Hva er digital markedsføring?

Det er et godt spørsmål. For hva er egentlig digital markedsføring og hvordan kan vi bruke det effektivt? Her skal vi prøve å gi deg en innføring i hva digital markedsføring er og så skal vi gi deg seks tips til hva du bør gjøre for å sette opp en god markedsføringskampanje.

Tradisjonell markedsføring vs. Digital markedsføring

Det kan være greit å begynne med det helt grunnleggende og det er enkelt og greit hva som er forskjellen på tradisjonell markedsføring og digital markedsføring. Ser vi på tradisjonell markedsføring har det to store ulemper i at det er kun enveis kommunikasjon og at man ikke får noe tilbakemelding i sanntid.

Digital markedsføring derimot åpner man opp kanaler for toveis kommunikasjon med våre kunder og potensielle kunder. Vi får også tilbakemeldinger i sanntid og vi kan umiddelbart vite om det vi gjør fungerer eller ikke. I tillegg har vi den store fordelen av enorme mengder med analyse data fra tidligere kampanjer og de kampanjene som man kjører. Blir dette brukt riktig kan vi drive en mye mer effektiv markedsføring.

En annen fordel med digital markedsføring er at vi får en unik forståelse av forbrukerens atferd. All denne forståelsen kan vi bruke til å målrette våre kampanjer ned til den minste detalj slik at vi kan treffe akkurat de vi ønsker å treffe!

Under skal vi gi deg seks gode tips til hva man bør gjøre for å få full effekt av en markedsførings kampanje.

1 – Digital markedsføringsstrategi

Før du setter i gang er det viktig å sette opp en god digital markedsføringsstrategi! Har du det om et fundament vil det bli enklere å nå de personene du ønsker på en effektiv måte. Med en god strategi får du muligheten til å:

  • Samle inn informasjon om kunder og leads
  • Utvikle egne kommunikasjonskanaler
  • Åpne nye muligheter for å konvertere leads til nye kunder og beholde eksisterende kunder
  • Enklere nå dine målgrupper
  • Automatisere for å forenkle hverdagen
  • Analysere

Dette er grep som vil gjøre hverdagen enklere for deg selv i tillegg til at du kan nå ut til et helt nytt publikum på en mer effektiv måte. I dag kommer det stadig nye verktøy og metoder for å markedsføre, og det er derfor helt nødvendig å kunne automatisere en del av arbeidet slik at en hele tiden kan være i front.

arbeid

2 – Analyse

Det er kanskje den mest undervurderte verktøyet en digital markedsfører har, og blir egentlig altfor sjelden tatt i bruk. Det er først når du bruker de dataene man sitter på og analyserer disse at markedsføring virkelig kan effektiviseres og målrettes.

Vi har flere analyse verktøy til rådighet og det er viktig at vi vet hvordan vi kan bruke dem. I Facebook har vi flere forskjellige analyse muligheter, men det beste analyseverktøyet ligger i Facebook Business Manager. Har du ikke allerede en konto her er det viktig å skaffe seg en så fort som mulig. Her har du også en unik mulighet til å styre din markedsføring.

Til mobil kan du bruke en kombinasjon av Pages Manager og Ads Manger for å analysere din markedsføring på Facebook og Instagram. Her får du nesten de samme mulighetene til å analysere dine data.

Andre gode analyseverktøy er Google Analytics og Google Adwords. Kombinerer du disse verktøyene er du godt på vei til å bedre forstå dine målgrupper, og du får en unik mulighet til å måle effekten av markedsføringen. På denne måten kan du revidere din strategi og dermed effektivisere markedsføringen din.

Så bruk de dataene du sitter på og bruk dem riktig!

3 – Hjemmesider

Har du ikke hjemmeside? Er det noe du bør begynne å utvikle nå for det er dette som er bedriftens ansikt utad. I tillegg er det viktig for at du trenger å sende dine potensielle kunder til en landingsside.

Det er mange ting man skal tenke på når man utvikler en hjemmeside, og en av de viktigste tingene i dag er at sidene skal være responsiv. Det betyr at den må fungere på mobil, om den ikke gjør det vil den bli straffet av Google. Er det noe en ikke ønsker er det å bli straffet av Google, for da vil man ikke komme opp på første siden og det er her an ønsker å være.

En annen viktig ting er å ha god søkemotoroptimalisering på dine hjemmesider. Det vil øke sjansen din for å komme høyt opp i organiske søk. Det gjør det lettere for dine potensielle kunder eller leads og finne deg.

Når folk først har kommet inn på siden din er det viktig å ha en god konverteringsplan. Du bør ha en konverteringsplan for å få personer som besøker siden din til å bli leads og så må du i tillegg ha en plan for å få dem over til kunder.

På våre sider konverterer vi besøkende om til leads ved å ha chat, call-to-action knapp for å få dem til å melde seg på nyhetsbrev og kontaktskjema. Dette kan du med stor fordel implementere på din hjemmeside. Det å implementere e-bøker er også en god måte for å konvertere på.

Så det er bare å begynne å utvikle seg sin egen hjemmeside eller forbedre den du allerede har.

4 – Sosiale medier

I dag er nesten hele Norges befolkning på sosiale medier og om din bedrift ikke er der går man glipp av store muligheter. Det er hele 3,4 millioner nordmenn som bruker Facebook og du bør ønske å kunne kommunisere med en så stor gruppe mennesker. Det er ikke sikkert det er Facbook som skal være din hovedkanal. Det er målgruppen din som bestemmer det, men man bør alltid være tilstede da det er en fin arena for å kommunisere med kundegruppen. Det gir deg også mulighet til å kunne snu negativ omtale til positiv omtale, og er du ikke tilstede har du ikke denne muligheten.

Sosiale medier er også en fantastisk kanal for å hente inn leads, skape og bygge merkevaren. Det viktige å gjøre er å finne det sosiale mediet som passer best med din kundegruppe. Er det B2B du sikter mot er det kanskje LinkedIn som er den rette kanalen. Her er det 1,1 millioner nordmenn og 76 % av beslutningstakerne sjekker opptil flere ganger dagen. Det er altså en arena man bør være på.

Det man skal dele på sosiale medier bør være av høy kvalitet og til interesse for kundegruppen. På denne måten setter du deg selv og bedriften som en meningstaker og kundegruppen vil stole mer på det du sier.

5 – Blogg

Er vi nødt til å skrive blogg tenker du kanskje nå? Og som så mye annet her i denne bloggen så er svaret ja. Blogg skal du skrive. Grunnen til det er enkel! For det er kanskje en av de mest effektive måtene for å øke synligheten på Google. Ved å skrive blogg kan du lage innhold som er relevant for din kundegruppe og det skaper interesse. I tillegg kan du bruke søkeord slik at du kommer høyere opp i organiske søk.

Du trenger ikke blogge så ofte, men blogger du 1 til 2 ganger i måneden generer du 70 % flere leads enn om du ikke blogger i det hele tatt. Prøv derfor å planlegge hva du kan skrive om og hva som interesserer din kundegruppe. Slik at også du kan generere flere leads.

6 – Nyhetsbrev

Det er ikke bare blogg som er viktig, men også det å sende nyhetsbrev til potensielle kunder er viktig. Bare tenk selv hvor mange ganger du har gitt e-post adressen din mot et godt tilbud? Det sier noen om hvor viktig det er å bygge opp en god e-post liste for firmaer.

Hvorfor er nyhetsbrev så viktig? Bare det at en person mottar e-posten din er mye av jobben gjort. Faktisk hele 70 % av jobben, og grunnen til det er at du er ”Top of Mind” hos din lead. Det betyr at de vet at du er klar til å levere en tjeneste og at du er der når de trenger noe.

En annen ting er at nyhetsbrev er fortsatt det verktøyet som har den høyeste return on investment (ROI), og det 10 år på rad.

Det finnes mange gode måter å bygge opp et nyhetsbrev, les mer her.

Det er bare å begynne

Med disse seks tipsene er det bare å begynne å legge en plan for hvordan du skal bruke digital markedsføring i din neste kampanje.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!