I dag skal nesten alle bedrifter skrive blogg. Det betyr at det produseres helt sinnsyke mengder med innhold. Dermed gjelder det å få innholdet ditt foran alle de andre som produserer, slik at det er din bedrift som dukker opp øverst på relevante søk

 

Målet med en bedriftsblogg er selvfølgelig å skape mer trafikk, hjelpe målgruppen gjennom kjøpsreisen, få flere varme leads og posisjonere bedriften som en ekspert innen fagfeltet.

Det er alltid litt risikabelt å skrive en guide som dette, men jeg er ganske sikker på at du kommer til å være fornøyd etter du har lest deg gjennom!

Dette er en omfattende guide om blogg for bedrifter som er delt inn i 8 ulike deler:

 

Kapittel 1: Hvorfor bedrifter BØR skrive blogg i 2019.

Kapittel 2: Hva skal bedriften skrive blogg om?

Kapittel 3: Hvordan du utfører en søkeord-analyse for å dukke opp på relevante søk.

Kapittel 4: Bloggens lengde, oppbygning og struktur.

Kapittel 5: Hvordan du skriver blogg raskt og effektivt.

Kapittel 6: Nyttige verktøy for å skrive blogg.

Kapittel 7: Optimalisere blogg for SEO slik at bedriften dukker høyt opp på relevante søk hos Google.

Kapittel 8: Publisering av bloggen

Last ned: Mal for å skrive blogg-innlegg

 Kapittel 1. Hvorfor bør bedrifter skrive blogg?

neonbrand-570366-unsplash-compressor farger-1
Når det tidligere var snakk om blogg var det stort sett i sammenheng med rosabloggere.
I dag vet mange bedrifter at egen blogg er en viktig og effektiv kanal å benytte i markedsføringen.

Grunnen til dette er selvfølgelig at kjøpsvanene våre har endret seg totalt de siste årene. De fleste kjøpsprosesser i dag starter nemlig med et Google søk. Det gjelder også for kjøpsprosesser i B2B markedet.

Bedriftsblogging er derfor blitt en viktig del av hverdagen til mange markedsførere og markedssjefer i norske bedrifter.

Blogg lar bedriften dukke opp på organisk på relevante søk og posisjonere seg som en ekspert innenfor fagfeltet dere tilbyr varer eller tjenester.   

Om bedriften din tar i bruk blogg som en markedsføringskanal, vil dere kunne oppnå et stort konkurransefortrinn. Her i Norge er det foreløpig relativt få bedrifter som aktivt bruker blogg, og innenfor mange bransjer vil det være enkelt å kunne få et stort forsprang på konkurrenter dersom man gjør det på riktig måte.

 

«B2B bedrifter som bruker blogg opplever 67% flere leads enn bedrifter som ikke gjør det»- kilde

 

Blogg er et effektivt markedsføringsverktøy fordi det gir bedriften mulighet til å:

  • Rangere høyere i søkemotorene og tiltrekke mer trafikk til nettsiden.
  • Konvertere besøkende som kan bli verdifulle leads og kunder for bedriften.
  • Leads som har lest bloggen vil være varmere og mer klare for å handle med deg.
  • Blogg vil hjelpe deg å posisjonere bedriften som en ekspert innen fagfeltet / bransjen og styrke bedriftens merkevare.
  • Å dukke opp organisk i søkemotorer skaper tillit hos potensielle kunder.
  • Blogg er en kanal bedriften eier og har full kontroll over i motsetning til betalte annonser og sosiale medier.
  • Bloggartikler er nyttig innhold å poste i sosiale medier.

 

Blogg er en investering som forrenter seg over tid

Content-hubspot-farger-blogg

En undersøkelse utført av Kapost viser at blogg produserer 3 ganger så mange leads per krone benyttet sammenliknet med betalt søk.

Mye av grunnen til det er at en bloggartikkel som publiseres på nettet vil være synlig i søkemotorene mange år fremover i tid – i år 2, 3, 4 og 5. En bloggartikkel vil være en investering som vil “forrente” seg over tid i motsetning til betalte annonser.

«Blogginnlegg eldre enn 6 måneder står for 38% av all bloggtrafikk»  – kilde

 

Kapittel 2 – Hva skal bedriften skrive blogg om?

blogg_2

 

 

 

 

 

 

 

 

Når du leser dette har du forhåpentligvis et ønske om å komme i gang med blogg for bedriften. Men hva i alle dager skal du skrive om?

Temaet du skal skrive om må være noe du og bedriften din har ekspertise om. Det bør altså være nisje-spesifikt til de produktene og tjenestene bedriften tilbyr. Hvis du ikke har god kunnskap og innsikt om et tema, bør du heller ikke skrive om det.


En god måte å komme i gang på er å tenke over hva kundene dine vanligvis spør om og lurer på.

Du skal tilføre verdi for fremtidige kunder, og da må du sette deg inn i kundens situasjon.

 

Før du setter i gang vil det derfor være lurt å tenke over:

 

  • Hva er problemer og utfordringer målgruppen din står ovenfor?
  • Hva er det målgruppen din lurer på i løpet av kjøpsreisen som du kan hjelpe dem med?
  • Hvordan kan du gjøre livet til de potensielle og eksisterende kundene dine enklere?

I denne prosessen vil det være lurt å snakke med selgerne til bedriften. Selgerne til bedriften har en unik innsikt i hva kunder og potensielle kunder ofte lurer på, og hvem kundene de snakker med er.

 

{{cta(‘813f6f89-0ca4-4de6-9fbc-662815fe243d’)}}

 

Kapittel 3 – Utføre en søkeord-analyse

Utføre søkeord-analyse for at bloggen skal rangere på Google

Når du har gjort deg opp en mening om hvilke temaer bedriften skal blogge om, bør du utføre en søkeord-analyse. Ved å undersøke hva de potensielle kundene dine faktisk søker på i søkemotorene kan du enklere planlegge og tilpasse blogger som vil få mange klikk i organiske søk hos søkemotorer som Google.

Konkurransen for å dukke opp på søk varierer mye fra bransje til bransje. Generelt bør du gå etter såkalte “long tail” søkeord. Dette er lange søkeord/søkefraser med lavere konkurranse enn enkeltord. Jo lenger søkefrase du går etter, jo enklere vil det som regel være å rangere høyt.

Det vil for eksempel være mye enklere å rangere på long-tail søkeordet  “boliglån som selvstendig næringsdrivende” enn søkeordet “boliglån”.

Google forstår synonymer og du trenger heldigvis ikke å stappe bloggen full av det eksakte søkeordet/søkefrasen du ønsker å rangere for. Likevel bør du ha det med i overskrifter, i URL-adressen og som en naturlig del av resten av teksten.


Verktøy for søkeord-analyse

Det finnes utallige verktøy for søkeord-analyse. SEMrush er et svært godt alternativ med flere avanserte funksjoner som vi selv bruker. Ahrefs er også et populært valg. Disse koster imidlertid en del penger å bruke, og det finnes gratis alternativer om du skal utføre en enkel søkeord-analyse på egenhånd.

Et enkelt og gratis søkeord-verktøy du kan begynne med er Ubersuggest.

På Ubersuggest kan du skrive inn nøkkelordet du ønsker å rangere for, og den gir deg forslag til andre relevante søkeord og «longtail» søkeord du kan benytte. Du får også god oversikt over antall søk i måneden og konkurransenivået for søkeordet eller søkefrasen.  

Du kan også se estimat for hvor mye det ville kostet å dukke opp på søkeordet med betalte annonser:

søkeord-1
Ordet “Varmepumpe” har for eksempel svært høy konkurranse. Ubersuggest kommer med forslag til variasjoner av søkeordet, og du ser at søkeordet “Varmepumpe plassering” har lav konkurranse men fortsatt 70 månedlige søk.

Lag en god og informativ blogg om hvordan man plasserer varmepumpen best mulig med tittelen “Slik plasserer du varmepumpe best mulig”, og du vil ha god mulighet til å rangere høyt og få en jevn strøm med relevant trafikk til nettsiden din.

 

Kapittel 4 – Bloggens lengde og struktur

 

4.1 – Hvor langt skal et blogginnlegg være? 

Lengden bloggen din bør være vil avhenge av konkurransen for søkeordene du ønsker å rangere på. Er du i en bransje få bedrifter blogger i, kan et godt og informativt innlegg på 600 ord vil kunne være nok.

Vi anbefaler å ligge på minst 1000 ord eller mer. Da får du en fin lengde på innlegget ditt som gir leseren all informasjon han eller hun leter etter på ett sted. 

Dette er noe Google sine nye algoritmer setter pris på. Selvfølgelig er det alltid mulig å veksle litt mellom korte og lange blogginnlegg etter hvilket tema du tar for deg og hvor lang tid du har på deg.

 

«Blogger som rangerer på topp hos Google har i snitt 1.140 – 1.285 ord»  – kilde

4.2 – Bloggens struktur og oppbygning

 

blogg


Et blogginnlegg skal inneholde en ingress, overskrifter, avsnitt og en konklusjon eller avsluting. Med denne strukturen vil du få en enklere skriveopplevelse og du vil klare
å fange leserens oppmerksomhet.

Følger du strukturen som jeg beskriver her vil du spare tid, få bedre flyt og øke konverteringen på blogginnleggene dine:

Overskrifter

Bruken av overskrifter er viktig av flere grunner. En av grunnene er å gjøre bloggen mer lesbar for den besøkende. Med overskrifter gir du leseren mulighet til å skumlese teksten og ta ut det viktigste fra den på kort tid. På den måten kan de finne ut om det er verdt å lese hele siden eller om det er deler som er mer nyttig enn andre. I tillegg fokuserer også søkemotorer på overskrifter.

Ingress

Denne skal skrives som en innledning til bloggen, og det er denne som skal fange oppmerksomheten til leseren. Legg derfor mye innsats i ingressen. For du ønsker at de besøkende skal fortsette å lese bloggen din.

Et blogginnlegg skal være enkelt å lese og det skal være mulig å skumlese det. Denne gode lesbarheten får vi ved å bruke overskrifter og avsnitt. For ikke å glemme punktlister, som du bør ta i bruk om du har mulighet. Dette gir en god oversikt til dem som skal lese bloggen, og øker leselysten.

Avsnitt

For å få den riktige lesbarheten i blogginnlegget bør det maks være 4 til 5 linjer i hvert avsnitt. I tillegg er det viktig å holde seg til mellom 3 og 5 avsnitt per overskrift.

For at innlegget skal ha en god flyt er det viktig å ikke skrive for lange setninger. Dette er viktig med tanke på lesbarheten. Du bør også ha en god plan for hva hvert avsnitt skal inneholde.

Et blogginnlegg handler om å skape kontakt med leseren. Derfor bør du bruke ord som jeg, vi, du, dere, oss, min og vår. Det skaper en mer personlig opplevelse og du får bedre kontakt med leseren. Et annet tips kan være å bruke fet skrift eller kursiv når du ønsker å understreke viktige poeng eller gode sitater.

Avslutning / konklusjon og CTA

En god avslutning eller konklusjon er essensielt for et godt blogginnlegg. Her skal vi oppsummere innlegget og få leseren til å utføre en handling. Den ønskede handlingen kan være å ta kontakt, laste ned materiell eller kommentere og dele innlegget videre.

Disse Call-to-Action (CTA) metodene kan vi håndtere med å installere knapper, kontaktskjema eller hyperlinker i teksten. Her er det viktig å variere litt og analysere hva som funker. Det vil mest sannsynlig variere etter hvem du ønsker å nå.

 

Kapittel 5 – Skrive blogg raskt og effektivt

Blogg_skrift-1
Det er ikke å komme bort fra at det tar tid å skrive en god blogg. Derfor er det viktig å få inn gode rutiner slik at du kan øke effektiviteten. Det første du bør gjøre er å lage en god struktur. Har du en god struktur kan du bruke denne på alle dine fremtidige blogginnlegg. Det vil spare deg for masse tid senere!

5.1 – Lag en disposisjon til bloggen 

I en disposisjon bør du ha med følgende punkter:

  • Innledning: Skriv denne i stikkords format 
  • Avsnitt: Få med underoverskriftene og kanskje skriv ned en kort setning om hva avsnittet skal handle om 
  • Avslutning: Alle blogginnlegg krever en god avslutning. Den skal oppsummere bloggen på en god måte. Det er her du skal implementere en CTA knapp eller tilbud. Det er her du skal få leseren til å ta kontakt, laste ned noe eller kommentere/dele bloggen videre. 

Når du har fått skrevet ned alle avsnittene er det tid for å sortere dem i en logisk rekkefølge. Husk at du hele tiden skal fange lesernes oppmerksomhet. Sørg derfor for at de viktigste avsnittene er først. Da holder du interessen oppe hos leseren og hun/han ønsker å lese videre.


5.2 – Skrive bloggen

Når du har satt opp disposisjonen er det bare å sette i gang med selve skrivingen. Jeg liker å begynne med å skrive innledningen. Da får jeg full oversikt og jeg får tenkt over avslutningen. Her gjelder det å få ned budskapet, de gode ideene og nøkkelordene du ønsker.

 

5.3 – Plassere bilder og lenker

Nå som vi har teksten på plass kan vi ta for oss bilder og lenker. Husk å legge til “alt-tekst” på bildene slik at søkemotorer kan fange de opp. I alt-teksten skal du inkludere de nøkkelordene du ønsker å rangere for. Husk at nøkkelordene må være knyttet til innholdet i bildet. Er det ikke det kan du bli straffet av Google.

Når vi skriver blogger er det også viktig å få med interne lenker og utgående lenker. Finn steder i teksten hvor lenker til annet relevant innhold passer naturlig inn.


5.4 – Siste finpuss på innlegget

Det er lett å bli blind når man skriver blogger og andre tekster. Derfor er det viktig å lese grundig gjennom den etter du er ferdig. Se over at det er en logisk oppbygging og luk bort eventuelle skrivefeil. Be gjerne en kollega lese gjennom! De har ofte gode innspill.

Følger du denne fremgangen vil du kunne skrive blogg så effektivt som mulig. Med trening vil du kunne kutte tiden enda mer.

 

Kapittel 6 – Nyttige verktøy for å skrive blogg

skrive-google-docs-compressor

  • Google Docs

Google Docs fungerer som et Word-dokument, men det ligger i skyen og lar deg samarbeide i sanntid med kollegaer. Helt genialt hvis du skal samarbeide om bloggen med andre!

Trenger blogg-innlegget en siste rettskriving? Eller ønsker du bare innspill fra en kollega før du publiserer? Deltakere i dokumentet kan enkelt redigere teksten og legge til kommentarer på teksten din.

Om du har dårlig tid til å lage et dokument kan dere skrive samtidig og spare mye tid.

Bruker du en publiseringsløsning for blogg som Hubspot finnes integrasjoner som lar deg importere docs-dokumentet ditt rett inn. Da er det eneste du trenger å gjøre før publisering å legge inn bildene du vil ha med – så er alt klart.

 

  • SEMrush SEO Writing Assistant 

Tips for å skrive blogg med "SEO writing assistant" skjermbilde


SEO Writing Assistant
er en plugin til Google Docs som hjelper deg optimalisere bloggen for SEO og søkeord mens du skriver. Det sparer deg for mye tid! Alt du trenger å gjøre er å lage en gratis SEMrush bruker og installere pluginen. Legg inn søkeordene dine, så er du i gang.


Kapittel 7 – Optimalisere blogg for SEO

SEO (Søkemotoroptimalisering) er et eget fag i seg selv, og det er mange faktorer som spiller inn for hvordan hjemmesiden til bedriften vil rangere i søk. For at et blogg-innlegg skal rangere høyt hos Google er det 4 viktige punkter du må huske på:

 

7.1 – Definere bloggens overskrifter

Optimalisere blogg for seo med overskrifter

På en nettside er det ofte enkelt å skille vanlig tekst og overskrifter når du skriver bloggen. For å finne ut om det er en overskrift eller ikke kan du gå inn å sjekke HTML koden. Ser du tekst som er omringet av <h1>-, <h2>- eller <h3>-tagger er dette overskrifter.

Bruken av overskrifter er viktig av flere grunner. En av grunnene er å gjøre en side mer lesbar for den besøkende. Med overskrifter gir du dem muligheten til å “scanne” teksten og ta ut det viktigste fra den på kun kort tid. På den måten kan de finne ut om det er verdt å lese hele siden eller om det er deler som er mer nyttig enn andre.

Sørg for å ha med relevante nøkkelord i overskriftene! Søkemotorer prioriterer overskrifter.

Når du skal bruke overskrifter er det viktig å legge en plan for hvilke overskrift størrelser du ønsker å bruke. Med en god plan kan du enkelt optimalisere overskrifter. <h1>-overskrifter skal helst kun brukes én gang. Så trenger du å bruke mellomoverskrifter for å dele opp teksten mer er det mer fornuftig å bruke <h2>-overskrift. <h3>-overskriften bruker du om du har behov for å dele opp teksten enda mer.

 Skjermbilde av H1 overskrift og H2 overskrift for blogg

 

LES OGSÅ: 10 tips til å optimalisere overskrifter

 

7.2 – Metabeskrivelser

 

Søkeresultat google skjermbilde2

 

 

 

Hva er en metabeskrivelse?
En metabeskrivelse er et kort sammendrag av innholdet på en nettside som vises i søkemotorer. Det er denne teksten som vises når søkemotorene viser søkeresultatet.

Meta beskrivelser påvirker ikke direkte rangeringen av siden din i søkemotorene, men de påvirker click-through-raten.  Altså hvor mange som klikker seg inn på lenken din. Når du skal skrive et kort sammendrag av siden, må det være en tekst som gir søkeren lyst til å klikke inn på din side. Derfor må den være klar, konsis, spenstig og gi søkeren verdi.

 

7.3 Bilder og alt-tekst

Søkemotorer har i dag ingen mulighet for å lese bilder, men det er viktig for nettsiden din å skape et godt visuelt inntrykk. Derfor er det to hovedting du bør tenke over før du setter inn bilder på din nettside:

  • Husk å bruke ”alt tekst” til bildene: Søkemotorer kan ikkelese bilder, men de kan lese ”alt tekst”. En tekst som beskriver innholdet i bildet. Det gir deg mulighet til å beskrive bilde og om det er relevant, bruke nøkkelordet. Dermed har søkemotorene mulighet til å finne bilde og presentere bildene i nettleseren.
  • Komprimere bildene: For at bloggen skal laste raskt er det viktig å komprimere bildene du bruker. Det kan du gjøre med for eksempel Compressor.

 

7.4 URL struktur

En URL er en nettsides adresse, og denne kan også brukes til å forbedre søkemotoroptimalisering (SEO). URL’en til Færder Marketing sin nettside er https://faerdermarketing.no. Når vi snakker om strukturen til URL’en er dette hvordan teksten er organisert og hvordan de andre URL’ene på nettsiden henger sammen vi refererer til.

Når du skal strukturere URL’ene på nettsiden din er det 3 ting du må tenke over:

 

  • Separer nøkkelord med bindestrek. For URL’ene på dine interne sider bør du bruke bindestrek(-) for å skille nøkkelordene. Slik vi har gjort her: https://faerdermarketing.no/annonsering/facebook-annonsering/ Her får vi frem nøkkelordene Facebook og annonsering. 
  • Beskriv hva siden inneholder: En viktig oppgave er å strukturere URL’ene slik at de besøkende og søkemotorer enkelt kan forstå hva siden omhandler. Skal du presentere et produkt, så bruk heller navnet på produktet i URL’en enn forskjellige tegn. 
  • Ikke bruke spesialtegn: Hold deg til bindestrek for å skille ord og pass på å ikke benytte æ, ø og å.

 

Kapittel 8. Publisering av bloggen

epostmarkedsføring-compressor

Nå som bloggen er ferdig skrevet og optimert for SEO må du tenke over når og hvor du ønsker å publisere bloggen. Ønsker du å publisere med en gang eller ønsker du å vente? Du har kanskje en innholdskalender eller innholdstrategi du skal følge.

Når du først har fått bloggen ut er det bare å vente på reaksjonene fra leserne og følge med på trafikken og rangeringen for søkeordene.

Husk at det ikke bare er på nettsiden og i organiske søk du får nytte av blogginnlegg. Blogg egner seg også utmerket til deling i sosiale medier og som utsendelse i form av nyhetsbrev til kunder og potensielle kunder via e-post!

 

«94% av personer som deler innhold, gjør det fordi de tenker det vil være hjelpsomt for andre»

Nå håper jeg du har fått en god innføring i hvordan du kan komme i gang med blogg for bedriften!
Å skrive blogg er en tidkrevende prosess, men gjøres du det på riktig måte vil det kunne være en svært god investering for bedriften over tid.