Fem gode tips til digital markedsføring

 

I dagens blogg tenkte jeg og gi dere et lite innblikk i nye og spennende verktøy vi bruker i vår digitale markedsføring. Jeg må ærlig innrømme at ikke alle tipsene jeg skal gi er nye, men at det har skjedd en hel del forandringer i dem. Så slike verktøy kommer under spennende-kategorien.

Det er ikke alltid like lett å holde seg oppdatert på hva som skjer innen digital markedsføring fordi det skjer så mye og så fort. Derfor vil jeg i denne bloggen gi dere fem gode tips slik at dere skal slippe å gå gjennom alt.

1 – Google AdWords

Som dere alle vet er ikke Google AdWords noe nytt. Det kan vi alle være enige om, og så kan vi være enige om at Google ofte forandrer utseende på sine produkter. Da jeg skulle inn i Google AdWords fikk jeg nettopp opp en ny versjon, som er i Beta.

Førsteinntrykket av den nye versjonen er at den er mer oversiktlig enn den gamle versjonen. For dere som også har jobbet i Facebook Business Manger kan dere kjenne igjen den mørke rammen rundt nye Google AdWords. Dashbordet derimot ligner mer på den nye ”Hjem” funksjonen i Google Analytics. Det gir en bedre oversikt over kampanjer, klikk, gjennomsnittlig PPC og mye mer. Jeg ble positivt overrasket over det nye utseende.

Det kan virke som det nye utseende ikke er gitt ut til alle enda. Så om dere ikke har fått tilgang enda er det bare å glede seg.

Google AdWords med nytt interface

2 – SEOPTIMER

SEO er noe vi jobber med hele tiden og vi er på utkikk etter gode verktøy for å hjelpe oss med det. Det fine med SEOptimer er at det ikke bare sjekker SEO. Den sjekker også ytelse, UI/mobil, sosiale medier og sikkerhet. Den gir deg en full gjennomgang av alle kategoriene og hva som bør fikses. Sjekk den ut og finn ut hva som eventuelt bør fikses på.

3 – AnswerTheRepublic

Ofte er det vanskelig å finne på gode titler til innhold som skal deles. Det skal helst være litt catchy og det skal være god SEO. AnswerTheRepublic hjelper deg med dette. Du skriver inn det søkeordet du ønsker å bruke og siden finner frem forslag til deg. Tjenesten bruker auto-fullfør setningene fra Google søk og Bing søk for å gi deg eksempler du kan bruke. Du vet når du skriver inn et ord så prøver Google å gi forslag til hva du skal søke på? Det er disse som brukes her. Ganske genialt egentlig.

Det hele presenteres pent visuelt så det er enkelt å få oversikt over de ulike forslagene man kan bruke. Det som kan være lurt er å finne noen av de setningene man ønsker å bruke., for så å kjøre de gjennom Google Trends, slik at du vet om det er populære søk.

Visualisering av søkeord

4 – Leadfeeder

Jeg kom nylig over denne godbiten av et verktøy da jeg jobbet med Google Analytics. Verktøyet tar nemlig i bruk Google Analytics. I tillegg er det mest interessant for dere som jobber med B2B, og ønsker nye leads.

Det Leadfeeder gjør er å filtrere ut alle dine ISP (Internet Service Providers) for å finne frem til hvilke firma som besøker hjemmesiden din. De klarer ikke ta bort alle ISP’s, men det er et godt verktøy for å se hvilke firma som besøker siden. Leadfeeder viser hvor mange sider de besøkende har besøkt, hvor mange fra firmaet som har besøkt, hvilke sider som er besøkt, hvordan de fant siden, hvor lenge de var på hver side og hvem i firmaet du har tilknytning til gjennom LinkedIn. Det gjør at du ikke nødvendigvis trenger å ta kald kontakt med dem. I tillegg er det mulig å knytte til CRM systemer og Mailchimp. En siste ting er at du får en prøveperiode på 1 måned og kan forlenge denne med 1 ekstra måned ved å dele.

5 – UpsideDownText

Jeg lovet fem gode tips. Så dette er dagens femte tips, og er kanskje mer en finurlighet. Men den kan absolutt være morsom å leke med. Denne siden tar teksten du skriver og snur den opp ned, og ikke mer enn det. Slik at teksten blir sånn som det her ” ˙ʇsʞǝʇ pǝu ddo ɹǝ ǝʇʇǝp”.

Det kan være interessant å bruke det subject feltet når man sender mail. Det er ikke så mange som gjør det enda, og det kan føre til at litt flere åpner mailen. Prøv det ut og se hva som skjer!

Så dette var månedens fem gode tips. For flere gode tips kan dere følge oss på Facebook og LinkedIn, Der vi vil poste flere gode tips når vi kommer over noen!