Selv om vi nå er godt inne i det nye året, er det aldri for sent å legge en strategi for innholdsproduksjon for resten av året. Denne planleggingen er viktig for å kunne levere konsistent innhold som tiltrekker seg flest mulig leads over tid, og som videre kan konverteres til kunder. Ved å legge en skikkelig innholdstrategi nå, vil du lette deg for mye hodebry resten av året. 

Det er ikke alltid like lett å sette av tid til for å planlegge et nytt år, men du vil sette pris på det når året er i gang og flere leads kommer inn. Vi er allerede godt i gang med å planlegge vår egen innholdstrategi, og derfor vil jeg dele våre 10 beste tips med deg.

Passer inbound marketing for min bedrift?

#1 Analyser data for å se hva som virket

Innhold du deler på nett lever sitt eget liv. Det du hadde stor tro på tiltrekker seg kanskje ikke like mye trafikk og leads som du håpet, mens innhold du ikke hadde like stor tro på gjorde det virkelig bra. Det er derfor vi må bruke og analysere dataen vi får inn. Ved å analysere kan vi virkelig finne ut hva slags innhold som virket og hvilke tema som tiltrakk seg mest leads.

Slik kan vi finne de tema og emnene som funker best for bedriften din og planlegge 2018-innholdet ut fra dette.

#2 Se over og kontroller dine personas

Du har sikkert brukt mye tid på å lage personas for dine kjøpere. Det er tidsbruk som er vel verdt investeringen i tid. Selv om mye ved kjøper-personas ligger fast vil enkelte ting forandre seg over tid. Derfor kan det være lurt å revidere dem fra tid til annen, og hva er vel et bedre tidspunkt for det enn nå? Med nye reviderte personas blir det enklere å legge opp en innholdsstrategi som vil treffe.

persons for innholdsstrategi

#3 Hva er utfordringene til kundene dine?

For å ta fart på dette punktet er det viktig at du har fullført punkt nummer to. Med reviderte personas er det enklere å identifisere hvilke utfordringer dine kunder står ovenfor. Mest sannsynlig vil det være mye av de samme utfordringene som tidligere, men ofte vil noe være endret. Det er denne endringen som er viktig å identifisere for å få suksess med innholdsstrategien.

En trend vi for eksempel kan se er at millenials identifiserer seg mer med ”hva” spørsmål fremfor ”hvorfor” spørsmål. Dette er noe vi bør tenke over for 2018. Skal vi nå et yngre publikum må vi endre innholdsstrategien i følge det.

#4 Prioriter innhold som virker

Det er alltid noe innhold som appellerer bedre enn annet for målgruppen. Derfor er det viktig å identifisere disse temaene. Det gjorde vi i punkt 1. Det jeg mener her i punkt 4 er at vi skal velge ut de fire beste temaene og fordele de over de fire kvartalene i 2018. Slik at vi kan holde fokus på fire hovedtemaer neste år. Det forenkler jobben med å sette en god strategi og å lage innholdet. Det betyr ikke at vi ikke kan skrive annet type innhold, men at fokuset bør ligge på disse hovedtemaene.

#5 Få hjelp til å planlegge din innholdsstrategi

Når du skal planlegge neste års innholdsstrategi kan det være lurt å få litt hjelp. Det er ikke alltid like lett å sette den riktige strategien for eget selskap, og det kan fort bli tidkrevende. Det er flere selskaper som kun jobber med innhold og strategi. En slik partner kan være gull verdt og inntektene kan fort overgå investeringen.

#6 Det er ikke kun blogging som gjelder

Vi har i løpet av 2017 sett en økende trend i video-innhold. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke vil fortsette i 2018. Begynn derfor å planlegge video-innhold allerede nå. I dag konsumerer vi mer en 100 000 ord per dag, og da blir video viktig for å komme frem med sine poeng.

For å lage godt videoinnhold trenger du ikke lengre dyrt videoutstyr. Kameraet på mobilen er som regel mer enn godt nok for å lage det innholdet du trenger. Et stativ og en ekstra mikrofon skader ikke for å øke kvaliteten betraktelig. Redigering av video-innhold er heller ikke så vanskelig og dyrt som det en gang var. Sjekk ut det norske video selskapet Vibbio for en enkel og proff måte å redigere video.

#7 Tenk mobil først

Dette er en statement som ikke gjelder for alle markeder. For enkelte B2B markeder er det fortsatt desktop som er the king. Den enkle grunnen til det er at de er basert på kunder, som oftest ønsker å handle når de er på jobb. På jobben er det fortsatt desktop som gjelder og derfor er mesteparten av trafikken fra desktop.

For alle dere andre er det mobil som gjelder. Det er bare å sjekke data fra Google Analytics. Hvilke tall ser du der? Om jeg har rett ser du tall som er godt over halvparten av de besøkende kommer fra mobil. Et selskap vi jobber tett med har hele 82,9% av sine besøk fra mobil. Når du har slike tall bør du tenke hvordan innhold ser ut på mobil for så å tilpasse for desktop.

I følge Business2Community, er det ventet at ca. 80 % av all internett trafikken i 2018 vil komme fra mobil.

mobil først strategi

#8 Bruk innholdet smart

Har du laget et godt stykke innhold, som en bra e-bok, er det ingenting i veien for å bruke denne e-boken til annet type innhold. Du kan fint dele opp en e-bok i flere deler og bruke den som en serie med blogg-innlegg. Eller det kan gjøre seg som infographic eller bare en enkel whitepaper. Bruk det du har og lag mer innhold ut fra det for å få flere leads.

#9 Bruk innhold på nytt

Dette er et punkt jeg ofte nevner når jeg snakker om innhold. Har du laget innhold folk  virkelig liker og skaper leads? Bruk det på nytt og få flere leads. Det som er viktig å huske er å fornye innholdet. Legg til nye punkter eller oppdater noe av det innholdet du har og det er godt som nytt. Det er ikke bare personlig vi skal tenke gjenbruk. Gjør det samme med innholdet ditt!

#10 Hva vil trende i 2018

Et siste, men også et viktig punkt. Hva vil trende i 2018? Det er et spørsmål som er vanskelig å svare på før slutten av 2018. Vi kan allikevel ha en formening om hva som kommer til å trende. Jeg kan si det først som sist og det er at ikke alt vi tror vil trende kommer til å trende. Selv om vi ikke kan være helt sikre er det viktig å se på muligheten og legge dem inn i innholdsstrategien for 2018.

Med en god innholdsstrategi for 2018 er du klar for å begynne på det nye året og sanke inn nye leads. For det er nye kunder og vekst du ønsker for 2018. Er det ikke? Med denne bloggen har du det du trenger for å planlegge og gjøre suksess med innholdet ditt. Husk at selv om dere kan produsere det meste av innholdet selv, kan det være lurt å bruke erfarne tekstforfattere for å gjøre det enda bedre. Lykke til med din innholdsstrategi!

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!