Sist uke kom det store endringer i Facebook sin algoritme. Hva betyr disse endringene i Facebook og hvordan vil det påvirke bedrifter? Det er mange som sitter igjen med disse spørsmålene. Spesielt bedrifter som har brukt Facebook for å markedsføre seg gjennom nyhetsstrømmen. Derfor ønsker jeg å lose dere trygt gjennom endringene og se på hvilke følger det har for oss som bedrifter og markedsførere. 

Hva er endringene i Facebook?

Fra tid til annen kommer Facebook med store endringer i algoritmen sin for å forbedre nyhetsstrømmen. Endringene har sjokkerte mange. Faktisk så mye at det påvirket aksjeverdien til Facebook negativt. Hvorfor reagerte finansmarkedet negativt til endringen spør du deg kanskje? Den enkle forklaringen er at Facebook tror at folk vil begynne å bruke dem mindre. Folk vil generelt bruke mindre tid på å lese nyhetsartikler, se videoer og finne innhold. Facebook vil dermed ikke kunne vise til den samme bruken og blir derfor mindre.

Hva betyr dette for brukerne av Facebook? Endringene skal være positive for deg og meg som brukere. Poster og innlegg fra våre venner og familie vil få mer plass i nyhetsstrømmen. Facebook vil tilbake der de startet. Facebook skal igjen bli en plattform hvor venner og familie kan snakke med hverandre, og skape gode diskusjoner. Algoritmen skal rangere kontakten mellom mennesker høyere og kontakten mellom Sider og mennesker lavere.

Som Mark Hull, Product Manager i Facebook sier: ”Folk kommer til Facebook for å få kontakt med de personene som betyr noe for dem.”

De nye endringene handler altså om å bringe folk nærmere, eller som Facebook selv sier ”Closer together”.  De vil begynne å prioritere poster som skaper engasjement og fører til meningsfulle samtaler mellom mennesker. Algoritmer skal forutsi hvilke poster du mest sannsynlig vil kommentere eller dele og plassere denne høyere i nyhetsstrømmen. Postene skal kunne skape diskusjoner eller føre til en handling fra deg.

endringer i Facebook algoritmen

Hvilken betydning har endringen for bedriftssiden din?

Som jeg nevnte i sted vil Facebook fokusere på kontakten mellom mennesker og det vil påvirke din Facebook bedriftsside. Hvor mye endringene i Facebook vil påvirke din egen Side avhenger av hvilken Side du har og hva du poster. Det du først vil merke endringen på er rekkevidden du oppnår med postene dine, hvor lang tid folk bruker på video og referral trafikk. Derfor bør du bruke litt tid på analyseverktøy i månedene som kommer for å se hvor stor påvirkning endringene faktisk har for trafikken og engasjementet. Her kan du bruke Facebook innsikt og Google Analytics for å nevne noen.

Hvordan skal jeg få rangert postene mine høyt?

Du har fortsatt mulighet å produsere poster fra siden din som vil rangeres høyt og vises for mange mennesker. Det viktige er at postene dine skaper engasjement i form av kommentarer, helst samtaler, og delinger. ”Likes” på poster vil ikke ha den samme effekten lengre. Det har vi allerede opplevd på vår egen Side. Poster med mange ”Likes”  har dårligere rekkevidde enn poster med delinger.

Facebook mener live-video vil bli viktig for bedrifter som ønsker å vises. Grunnen er at Live-video har en tendens til å skape mer diskusjon enn vanlig video, og vil rangeres høyere. Endringene i Facebook algoritmen betyr at vi må tenke nytt og ha en strategi som enkelt kan endres. Vi vil også se at bedrifter som poster innhold som er verdibasert vil kunne gjøre det bra. Siden folk bli mer og mer verdibevisst. Det kan vi se fra mediadebatten og hvilke saker som fremheves. Bare tenk det engasjementet Stormberg skapte når de gikk ut og sa at de hadde startet et samarbeid med World Wildlife Found (WWF). De skapte både positive og negative reaksjoner i befolkningen.

Hvordan unngå dårlig rangering?

Vi bør unngå å poste innhold som ikke er laget for å skape diskusjon eller delinger. Lager vi poster som ikke fører til det, vil vi kunne se at rekkevidden på postene synker betraktelig. Bedrifter som vanligvis har lagt ut poster for å tiltrekke seg trafikk uten å skape engasjement vil kunne få problemer. Bedrifter som derimot skaper diskusjon og er flinke til å svare vil kunne gjøre det bra.

Med de nye endringene vil det kunne bli bedre plass til de bedriftene som skaper diskusjon og det vil være enklere å synes. Så de nye endringene treger ikke å være en ulempe. De kan heller være en fordel så lenge vi gjør det riktig.

En ting som er viktig å huske! Poster som prøver å tvinge frem kommentarer og handlinger vil fortsatt bli straffet og få dårligere rangering.

Hva vil skje med sponsede innlegg?

Endringene vil ikke i denne omgang påvirke sponsede innlegg. Så vi vil fortsatt se en stor mengde av betalt reklame i nyhetsstrømmen. Jeg vil anbefale deg å sponse poster som allerede går bra grunnet diskusjoner. Det vil føre til at du får langt større rekkevidde på dine poster.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!