet.

At Google nå også har økt fokus på hvor mange prosent som klikker på linken i søkeresultatene gir god mening.

For hvorfor skal en side som får masse klikk ligge langt nede i søkeresultatene?

Oppdateringen betyr at du må bli flinkere til å gjøre det mer spennende å klikke på lenkene dine. Det gjør du ved å lage gode titler og metabeskrivelser som gir lesere lyst til å klikke seg inn og lese mer på siden din.

 

Innhold av høy kvalitet er en sikker vinner for SEO resultater

Blogg og innhold forbedrer SEO

 

Tidligere fokuserte Google nesten utelukkende på hvilke søkeord nettsiden som skulle rangeres inneholdt. Men Google har blitt smartere og vet i dag at en nettside stappfull av nøkkelord ikke nødvendigvis er det beste resultatet for brukerne sine.

Derfor vil sider som dekker et tema i dybden som regel rangeres mye høyere i søkeresultatene, slik at brukerne kan få all informasjonen de ønsker seg fra ett sted.

Så hva betyr dette for oss?

For oss som markedsførere betyr dette at vi må lage bedre innhold som går mer i dybden på temaer. En bloggartikkel på 500 ord er ikke lenger nok for at Google virkelig skal sette pris på deg. Bruk heller tiden din på å lage færre, men lengre artikler som går i dybden og dekker hele temaer på en god måte.

Les vår guide:  Slik lykkes du med blogg for bedriften (2019) 

 

Enda viktigere å tenke mobil først

Mobilvennlige sider er viktig for søkeoptimalisering

60% av Google-søk kommer nå fra mobile enheter. Det har ført til at Google er i full gang med å endre algoritmene sine til å anse mobil-versjonen av en hjemmeside til å være den “ekte” siden.

Noe som er viktig å være klar over er at «mobile first index» vil gjelde uansett om søkeren bruker desktop eller mobil. 

 

Sørg for at hjemmesiden er mobilvennlig – på ordentlig

Mange bedrifter har valgt diverse snarveier for å få hjemmesidene sine til å virke mer mobilvennlig for søkemotorer. I mange tilfeller har hjemmesider lagt til en funksjon som skjuler deler av innholdet når siden blir besøkt av en mobil-enhet. Med den nye oppdateringen vil Google legge mye mindre vekt på skjult innhold – også for de som søker på siden via desktop.

Google har også uttalt at sider med en “m.” versjon av hjemmesiden for mobil bør endre dette til en komplett, responsiv hjemmeside for å ikke bli negativt påvirket av den nye oppdateringen.

Hvis du er usikker på om nettsiden din faktisk er mobilvennlig kan du sjekke dette selv på Google sin test for mobilvennlighet.

 

 

Les også:  Nye hjemmesider til bedriften? [6 viktige punkter å vite om i 2024]

 

Optimalisere nettsiden for stemmesøk

Optimalisere nettside for stemmesøk med søkemotoroptimalisering

Stemmesøk er ganske nytt for oss nordmenn, men i utlandet er stemmesøk allerede en naturlig del av hverdagen til millioner av mennesker. En undersøkelse utført av eMarketer viste at hele 35 millioner amerikanere brukte stemmesøk minst en gang i måneden i 2017.

Google uttalte allerede i 2016 at hele 20% av søk fra deres mobil-app bestod av stemmesøk.

Tidligere i år ble Google sin stemme-assistent lansert på Norsk, og det er bare å gjøre seg klar – for alt tyder på at stemmesøk vil for en betydelig andel av alle søk på nettet i løpet av bare noen få år.

 

Eksempel på Google Assistant stemmesøk

Hvordan optimalisere nettsiden for stemmesøk?

For å optimalisere en nettside for stemmesøk er det viktig å tenke på at spørsmålene folk stiller i stemmesøk blir stilt med naturlig språk og uttalelse – ofte i form av spørsmål.

Det er to punkter som ser ut til å spille en viktig rolle for hvordan Google velger ut resultatene sine i stemmesøk:

For det første må nettsiden din allerede rangere høyt i søkeresultatene. Google plukker nemlig fra de øverste søkeresultatene når de skal velge resultater for stemmesøk.

For det andre hjelper det å inkludere spørsmål og svar i innholdet ditt. Dette kan du gjøre ved å stille spørsmål i overskriften slik jeg har gjort med overskriften ovenfor. En annen måte å gjøre det på er å ta i bruk egne FAQ-sider (ofte stilte spørsmål), med tydelige spørsmål og svar.

 

De 3 viktigste faktorene for å rangere høyt på Google i 2024

Rangere høyere på Google med SEO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med nye, store oppdateringer som RankBrain stilles selvfølgelig spørsmålet om de tradisjonelle faktorene for å rangere høyt hos Google fortsatt er relevant. Heldigvis trenger vi ikke å fundere på dette på egenhånd, fordi Andrew Lipattsev fra Google har selv uttalt hvilke 3 faktorer som er de viktigste for å rangere høyt i resultatene. Top 3 faktorer for å rangere høyt på google er:

1 & 2: Linker og innhold (han ville ikke si i hvilken rekkefølge..)

3: Rankbrain

Backlinks fra andre nettsider og godt innhold er altså fortsatt det aller viktigste når det kommer til søkemotoroptimalisering, selv om RankBrain også spiller en stor rolle.

Utover dette er det en lang rekke med faktorer som spiller inn på resultatene, og det er alt fra hvor rask hjemmesiden din er, til teknisk oppsett av siden og URL-struktur.