Sosiale medier kan være et fantastisk sted å være for bedrifter. Mye av det som gjør markedsføring på sosiale medier populært, er at kanalene åpner for toveis-kommunikasjon. Det betyr at bedrifter kan kommunisere direkte med kunder, prospekter og ansatte, og få umiddelbare tilbakemeldinger på budskapet deres.

Bedrifter benytter blant annet sosiale medier til å få tilbakemeldinger på produkter og tjenester de vurderer å lansere, og mange bedrifter har valgt sosiale medier som primær-kanal for kundeservice.

Ikke nok med det. Det er også den viktigste kanalen for å spre innholdet du produserer og for å skape merkevarebevissthet. Selv om det finnes et uendelig antall med sosiale medier, tar vi i denne bloggen utgangspunkt i 3 av de største, nemlig Facebook, LinkedIn og Twitter.

 

Dette er våre tips for å markedsføre på sosiale medier:

Facebook for bedrifter

Når vi skal snakke om sosiale medier er det umulig å komme utenom Facebook. I dag har over 3,4 millioner nordmenn profil på Facebook, og det er helt klart det mest populære sosiale media i Norge og i verden forøvrig. På verdensbasis er har Facebook over 1 milliard daglig brukere, så det er liten tvil om at Facebook er et viktig sted for markedsførere bedriften.

Det er få steder du kan treffe så mange personer med budskapet ditt, det være i forbindelse med annonsering, å styrke merkevaren eller kommunisere med potensielle kunder. Facebook gjør det også mulig for følgerne dine å dele din merkevare med sine venner og kjente.

Selv om 83,8 % av alle nordmenn har en profil på Facebook er det ikke bare å starte en bedriftsside og sette i gang. Det krever litt å bygge opp en fanskare, men det er mulig å få til med de rette grepene. Samtidig kommer det stadig nye funksjoner, så det gjelder å følge med og arbeide jevnlig med kanalen.

Flere artikler vi tror du vil like: 


Instagram: Slik gjør bedriften suksess med Instagram i 2019

Nye hjemmesider til bedriften? 6 viktige punkter du må vite om hjemmesider i 2019


Her er  tips for å lage en facebookside som vil tiltrekke følgere:

 

  • Ha en utfyllende profil – Ikke gjør Facebook-profilen til bedriften din halvveis. Her må du fylle ut alt du kan om din bedrift og bruk litt spenstig tekst til å beskrive bedriften din, slik at du skaper interesse og tiltrekker folk til nettsiden din.
  • Inviter alle venner og kontakter til å like siden din – Vi anbefalte nylig en kunde om å be de ansatte om å invitere venner til bedriftens helt nye Facebook side, og i løpet av et par dager hadde de fått 130 nye følgere. Send meldinger til venner, ansatte, familie og nåværende kunder og be dem om å like Facebook siden deres.
  • Gjør det enkelt å finne Facebook siden din – Installere plugins på hjemmesiden som gjør det enkelt for besøkende å like eller gå til Facebook siden din. Gode plugins for dette formålet er “Like Box” og “Like Button” for WordPress.
  • Tilby følgerne dine verdifullt innhold – Du har kanskje allerede satt opp dine kjøper personas, og dermed har du en god formening om hvilket type innhold de vil like og som vil skape engasjement.
  • Post bilder og video! Det er enkelt å slenge ut en lenke til produkter på hjemmesiden deres eller til en relevant nyhetsartikkel. Selv om lenker er det bedrifter poster mest av på Facebook, er det faktisk lenker som engasjerer desidert minst. Post heller egne bilder og videoer, og prøv gjerne ut Live-video.
  • Skap ekstra engasjement ved å fremme/sponse innlegg – De stadige endringene i Facebook algoritmene gjør at det blir vanskeligere og vanskeligere å skape organisk engasjement, altså å være synlig uten å betale for det, med mindre du lager en post som går viralt og engasjerer svært mange. Derfor bør du fremme viktige innlegg slik at du får god spredning og skaper engasjement på innleggene dine.

 

 

LinkedIn for bedrifter

closer_together

LinkedIn er et sosialt media laget for profesjonelle. Tidligere var det først og fremst et nettsted for å skape nettverk og en arena for å finne nye ansatte eller finne nye stillinger. I dag er det også blitt et yndet sted for B2B-markedsførere og det med god grunn.

Det er ingen andre sosiale medier hvor du kan treffe så mange beslutningstakere og hvor du kan målrette annonser i like stor grad. Hele 45% av de som leser innhold på LinkedIn er beslutningstakere i bedrifter. Det er også her mange drar for å finne svar på utfordringer de står overfor eller om de ønsker å lære mer om fagrelaterte temaer. Det betyr at det er et unikt sted for deg å dele det innholdet du produserer.

Det er relativt enkelt å opprette en bedriftsprofil på LinkedIn, men som med Facebook og Twitter er det ikke like lett å tiltrekke seg følgere. Når det er sagt er det ikke umulig heller, men det krever at du har en god strategi og at du følger noen enkle regler. Det du ønsker å oppnå med en tilstedeværelse på LinkedIn er at du og din bedrift skal bli oppfattet som tanke-ledere innenfor deres bransje og fagfelt. Her er våre beste tips til å begynne med LinkedIn for bedriften:

Våre tips til bedriftsprofil på LinkedIn:

  • Optimaliser bedriftens beskrivelse – Det er flere grunner til at du ønsker å ha en optimalisert beskrivelse av din bedrift. En av grunnene er SEO (søkemotor-optimalisering). For det spiller inn også her. En annen er at det blir enklere å finne bedriftsprofilen på LinkedIn.
  • Bli synlig – Bruk bilder og illustrasjoner som er beskrivende for din bedrift. Husk at det også må være bilder som tiltrekker oppmerksomhet og skaper trygghet.
  • Del oppdateringer jevnlig – Som med alle sosiale media teller hver like, kommentar og deling på rekkevidden av innlegget ditt. Så få dine følgere til å engasjere seg og dele med venner og kollegaer.
  • Publiser innhold – LinkedIn er en god kanal for å dele innhold med større tyngde. Det er her mange drar for å lete etter informasjon og innhold for å løse problemer eller bli flinkere. Dermed er folk her med tilbøyelige til å lese e-bøker og forskningsstudier. Det du publiserer er også med på å fremme din bedrift som en tanke leder innenfor din bransje.
  • Ta i bruk LinkedIn annonsering for å bli synlig for de rette personene. LinkedIn har unike muligheter for å målrette basert på arbeidstittel, tidligere arbeidserfaringer og studier i tillegg til demografi og interesser. Mer om annonsering på LinkedIn kan du lese her.

 

Twitter for bedrifter

Twitter er ikke det største sosiale mediet i Norge. Det er faktisk kun det fjerde største med sine 1,29 millioner brukere. Grunnen til at det er en viktig kanal for markedsførere og da spesielt B2B-markedsførere, er at du enklere kan treffe beslutningstakere på Twitter enn på Facebook. For deg som kanskje ikke kjenner så godt til Twitter er det en tjeneste hvor folk deler meldinger med lengde opp til 280 tegn. Her kan man følge personer og deres meldinger.

Det som gjør Twitter til en vanskeligere kanal enn Facebook er at det ikke nødvendigvis er så lett å få nye følgere. Det krever en del hardt arbeid mye tid, men det er absolutt mulig. Her er noen av våre beste tips til å tiltrekke seg følgere på Twitter:

 Tips til bedrifter på Twitter:

  • Opprett en Twitterprofil og optimaliser den – Opprett en profil som forteller dem hvem bedriften er og gi folk gode grunner til hvorfor de skal følge akkurat din bedrift.
  • Tweet hele tiden – Og da mener jeg hele tiden. En av de beste taktikkene for å skape følgere på Twitter er rett og slett å være aktiv og tweete hele tiden. Hver dag, flere ganger daglig gjerne. Du kan tweete eget innhold, tweet innhold laget av andre, og tweet innhold mer enn en gang. Det kan være en fordel å bruke verktøy for å planlegge innlegg slik at du ikke må sitte på telefonen hele tiden og poste. Vi har hatt god suksess med å bruke Hootsuite og Hubspot’s sosiale innboks.
  • Produsere innhold som en proff – Det er ingen hemmelighet at det produseres enorme mengder innhold, og derfor er innholdet du lager nødt til å være av topp kvalitet for å komme frem i mengden. Sjekk derfor viktige kanaler der det deles innhold for å få gode ideer til hva du skal skrive om.
  • Gjør dem visuelle – Mennesker konsumerer rundt 100 000 ord daglig. Derfor er det viktig at du lager gode illustrasjoner og bilder.
  • Ta i bruk annonsering på twitter for å vise deg frem for enda flere.

 

Kunsten å overvåke sosiale medier

SEO_vs_inbound-1

Det holder ikke bare å være tilstede på sosiale medier. Du er også nødt til å få med deg hva som skjer og hva folk innenfor din bransje diskuterer og snakker om for å få mest mulig ut av det. Ikke minst er det viktig for store bedrifter å overvåke vareprat om merkevaren i sosiale medier. Ved å benytte verktøy til å overvåke sosiale medier, kan du respondere på viktige meldinger og dermed gjøre din bedrift relevant.

Dette er noen gode verktøy for å se hva som skjer i sosiale medier:

  • Google Alerts – Er enkelt å sette opp, og du bør lage varsler for din bedrift, merkevare, produkter, influencers og bransjeord for å nevne noen. Du bestemmer selv frekvensen på varslene som blir sendt til innboksen din. Google Alerts er en fantastisk måte å holde seg oppdatert.
  • Administrasjonsverktøy for sosiale medier – Dette er verktøy som gir deg mulighet til å lagre nøkkelord søk som en strøm. Slik at du ikke går glipp av hva som sies om din bedrift, merkevare, bransje eller dine produkt.
  • Social inbox – Hubspot gjør det mulig for deg å gjøre en hel del forskjellige ting. Det er en av grunnene til det er så virkningsfullt. Her har du også mulighet til å sette opp varsler. I tillegg knytter den seg til din kontakt-database slik at du får varsler når noe snakker om din bedrift.