Det nærmer seg slutten på 2017 og hva er vel mer passende enn å oppsummere året? Ja, for det er det vi ofte gjør i slutten av et år. Det er nyhetskavalkader, sportskavalkader og den mest spilte musikken i året som har gått. Så hvorfor ikke lage en blogg om hvilke emner som har ført til mest engasjement i B2B verden. B2B-innhold blir ofte forbigått av innhold som lages for konsumenter. Så la oss sette av litt tid for å se på hva som skapte mest engasjement i 2018.

Det er ikke alltid innhold skaper det store engasjementet i de store massene. Av den enkle grunn, at B2B-innhold helst skal målrettes mot en gruppe mennesker som er interessant for din bedrift. Det skal ikke treffe alle. I tillegg skal innholdet vi produserer gjerne treffe vårt publikum i en av de tre stegene av en kjøpers reise: Bevissthet, betraktning og avgjørelse. Dermed kan vi ikke alltid forvente et enormt engasjement, men av og til vil innhold få skikkelig vann på mølla. Her er de B2B emnene som har skapt mest engasjement i 2017, ifølge Buzzsumo.

Få en gratis analyse av ditt firma her.

#1 Teknologiutvikling

Teknologi er et tema som skaper interesse og engasjement. Spesielt i dag hvor forandringen skjer så fort og man ikke helt vet hvordan morgendagen vil utarte seg. Det er flere bransjer som vil gå bort, og nye vil skapes som en følge av teknologi utvikling. Temaer som har vært ledende i 2017 er fintech, kunstig intelligens, autonome biler og big data. Dette er temaene som har frekventert mest i medier og som interesserer mange.

#2 Fremtidige trender  

Alle ønsker å spå hvordan fremtiden vil se ut, men de færreste spår riktig. Selv om det er slik er dette et tema som skaper stort engasjement. Innhold som dette kommer gjerne rundt årsskiftet, for da ønsker mange innholdsprodusenter å gi deg tips til hva som skjer neste år. I år har vi hørt mye om GDPR, men jeg tror vi vil høre enda mer om det i 2018. Særlig når vi nærmer oss 25 mai når det trer i kraft.

#3 Innhold basert på meninger og synspunkter

Du har kanskje lest dem selv? Innlegg som baserer seg på meninger og synspunkter. De har gjerne stor tiltrekningskraft. For de kan ofte være kontroversielle, ta opp temaer mange bryr seg om og forretningsutvikling for å nevne noen.

Meninger om ledelse skaper ofte sterkt engasjement. Et godt eksempel er saken ”Hvorfor skal beste fagperson bli leder?”, skrevet av Mats Kristensen i Leadership Weekly. Det er den saken som er nest mest delt i 2017 i ledelse-magasinet Ledernytt.

#4 Inspirerende historier og case studies

I 2017 har vi sett en økende trend i det å bruke historieformatet som innhold. Det er gjerne en sjanger her som utpeker seg og det er inspirerende historier. Personer som er opptatt av karriere og forretning ønsker å lese inspirerende historier for å utvikle seg selv og få ideer til hvordan de kan bli bedre. Historien om de to brødrene som skapte Stripe ble en stor hit i sosiale medier for å nevne et eksempel.

I tillegg er case studies stadig populært. Du har vel kanskje lest en eller to selv? For meg personlig er dette innhold som fenger.

#5 Praktiske tips og ”Hvordan”-innhold

Det er ingen hemmelighet at mange innenfor B2B-markedet og bedriftsmarkedet ønsker å bli flinkere i den jobben de gjør. En god måte å bli flinkere er å finne gode tips på nett. Da er innhold som tar for seg praktiske tips og innhold med ”hvordan gjøre” praktiske. Derfor er dette også innhold som gjerne skaper engasjement.

#6 Personlig karriererådgivning

Dette er et punkt som knytter seg litt til punkt fem. For de samme personene som ønsker å bli flinkere i jobben har gjerne et ønske om å stige i gradene og er på jakt etter hvordan de kan nå målene sine. Da er B2B-innhold, som tar for seg karriererådgivning på det personlig plan viktig.

#7 Innhold basert på forskning

I løpet av et år er det mange uttalelser og synsing om forskjellig felt, men forskning kan bekrefte eller avkrefte slike. Det er en grunn til at det er så populært. For folk ønsker gjerne litt ryggdekning for ting de skal ta i bruk. Forskning er en viktig brikke for å skape ryggdekning.

#8 Ledelse

Som nevnt i punkt #3 er ledelse et tema som engasjerer. Både personer uten lederstillinger og de med lederstillinger har en mening om temaet. Dermed kan det skape mye engasjement. Prøv derfor å få inn ledelse i din innholdsstrategi for 2018.

#9 Industri nyheter

Endringer skjer raskt i den digitale verden vi lever i. Det blir derfor viktigere og viktigere å holde seg oppdatert på det siste. Store industri nyheter i 2017 har gjerne handlet om big data, kunstig intelligens og fintech. Nå har big data og kunstig intelligens vært populære tema de siste årene. Vil de fortsatt være med å prege 2018?

#10 Populære tema eller merkevarer

Det er enkelte merkevarer og tema som blir oftere diskutert enn andre. Det siste året er det gjerne store merkevarer som Amazon, Apple og Tesla som har blitt omtalt mye i diverse medier. Når det gjelder tema er det noen jeg allerede har nevnt som skiller seg spesielt ut. Du er sikkert litt lei av at jeg nevner det, men det er big data og kunstig intelligens.

I løpet av 2017 har vi i Færder Marketing vært innom noen av disse populære temaene. Jeg er sikker på at også du har skrevet innhold på enkelte av dem eller i det minste lest endel av dem. Det har hvert fall jeg gjort. Personlig tror jeg at mange av de samme temaene vil bli gjeldende for B2B-innhold også i 2018. Så det er bare å begynne å planlegge tema og lese seg opp, slik at du kan produsere B2B-innhold som skaper engasjement i 2018.