En landingsside er en dedikert, kampanje-spesifikk nettside med formål å få den besøkende til å utføre en ønsket handling, for eksempel å legge igjen kontaktinformasjonen sin i bytte mot tilgang til innholdet ditt.

Med dedikert mener vi at landingssiden kun har ett formål: å få dine besøkende til å konvertere ved å klikke på en CTA.

Med kampanje-spesifikk, mener vi at for hver markedsføringskampanje du kjører, bør du ha en tilpasset landingsside for kun denne kampanjen. Vi kan også utvide dette til å omfavne bransje-spesifikke landingssider som oppleves enda bedre tilpasset for personer i ulike bransjer.

En takkeside er siden som publikum havner på etter de har fylt og sendt inn informasjonen sin i skjemaet ditt, og som gir de tilgang til innholdet.

 

Hva skiller landingssider fra vanlige hjemmesider?

shopify-blog-1-1

Hjemmesiden er bedriftens ansikt utad og spiller en viktig rolle i markedsføringen av bedriften din. Forhåpentligvis har du en hjemmeside som rangerer høyt i søkemotorer, er full av relevant informasjon og som representerer bedriften og merkevaren din på en god måte visuelt. Hjemmesiden er laget for at besøkende kan ta et dypdykk inn i bedriften din og finne den informasjonen de leter etter.

Men hvis vi sammenligner hjemmesider og landingssider ser vi fort hva som skiller dem fra hverandre. Vi ser også hvorfor dedikerte landingssider har mye for seg, og kan være vel så viktige for at kampanjene dine skal lykkes.

Dedikerte landingssider ligger gjerne separat fra de vanlige hjemmesidene dine og gir personen som lander på den begrensede muligheter til å navigere utover det å utføre handlingen du ønsker.

Det er en egen kunst å lage gode landingssider, og det er mange som mistolker selve begrepet. I dag er det fortsatt mange som bruker helt vanlige steder på hjemmesiden til dette formålet og kaller det for en landingsside. Når vi snakker om landingssider på fagspråket skiller disse seg altså fra vanlige sider ved at de kun har ett formål:

Målet med landingssider er å skape konverteringer.

Det er viktig å huske at hovedformålet med en landingsside er nettopp det å få besøkende til å konvertere. Én ting er å skape trafikk til nettsiden din, men det hjelper lite å skape mengder av trafikk dersom nesten ingen personer faktisk konverterer – enten ved å kjøpe noe direkte på selve nettsiden, kontakte deg eller legge igjen kontaktinformasjonen sin slik at de kan følges opp av deg i ettertid.

Dedikerte landingssider gjør det også enklere å måle og analysere data fra siden. Analysene kan vi igjen bruke til å optimalisere landingssiden for å øke konverteringen ytterligere.

 

Slik lager du en god landingsside

 

paypal-landing-page

1. Gjør det tydelig hva du tilbyr

Kom raskt til poenget og sørg for at budskapet ditt kommer tydelig frem. Den besøkende skal forstå hva tilbudet på landingssiden handler om så fort de lander på den. Forsøk å forminske overflødig tekst så godt du kan.

2. Lag en god overskrift

Lag en god overskrift som matcher innholdet og som frister leseren til å lese videre. Overskriften bør inneholde ca. 6 ord og under 65 tegn.

4. Bruk lettleste farger og fonter på teksten

Gjør teksten på landingssiden så enkel som mulig å lese med mørke, tydelige farger. Del gjerne opp teksten med punkter for å gjøre den enda enklere å lese.

5. Ta i bruk kontrastfarger på CTA-knappen

CTA-knappen du ønsker den besøkende skal trykke på bør være i kontrastfarge slik at den skiller seg tydelig ut fra andre elementer på landingssiden. Husk at landingssiden din kun har ett mål for øyet, og det er å få den besøkende til å klikke på CTA-knappen du ønsker de skal trykke på.

 

6. Skap trygghet ved å vise frem merkevaren din

Gjør det tydelig at det er din bedrift som tilbyr innholdet på siden. Bruk merkevare-fargene dine og plasser logo tydelig på landingsiden.

7. Sørg for at du følger GDPR

På landingssider der målet er at den besøkende skal skrive inn personopplysninger, er det viktig å tilrettelegge kontaktskjema for GDPR (Personvernlovgivningen).

Ikke glem å lage en takkeside

thank-you-page-impact-branding

Etter den besøkende har utvekslet informasjonen sin skal han eller hun videresendes til en takkeside. På takkesiden vil personen vanligvis få mulighet til å laste ned innholdet de har kvalifisert seg til å motta etter å ha fylt ut skjemaet og klikket på CTA-knappen.

 

5 Viktige punkter enhver takkeside bør inneholde :

 

1. Si takk (naturligvis)

Vis at du er takknemlig for at personen benytter seg av tilbudet ditt, og gi gjerne en oppmuntrende bekreftelse på at de har gjort den rette avgjørelsen ved å gjøre nettopp det!

2. Gi en bekreftelse

Bekreft at alt er som det skal, for eksempel at skjemaet er blitt innsendt og innholdet er på vei til personens e-postadresse. Legg også ved en CTA som gir direkte tilgang til innholdet dersom dette egner seg.

3. Åpne for navigering til andre steder på nettsiden

Nå som målet med å få mottakeren til å benytte seg av tilbudet ditt er nådd, kan du igjen la personen navigere fritt rundt på nettsiden din for å tilegne seg mer informasjon og innhold.

4. Tilby ekstra innhold som kan være relevant

null

Nå som mottakeren allerede har vist stor interesse for innholdet ditt og allerede er i “modus” for å konsumere det – hvorfor ikke tilby mer innhold som vil være relevant for dem? Dette kan være andre blogg-innlegg, tilbud eller produkter.

5. Lenke til sosiale medier

Oppfordre mottakeren til å dele innholdet med venner og kolleger via sosiale medier og e-post slik at innholdet du har lagt mye arbeid i kan nå frem til enda flere!