Hva er Inbound Marketing?
Der tradisjonell markedsføring (outbound marketing) handler om å sende ut budskap og håpe på å treffe kunder ved for eksempel telefonsalg og reklame i massemedia, handler inbound marketing om å tiltrekke seg potensielle kunder ved å levere verdi i form av nyttig og relevant innhold på nett i øyeblikket kunden faktisk trenger det. Disse kundene tiltrekker en seg ved bruk av blant annet blogging, sosiale medier, søkemotoroptimalisering og e-bøker.
Tiltrekke trafikk til nettsiden
Måten man tiltrekker seg potensielle kunder er ved å levere verdi i form av nyttig og relevant innhold på nett i øyeblikket kunden faktisk trenger det. Dette får man til ved bruk av blant annet blogging, målrettet markedsføring i sosiale medier, søkemotor-optimalisering, annonsering.
Konvertere de besøkende til leads
For at en besøkende skal bli til en kvalifisert lead, er det nødvendig med kontaktinformasjonen til personen. Dette får vi ved å tilby innhold av så høy kvalitet at den besøkende er villig til å gi fra seg kontaktinformasjon, mot at de får laste ned for eksempel en gratis e-bok. Alt av markedsføringstiltak skal ha calls-to-action den besøkende skal benytte seg av, som nettopp det å fylle inn kontaktinformasjon i et skjema.
Selge til de rette kundene
Videre benytter markedsførings-avdelingen verktøy som automatiserte e-poster og landingssider (dedikert nettside som har som mål å få den besøkende til å utføre ønsket handling) for å øke sannsynligheten for at leads blir salgsklare slik at selger kan ta kontakt.
Begeistre kundene og skap ambassadører for bedriften
Når leads er blitt til kunder starter arbeidet med å begeistre dem. Eksisterende kunder er noe av det viktigste bedrifter har, og det er viktig å pleie forholdet ved å skape en god kundeopplevelse. Dette gjør man ved å fortsette å tilby mer relevant innhold i form av relevante blogginnlegg, e-bøker og e-post (nyhetsbrev), yte god service og tilby gode tilbud. Målet er å få så fornøyde kunder som mulig slik at de anbefaler deg videre og på denne måten fungerer som ambassadører for din bedrift.
Hvorfor fungerer det så bra?
Fordi 92% av kundene i B2B-markedet starter søket på Google
Inbound marketing er bygd på en forståelse av at forbrukere har endret kjøpsatferd på grunn av internett, sosiale medier og bruk av søkemotorer. Kjøpsprosessen har forenklet seg drastisk, og kunder har i mindre grad enn tidligere behov for å være i direkte kontakt med selgere for å opparbeide seg kunnskap om produkter og tjenester.
Visste du for eksempel at i dag benytter mer enn 90% av kunder i bedriftsmarkedet seg aktivt av internett i kjøpsprosessen?
Med Inbound marketing trenger man ikke lenger å avbryte kunders hverdag for å markedsføre til dem. De finner frem til bedriften din på egenhånd når de trenger deg. Ved å hjelpe de potensielle kundene med innhold som er av høy verdi for dem, klarer du å konvertere dem til verdifulle leads, videre til kunder og til slutt ambassadører for bedriften din. Dette vil føre til lojale kunder som også vil snakke varmt om deg til andre.
Kontakt oss for mer informasjon om Inbound Marketing
Lær mer om Inbound Marketing
26. mars 2019
Inbound Marketing: Hvordan fungerer inbound marketing? [Komplett guide 2019]
Hvis du ønsker flere kunder og varmere leads til bedriften din, er Inbound Marketing en strategi som er verdt å se nærmere på. Markedsføring og salg fungerer annerledes i dag enn tidligere. Inbound marketing er en strategi som er tilpasset måten dagens kunder kjøper varer og tjenester på.
14. januar 2019
Slik skriver du blogg-innlegg for bedriften: Komplett guide 2019
Skrive blogg for bedriften? Her er alt du trenger å vite for å komme i gang :) Oppnå mer trafikk, få flere leads og posisjonere bedriften som en ekspert med bedrift-blogg. Last ned mal for blogginnlegg.
9. november 2018
Søkemotoroptimalisering tips: 4 viktige punkter for SEO i 2024
I denne artikkelen skal vi gå gjennom 4 viktige punkter for hvordan Google faktisk rangerer søkeresultatene i 2019. Vi ser også på hva Google selv mener er de 3 viktigste faktorene for å rangere høyt i 2019.
19. oktober 2018
Hvordan lage premium-innhold som konverterer?
Premium-innhold som ebøker, sjekklister og lignende er kanskje det viktigste verktøyet vi har for å konvertere besøkende til leads på nett. I denne artikkelen gir vi deg våre tips til å lykkes med utvikling av premium-innhold.
12. oktober 2018
Inbound Marketing: Markedsføring på kundens premisser
Dagens kunder orienterer seg annerledes enn tidligere. Stadig færre ønsker å bli kontaktet av selgere, og vi har blitt eksperter på å ignorere reklamebudskap. Så hvordan skal man markedsføre bedriften i 2018?
5. oktober 2018
Inbound Marketing for rekruttering og bemanningsbyråer i praksis [Eksempler på kjøpsprosessen til en jobbsøker]
Et mer konkurranseutsatt og kandidat-drevet marked har ført til at bemanningsbyråer og rekrutterere må eksperimentere med alternative markedsføring-strategier, som nettopp inbound marketing.
4. oktober 2018
Hva er en dedikert landingsside og hvordan bør den utformes?
Hva er en landingsside, og hva skiller en landingsside fra vanlige hjemmesider? En landingsside er en dedikert, kampanje-spesifikk nettside med formål å få den besøkende til å utføre en ønsket handling, for eksempel å legge igjen kontaktinformasjonen sin i bytte mot tilgang til innholdet ditt.
28. september 2018
Hvorfor bemanning og rekrutteringsbyråer bør bruke inbound marketing [6 nyttige taktikker for 2024]
I likhet med at kjøpsprosessene våre har endret seg på grunn av internett, har også jobbsøkeres vaner endret seg. Passive kandidater søker på nettet for å oppdage nye og bedre jobbmuligheter for dem, og det er derfor inbound marketing for rekrutteringsbyråer vil være viktig i 2019.