8 grunner til at Facebook er den beste kanalen for digital markedsføring

God markedsføring er nøkkelen til suksess for hvilken som helst bedrift, og derfor er det viktig at du har en klar markedsføringsstrategi når du skal nå dine målgrupper på en effektiv måte. Vi mener at Facebook bør være en del av markedsføringsstrategien til enhver bedrift i 2017, og i dette blogginnlegget skal vi gi deg 8 grunner til hvorfor.

1 – Målrettede annonser

Annonsekampanjene på Facebook bygges rundt spesifikke publikum. Derfor fungerer Facebook sitt publikumsverktøy som magi. I tillegg til demografi som sted, alder og kjønn kan vi også rette oss inn mot mennesker med interesse for spesielle merkevarer, butikker og fritidsaktiviteter. Facebook gir også muligheten til å velge ut faktorer som yrker, utdanning, sivilstatus og atferd.

Facebook gir også muligheten til å laste opp eksisterende kontaktlister som epost, UIDs, telefonummere og lignende slik at man kan målrette spesifikke annonser til eksisterende kunder eller leads. Med en Facebook-pixel installert på bedriftens hjemmeside får man mulighet til å følge opp besøkende med relevante annonser i ettertid.

2 – Maksimal synlighet til minimal kostnad

På Sosiale medier kan bedrifter være tilstede der målgruppen faktisk bruker tiden sin. I dag er Facebook den tredje mest besøkende online-plattformen i verden, med hele 1.79 milliarder aktive brukere per måned. Undersøkelser viser at forbrukere bruker 90% av tiden sin på apper, og Facebook var den mest nedlastede appen første halvdel av 2016. Når du bygger opp en bedrift er det naturlig å plassere bedriften der det er flest mennesker, og nettopp derfor bør du også vise frem bedriften din på Facebook.

I tillegg til dette er Facebook en av de rimligste annonseplatformene å oppdrive. Når man annonserer på Facebook og andre digitale plattformer betaler man per annonseklikk. Dette er i motsetning til i tradisjonelle medier der det er vanlig praksis å betale for hver visning, noe som betyr at man får mer for pengene.

Dette betyr ikke at man nødvendigvis skal bruke hele markedsføring-budsjettet på Facebook. Hvilke digitale platformer som lønner seg best vil variere fra bedrift til bedrift, men det at Facebook er en meget kostnadseffektiv markedskanal som har gitt både oss og bedrifter over hele verden svært gode resultater er det ingen tvil om.

Facebook er den beste kanalen for å nå dine potensielle kunder og bygge din merkevare.

Kjetil Fagereng

3 – Merkebevissthet i et tidlig stadium

Om man bruker Facebook strategisk, er det en perfekt plattform for å bygge opp din bedrifts merkevare. Når man lager en kampanje på Facebook får man mulighet til å velge ut spesifikke mål for kampanjen. Målsettingen om merkebevissthet beregner brukerens oppmerksomhet og rekkevidde basert på sanntidsberegninger for å gi merkevaren maksimal eksponering.

Å starte med dette på et tidlig stadium er viktig, slik at kampanjene du kjører senere får et større publikum. Målet er å skape så mye oppmerksomhet som mulig for å sikre eksponering for mennesker som har størst sannsynlighet for å være interessert i din merkevare

4 – Facebook Live

Video er mesteren bak deling og kundeengasjement. Facebook Live ble introdusert i 2016, og har siden tatt internett med storm. Facebook Live gir brukerne muligheten til å ta opp video i sanntid og dele dem med vennene sine.

Bedrifter kan bruke dette til deres fordel på mange måter.

  • Vise til en bak-scenen opplevelse for kunder
  • Forhåndsvise deler av nye produkter eller oppdateringer
  • Promotere arrangementer
  • Svare på spørsmål

Folk bruker 3 ganger mer tid på å se sanntidsvideo enn vanlige innhold. Med dette i tankene, så burde Facebook Live og Video bli brukt som en del av markedsføringen av din bedrift på Facebook så fort som mulig.

5 – Chat-bots

I 10 årsplanen til Facebook fortalte Mark Zuckerberg om planene til Facebook Messenger. Det har ført til at mange bedrifter i dag bruker Facebook Messenger til å kommunisere med sine kunder, og det med god grunn: Facebook Messenger har nå en milliard aktive brukere månedlig.

Driver du en nettbutikk? For litt siden uttalte Shopify at de vil la sine nettbutikker selge direkte i Facebook Messenger. Dette er en ”game-changer”. Når flere og flere bedrifter starter å selge på Facebook, vil brukerengasjementet og timene brukt på plattformen bare fortsette å øke.

Siden Facebook har blitt en kanal der forbrukerne tar kontakt med bedriftene, vil det presse frem bruken av chat-bots. Med chat-bots vil du få muligheten til å lage strukturerte meldinger med bilder, lenker og ”call-to-action”- knapper.

Bedrifter vil få muligheten til å designe botene slik at samtaler med kundene og kjøp kan skje konstant.

6 – Raske tilbakemeldinger

I gamledager var det vanskelig å få tilbakemeldinger fra kunder. Du måtte sende direkte eposter eller benytte kalde spørreundersøkelser. Heldigvis så er disse dagene over, og bedrifter kan bruke de sosiale mediene.

Facebook gjør det enkelt for bedrifter, da man enkelt kan legge ut  spørsmål til kundemassen for så å se svarene tikke inn i kommentarfeltet.

Tid er muligens den mest verdifulle ressursen i en bedrift. Facebook er perfekt for bedrifter som leter etter en mening om et bilde eller produkt raskt. Dette gjør at bedriftene kan raskt se hva som fungerer og ikke fungerer, uten å bruke mye ressurser.

 7 – Forbrukerpsykologi

En av de største fordelene med Facebook (eller generelt sosiale medier) er at den gir en stemme til alle de som vil bli hørt.

I tillegg til å gi folk muligheten til å dele meninger om produkter og tjenester, så gir Facebook brukere muligheten til å hjelpe bedrifter lokalt ved enkelt å trykke på ”like”-knappen.

Bedrifter kan bruke dette fenomenet til å snu daglige brukere til å gi innflytelse på merkevaren. 9 av 10 forbrukere tar hensyn til ordene fra sine venner i løpet av kjøpsprosessen. Hvorfor ikke la kundene snakke for deg?

 

 8 – Vekst

Facebook kommer regelmessig med store oppdateringer og forbedringer. De siste 4 årene har også brukertallene nesten doblet seg. Fremtiden ser ganske lys ut. Det kommer til å bli flere brukere å vise innholdet ditt til og annonsering vil mest sannsynlig fortsette å bli bedre.

I løpet av det siste året alene har Facebook lansert flere nye løsninger:

  • Facebook Live Video
  • Facebook Professinal Services
  • Facebook at Work
  • Improved Search
  • Uber/Lyft Integration
  • Facebok Shopping Tab
  • Instant Articles
  • Facebook Events
  • Non-profit crowdfunding
  • Music Stores

Det er en spennende tid for Facebook, og bedriftseiere og gründere burde forberede seg på å gjøre dette til en stor del av sin markedsføringsstrategi.

Det er ingen tvil om at Facebook er her for å bli. Det er utrolig at det startet med en enkel måte å holde kontakt med sine venner på til å bli en plattform som kobler sammen mennesker og bedrifter over hele veien. Meld deg på vårt nyhetsbrev, så skal holde deg oppdatert for nye muligheter og hvordan Facebook kan hjelpe å bygge opp din bedrift i fremtiden.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!