I dag benytter rekruttering og bemanningsbyråer som oftest det vi kaller outbound marketing. Outbound marketing er enkelt forklart når rekrutterere bruker tradisjonelle markedsførings- og salgsmetoder. Metodene tar sikte på å søke etter og identifisere kandidater og kunder og kontakte dem med et tilbud, enten det er en ledig stilling eller en egnet kandidat.

De aller fleste rekrutteringsbyråer vil være kjent med outbound markedsføringsmetoder som bl.a inkluderer kalde telefoner, kalde e-post,annonser, plakater, videoannonser eller LinkedIn meldinger.

Selv om disse metodene har et stigma knyttet til dem for å være forstyrrende eller påtrengende, er det ingen tvil om at ved å spille et “numbers-game” kan man oppnå suksess. Det er en enkel lov i gjennomsnitt-spillet; jo flere ganger du kommer foran folk, desto mer sannsynlig er det at de vil bruke tjenestene dine.

 

Les også: Derfor bør bemanning og rekrutteringsbyråer ta i bruk Inbound Marketing 

 

Tradisjonelle metoder for markedsføring er blitt mindre effektive

I denne digitale tidsalderen blir de gamle metodene for tradisjonell salg og markedsføring imidlertid stadig mindre effektive. Som et resultat av dette får byråer mindre tilbake for innsatsen sin med tradisjonell markedsføring. Dette, kombinert med et mer konkurranseutsatt og kandidat-drevet marked, har ført til at markedsførere og rekrutterere eksperimenterer med alternative markedsføringsstrategier, som nettopp inbound marketing.

 

Hva gjør inbound marketing bedre for bemanning og rekrutteringsbyråer?

Inbound-Marketing_1

I motsetning til outbound marketing er inbound marketing en metode for bruk av digitale markedsføringsteknikker som innholdsmarkedsføring, sosiale medier og søkemotoroptimalisering (SEO) for å tiltrekke besøkende på ulike stadier av deres klient eller kandidat-reise. Ved hjelp av disse taktikkene er målet å tiltrekke fremmede, konvertere disse fremmede til å bli leads, og varme opp disse leadsene til å bli nye kunder eller kandidater.

Inbound marketing jobber ut fra at både kandidat- og klient-reisen begynner lenge før de sender inn en søknad eller kontakter et rekrutteringsbyrå. Det er en betydelig forskningsfase som skjer før det kritiske beslutningsstadiet der en kandidat aktivt søker en jobb, eller en potensiell klient plukker opp telefonen for å ringe et byrå.

 

«70% av arbeidssøkere starter jobbsøking gjennom Google» – HubSpot

 

I de fleste tilfeller skjer denne utforskningen på nett via søkemotorer, blogger, sosiale medier og nettsider. Prosessen kan ta dager, måneder eller til og med år, avhengig av hvor langt ned i “kjøpsreisen” jobbsøkeren eller klienten er. 

{{cta(‘93055549-791b-4a81-8390-8402d9e49b76’)}}

Kjøpsreisen for jobbsøkere deles inn i 3 ulike faser:

bethany-legg-9248-unsplash


1. Oppmerksomhets stadiet

Dette er begynnelsen på reisen der en potensiell kunde, eller i dette tilfellet; kandidat for eksempel gjenkjenner at de har et symptom på et problem, men de har ingen anelse om en løsning, for eksempel:

 

«Jeg skulle ønske jeg hadde mer ansvar på jobben.»

 

2. Betraktnings-fasen

Kandidaten anerkjenner nå problemet og begynner å veie opp mulige løsninger for å løse dette problemet.

 

«Jeg kan enten be om en stilling med mer ansvar eller se etter en ny jobb.»

 

3. Beslutningsfasen

Kandidaten innser at de ville hatt nytte av å bruke et rekrutteringsbyrå, men det er så mange alternativer. Hvordan bestemmer de seg for hvilket som er riktig byrå?

 

«Jeg vil gjerne søke om nye jobber, men jeg har ikke tid. Et rekrutteringsbyrå kan gjøre noe av det harde arbeidet for meg å finne passende ledige stillinger og forberede meg på et intervju.»

 

Ved å identifisere målgruppens spesifikke utfordringer og mål på ulike stadier av kjøpsreisen, kan man med inbound marketing produsere innhold som løser utfordringene de potensielle kandidatene/kundene har på hvert steg i reisen. På denne måten kan rekrutteringsbyråer komme foran kandidater og klienter uten å forstyrre dem, i øyeblikket de faktisk ønsker og trenger informasjon.

 

Slik fungerer Inbound Marketing i praksis:

 

I tilfellene ovenfor, kan innhold på bevissthet-stadiet være et blogginnlegg med tittelen:

 

“11 enkle måter for å få mer ansvar på jobb” eller “7 steg for å få en ny stilling på jobben”

 

Innhold i betraktningsfasen kan være et blogginnlegg eller en infographic:

 

“4 tegn på at sjefen din aldri vil forfremme deg”

 

Et innhold for beslutningsfasen kan være en eBok som for eksempel:

 

“Komplett guide: Slik velger du riktig rekrutteringsbyrå”

 

Teorien er at ved å analysere de besøkendes oppførsel på nett, er det mulig å identifisere de som er klare til å søke/ta kontakt og de som ikke er. Når et rekrutteringsbyrå bestemmer seg for å kontakte kandidatene som er «klare til å søke», vil det være mer sannsynlig at de allerede stoler på tjenesten som tilbys og at de vil være mer mottakelig for å bli en registrert kandidat. Dessuten har de allerede gitt fra seg kontaktinformasjonen sin til dere i bytte mot å laste ned e-boken.

Inbound marketing og outbound markedsføring kan og skal fungere sammen. Ved å tiltrekke besøkende på ulike stadier av kjøpsreisen, kan du derimot oppmuntre dem til å bli registrerte kandidater eller fremtidige kunder uten å kontakte dem helt ut av det blå. Dette vil gjøre outbound markedsføringen deres mer effektiv og det vil forbedre kjøpsopplevelsen til kandidater betraktelig.