Det er alltid gøy å forsøke spå fremtiden til digital markedsføring. Feltet endrer seg nemlig i raskt tempo hele tiden. I denne artikkelen kan du lese om 6 viktige trender vi tror vil prege markedsføringen til norske bedrifter i 2019.
La oss først starte med en rask oppsummering:
Stemmesøk står allerede for en tredjedel av alle søk hos Google. I 2019 spår vi derfor at stemmesøk vil bli enda mer utbredt også her hjemme i Norge. Dette er en trend som vil kreve tilpasninger for oss som driver med markedsføring – spesielt der målet er å dukke opp på søk i søkemotorene. Bruk av chatboter og automasjon vil øke i omfang og hjelpe bedrifter møte et stadig større behov for kundeservice på nett.
I 2019 vil utvikling av kvalitetsinnhold prege markedsføringen til norske bedrifter og innhold vil få en høyere kvalitet enn tidligere. Bedrifter som ikke deler innhold på tvers av flere sosiale medier vil være nødt til å tilpasse seg nye plattformer i 2019, fordi det er ulike brukere som benytter de ulike sosiale mediene .
2018 har vært preget av store personvern-skandaler hos både Facebook og Google, noe som har ført til større oppmerksomhet rundt temaet i befolkningen. En konsekvens av dette er at i 2019 må bedrifter være mer åpne om hvordan de behandler data og personopplysninger.
Dette er trendene vi tror vil prege den digitale markedsføringen til norske bedrifter i 2019:
1. Stemmesøk vil bli viktigere enn noen gang
Stemmesøk står i dag for en tredjedel av alle 3,5 milliarder søk på Google som utføres daglig.
Ja, du leste riktig. Vi traff dermed blink med spådommen vår i fjorårets artikkel.
Selv om stemmesøk er relativt nytt for de fleste nordmenn, er det allerede en naturlig del av hverdagen til folk i engelskspråklige land. Dette er mye takket være de tre store personlige assistentene Amazon Alexa, Google Assistant og Apple sin Siri. Det vil bli vanligere å bruke stemmesøk med telefonen, og det vil også dukke opp mange personlige assistenter som Google Home i norske hjem i 2019.
Både Siri og Google Assistent er allerede lansert på norsk, og det er liten tvil om at Amazon vil følge etter. Stemmesøk er derfor en trend som bare vil bli viktigere og viktigere å ta hensyn til i årene fremover, også for oss Nordmenn.
Les også:
Nye hjemmesider for bedriften? [6 viktige ting å vite om i 2019]
Hvordan kan bedrifter forberede seg for stemmesøk?
Den viktigste forskjellen på stemmesøk og tekst-søk er at stemmesøk bruker et mer naturlig språk. Det vil være viktigere å fokusere på naturlige setninger og fraser enn kun søkeord. Naturlige spørsmål og svar vil være viktig i teksten, og du må gjøre det enkelt for søkemotorer og personlige assistenter å forstå hva siden din handler om.
Mer om hvordan du kan forberede bedriften din for stemmesøk kan du lese om i vår artikkel om viktige SEO trender for 2019.
2. Innhold: Kvalitetsinnhold som går i dybden på tema
Det er godt kjent at bedrifter som jevnlig deler kvalitetsinnhold tiltrekker seg flere leads enn bedrifter som ikke gjør det. Mange bedrifter har fått med seg dette, og som resultat produseres det enorme mengder innhold i dag. Dette er en trend vi tror vil fortsette i 2019.
Å dele kvalitetsinnhold som svarer på det publikum lurer på og som tar opp relevante problemstillinger målgruppen opplever i løpet av kjøpsreisen vil bli enda mer utbredt i 2019, både i form av video og blogg.
Grunnen til dette er selvfølgelig at vi vet det fungerer. Innhold gjør at bedrifter kan posisjonere seg som en ekspert innen fagfeltet sitt, få større synlighet i søkemotorene og i sosiale medier. Ikke minst hjelper godt innhold kundene bedre gjennom hele kjøpsreisen. Dette fører til en sterkere merkevare, varmere leads til salgsavdelingen og mer fornøyde kunder.
Nye algoritmer krever bedre innhold
Google sine nye algoritmer prioriterer innhold som går i dybden på temaer, og i 2019 vil du derfor se mer av lange blogg-artikler og guider som virkelig tar for seg temaer i dybden.
Det er derfor ventet at bruken av gode tekstforfattere og influencere vil øke. Husk at det er bedre å produsere færre ulike typer innhold med høy kvalitet istedenfor mye innhold av lav kvalitet. Innholdet du skaper må være godt nok til at det skiller seg ut i mengden og tiltrekker seg målgruppen din.
Les også:
Slik skriver du blogg for bedriften
3. Chat-bots og automasjon
Facebook Messenger alene står for 10 milliarder meldinger mellom kunder og bedrifter hver måned. I dag er det 100.000 aktive chatboter på Messenger, og sender du melding til en bedrift er sannsynligheten stor for at en av disse vil svare deg.
I en verden der kunder ikke bare ønsker, men også forventer å bli besvart på henvendelser innen kort tid, behøver merkevarer hjelp fra chatboter for å yte en så god kundeservice som mulig.
Med gode chatboter kan bedrifter skape en illusjon om at de til enhver tid er tilgjengelig for kundene sine, når som helst og hvor som helst. Boter vil også hjelpe kundeservice-avdelingen med å svare på alt av de vanligste spørsmålene.
Chatboter lar bedrifter yte bedre kundeservice uten å øke personalkostnadene, og derfor er dette en trend vi spår vil bli enda mer utbredt i 2019.
4. Sosiale medier vil bli enda viktigere
Sosiale medier har blitt en naturlig del av hverdagen til de fleste av oss. Av internett sine 4 milliarder brukere, er mer enn 3 milliarder mennesker på sosiale medier. Å forstå hvordan de ulike sosiale mediene fungerer og hvordan publikum bruker dem vil derfor være viktigere for bedrifter i 2019 enn noen gang tidligere.
For merkevarer som virkelig vil skille seg ut er det ikke nok å “bare være god på Facebook” lenger. De som følger bedriften din på Instagram er ikke de samme som følger deg på Facebook og kundene som utforsker produkter og tjenester på Instagram er ikke nødvendigvis de samme som ser video på Youtube.
Nøkkelen til suksess med sosiale medier i 2019 ligger derfor i å kunne tilpasse alt innholdet til å fungere på tvers alle sosiale medier.
5. Remarketing og display-annonsering
Nei, det er ikke “Trender for digital markedsføring 2005 edition” du leser. Faktisk har investeringer i display-annonsering hatt en mye større vekst enn investeringer i søkeord-annonser de siste årene, og vi spår at denne veksten vil fortsette i 2019.
Det virker kanskje rart, men grunnen er hovedsakelig mulighetene display-annonsering byr på for remarketing.
Remarketing vil si å markedsføre mot kunder som allerede har vært i kontakt med din bedrift. Du kan annonsere mot de som har lest bloggen din, vært på nettsiden, eller forlatt en handlekurv i nettbutikken. I tillegg kan man kjøre display-annonser direkte mot folk som har besøkt konkurrenter sine nettsider. Selv har vi opplevd økt interesse for display-annonsering og remarketing også blant våre egne kunder.
6. Enda større fokus på personvern blant forbrukere
I 2018 har det vært et stort fokus rundt personvern. I Norge har det vært mest fokus på personvern i sammenheng med innføringen av GDPR.
Andre steder i verden har store internasjonale selskaper som Google (Alphabet) og Facebook virkelig fått kjenne på personvern-utfordringer i 2018.
Tidligere i år ble det avslørt at Google med et uhell delte personlig informasjon om 500.000 av brukerne sine. Årsaken var en bug fra 2015 (i tillegg unnlot Google å gå ut med uhellet offentlig). I ettertid har de bestemt seg for å legge ned hele Google+ for forbrukere.
Facebook på sin side har hatt skandaler på rekke og rad. Først ut var Cambridge Analytica skandalen. Der ble det avslørt at analyseselskapet hadde utnyttet data om 50 millioner Facebook-brukere. I september ble også Facebook utsatt for et sikkerhetsbrudd der data om 30 millioner av brukerne deres fikk personlig informasjon som telefonnummer, sivilstatus og annen sensitiv informasjon spredt.
Resultatet er at Facebook har måttet møte til høringer i senatet og at de har opplevd et betydelig fall i aksjekursen.
Disse nyhetene har fått enorm oppmerksomhet i nyhetsbildet, og har ført til at flere i samfunnet har blitt oppmerksomme på hvor sårbare man kan være for å få personlig informasjon delt med uvedkommende.
Hva betyr økt fokus på personvern for bedrifter?
Gode data lar oss bedrifter gjøre bedre og mer lønnsomme avgjørelser. Data lar oss også forbedre kundeopplevelser, og det er noe de fleste forbrukere også forstår.
Data lar oss forstå hva som fungerer, hva som ikke fungerer og hvordan vi må tilpasse oss. Vi som driver med markedsføring får blant annet innsikt i hvilke søkeord som skaper trafikk til nettsiden, hvilke annonser som fungerer eller ikke, hvilke knapper vi skal plassere hvor, og vi får vite mer om kundene våre slik at vi kan skreddersy innhold de vil sette pris på.
Vær åpen om at du samler inn data
Fortsett å samle inn data og bruk det på en god måte. Men for all del, informér brukerne dine om det (for de bryr seg om det) og sørg for at dataene blir behandlet i samsvar med regler for personvern.