I 2018 vil vi se mange spennende trender innen digital markedsføring. Noen av de trendene vi vil se i 2018 er Agumented Reality (AR) som vil komme inn for fullt på tvers av mediene. Nye og mer avanserte analyseverktøy vil bli tatt aktivt i bruk i markedsføringen. Live video blir enda viktigere i 2018 og blir en viktig del av merkevarebyggingen. I tillegg vil vi se flere nye muligheter for merkevarebygging.

En annen ting vi markedsførere bør være klar for i 2018 er at generasjon Z er på full fart inn i forbrukermarkedet. Det gir oss nye utfordringer knyttet til å tiltrekke oss denne nye generasjonen.

#1 Implementering av AR (Augmented Reality) i sosiale medier

Augmented reality, eller som det kalles på godt norsk, utvidet virkelighet, vil bli en populær trend i 2018. Vi har sett flere bevis på at AR er populært gjennom Pokemon Go og de nye filterene til SnapChat. Vi kan si at SnapChat har vært pionerer innen AR med sine mange morsomme filtere. Sist ut er Ed Sheeran sin Bitmoji der han synger sangen ”Perfect” for deg og en katt som sitter på en benk i snødrev.

Agumented Reality trender innen digital markedsføring

Til nå har SnapChat kun brukt AR-filter til å fremme artister og deres sanger, men det åpner for nye spennende muligheter for markedsførere. Vi har nok bare sett starten på denne trenden. Allerede har Snapchat lansert ”Lens Studio” som gjør at vi kan lage AR-filtre og implementere dem på Snapchat på en enkel måte. Selv om Snapchat er i forkant er det ingen tvil om at Facebook og Instagram kommer etter med minst like gode og tilsvarende systemer. Vi gleder oss til å se utviklingen av AR innen digital markedsføring i 2018.

#2 Stemme-markedsføring (Voice Marketing) blir viktig

Ifølge Google kommer 20% av alle spørsmål stilt på Google og Android-telefoner fra stemmesøk (Voice Search). Dette er tall hentet fra midten av 2016, og vi har sett en stor økning i stemmesøk det siste året. Med det bakteppet tror vi at stemmemarkedsføring vil bli introdusert for fult i år. Stemmemarkedsføring vil spille en viktig rolle innenfor søkemotormarkedsføring (SEM) i 2018. Det byr på en ny type utfordring innenfor søk, og vi må tenke annerledes for å endre søkelogikken til bruk i et stemmeperspektiv.

Stemmesøk på Google

#3 Generasjon Z – En ny og viktig målgruppe

De senere årene har digitale markedsførere rettet fokus mot Millenials. I år vil fokus bli rettet mot en ny generasjon. Den neste generasjonen som vil ha stor betydning for bedriftens markedsføring er Generasjon Z. De fyller faktisk 22 år i løpet av 2018.

Hva er egentlig Generasjon Z? Etter å ha utført flere undersøkelser på Google og i andre medier har vi kommet frem til:

  1. Generasjon Z er født mellom 1996 og 2010
  2. Generasjon Z foretrekker influencers mer enn Millenials
  3. Generasjon Z bruker flere digitale plattformer på en gang
  4. Generasjon Z vil kun ha det som er ekte
  5. Generasjon Z ønsker ikke lojalitetsprogrammer – De vil være uavhengig

Det er ingen tvil om at Generasjon Z vil bli en viktig målgruppe i årene som kommer og det er bare å begynne å tenke på hvordan vi skal tiltrekke denne målgruppen.

#4 Videomarkedsføring på 6 sekunder

 I 2017 så vi store forandringer i bruk av video på digitale medier, og flere av de store selskapene har flyttet budsjettet sitt fra TV-kanaler til sosiale medier og YouTube. Kvaliteten på videoene øker og mulighetene blir mer dynamiske for hver dag som går.

Men i 2018 vil de fleste gode reklamevideoene på YouTube vare mindre enn 6 sekunder. Dette vil gi store utfordringer til markedsførere og byråer. For hvordan skal man klare å overbevise kunden om sine produkter og tjenester på under 6 sekunder?

Vi gleder oss til å se resultatene!

#5 Profesjonelle Live Videoer

 Jeg er ikke helt ferdig med å snakke om video. Det blir spennende å følge utviklingen av livevideofunksjonen på tvers av mediene i 2018. Live video har blitt brukt i mange interessante settinger. En av våre favoritter er live video som tar for seg hvordan nye produkter og tjenester faktisk virker. Det er en veldig god måte å vise kunder hvordan produktene virker og at de virker som de skal.

Det er ventet at live video vil få et mer profesjonelt uttrykk i 2018, og vi kan regne med at flere viktige hendelser vil bli strømmet live i årene som kommer.

#6 Færre historier, bedre innhold

Det produseres enorme mengder med innhold, og mye av det er av dårlig kvalitet. Skal du produsere innhold i 2018 er det viktig at innholdet holder høy kvalitet. Det er derfor ventet at bruken av gode tekst forfattere og influencere vil øke. Husk at det er bedre å produsere færre historier med høyere kvalitet istedenfor mange historier av lav kvalitet. Kvalitet over kvantitet altså. Innholdet du skaper må være godt nok til at det skiller seg ut i massen og tiltrekker seg målgruppen din. Ikke blogg som det er 1999, blogg som det er 2018.

#7 Kundeservice-revolusjonen

Ja, jeg skrev revolusjon. For den vil komme i forhold til chat-bot. I 2018 vil bruken av chat-bot’er komme til å øke betraktelig, og de kommer til å bli gode! Det vil bli viktig å samle data fra chat. Husk at data er king! Har du ikke installert chat på nettsiden og driver med kundeservice, er det på høy tid å gjøre det. For det er fremtiden og det vil spare deg for mye tid.

#8 Integrere personalisert brukeropplevelse

Jeg spår at upersonlig e-postmarkedsføring og upersonlig reklame vil dø ut på samme måte som faksmaskinen. Merk upersonlig. Vi er på vei inn i en retning hvor fokus blir rettet mot den ene brukeren og kunden. Vi er vant med å bruke A/B-testing for å finne ut hvilke design og tekster som gir best konvertering. Vi kan også gå enda lengre og lage annonser og landingssider tilpasset segmenter og målgruppen til bedriften.

personifiserings pyramide trender innen digital markedsføring

I 2018 vil vi derimot se starten på en helt ny og spennende trend som kan bli viktig for bedrifter. Nemlig integrering av personalisert brukeropplevelse basert på brukerens data.

For å si det på godt norsk:

Si at en person besøker en nettside. Der får hun/han tildelt en farge, tekst og design som er tilpasset akkurat hun/han. Denne kombinasjonen er satt sammen for at det øker sjansen for at akkurat denne personen skal utføre en handling som fører til en konvertering.

Ola blir eksponert for grønn annonse og rød landingsside, mens Kari får opp en rosa annonse og blå landingsside.

Dette er en utvikling som blir spennende å følge. Med inntoget av personalisert brukeropplevelse blir det enda viktigere å bruke gode analyseverktøy og optimaliserings-verktøy som Google Optimize.

Som vi ser vil 2018 bli et veldig spennende år, og det er alltid spennende å se hvilke trender som faktisk slår gjennom. Det vil vi ikke få svar på før vi er i utgangen av 2018. Det eneste vi kan si for sikkert er at det sjelden at alle trender slår til, og det kommer alltid noen trender som har blitt oversett. Inntil videre får vi bare vente å se hva som faktisk trender innen digital markedsføring i 2018. Hva tror du kommer til å trende? 

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!