De fleste bedrifter er på Facebook i dag. Faktisk er det rundt 70 millioner bedrifter på Facebook. Grunnen til det er enkel! For det er over 2 milliarder månedlige brukere, og du vil ha muligheten til å nå noen av dem. Facebook gir deg en fantastisk mulighet til å knytte bånd til kunder og potensielle kunder.
Men det er ikke bare å sette opp en bedriftsside på Facebook og poste noe greier. Det er viktig at du har en strategi for hva du skal gjøre, og ikke minst hva du IKKE skal gjøre. Det å gjøre feil på Facebook kan være fatalt for bedriftssiden din. Så her er våre 8 feil du ikke skal gjøre:
#1 Poste sporadisk
Dette er et punkt som kan tolkes i forskjellige retninger. Det jeg mener her er at du bør ha en plan for hva du skal poste. Du skal ikke poste for ofte. Noe som vil føre til at du overøser nyhetsstrømmen til dine kunder og potensielle kunder. Det vil kun føre til avmeldinger.
Poster du for sjelden vil det føret til at folk mister interessen og melder seg av. Analyser viser at for de fleste vil en frekvens på 1-2 poster dagen være optimalt. Det finnes selvfølgelig unntak fra regelen og det gjelder restauranter blant annet. De kan gjerne poste oftere, for å vise frem meny og dagens spesialiteter.
#2 Opprette falsk Facebook bedriftsside
Mange gjør denne feilen for at de ønsker å prøve seg ut på en annen profil. Slik at de kan unngå å poste feil. Den store ulempen med dette er at det bryter med Facebook sine lover og retningslinjer. En annen måte å unngå feil på er å bestemme roller til de ansatte i bedriften.
#3 Glemme bilder og video
Bilder og video er med på å øke antall visninger og spredning av din post. Det er ganske åpenbart hvorfor det er bedre. Folk engasjerer seg mer for bilder og video. Vi ser i dag at video er enda mer engasjerende enn bilder også. Så sitter du på gode videoer, er det bare å få dem ut der.
#4 Vær utilgjengelig
En sikker oppskrift på å støte fra seg kunder og potensielle kunder er å være utilgjengelig. Derfor bør du eller noen andre i din bedrift til enhver tid være pålogget. Slik kan dere raskt svare når noen har spørsmål om produkter eller bedriften din.
#5 Ha en strategi
Det å ikke ha en strategi for Facebook bedriftssiden din er en sikker måte for å ikke lykkes. Før du setter opp en bedriftsside er det derfor viktig å ha en strategi for hvordan bedriften skal fremstå på sosiale medier.
- Profil (gjøre merkevaren gjenkjennelig)
- Hvor ofte skal man poste
- Vise konsekvent bedriftskultur
- Finne målgrupper
- Blant annet
#6 Gjøre antagelser
Det jeg mener her er at du ikke bare skal gjøre antagelser. Antagelser kan være veldig bra, men dine antagelser skal testes. For så å begrunnes med analyser. Du må ALLTID bruke analyser for å begrunne hva du skal gjøre mer av og hva du skal gjøre mindre av. Det er grunnen til at vi har analyser. Sjekk ut Facebook Innsikt og se hva som funker og hva som ikke funker. Hva er den optimale tiden å poste innlegg på? Du kan finne det meste her.
#7 Avskrive Facebook annonser
Mange små bedrifter gjør denne feilen og det er forståelig. For det er ikke alltid like lett å sette av penger til markedsføring. Har du ikke råd til markedsføring, har du ikke råd til å skaffe nye kunder.
Det er vel og bra å kjøre poster organisk, men på Facebook er man i større grad enn tidligere nødt til å bruke litt penger for å være synlig, også for sine egne følgere. Det trenger ikke å være snakk om store beløp, så lenge innholdet er relevant og engasjerer. For å øke følgerskaren din og få inn flere nye kunder MÅ du nesten utelukkende bruke penger på annonser.
#8 Poste støtende innhold
For en bedriftsside på Facebook er det utrolig viktig å unngå politiske og religiøse saker. Ved å poste saker som dette er det lett å støte folk. Er det en ting vi ikke ønsker å gjøre er det å støte kunder og potensielle kunder fra oss.
#9 Krangle om negative omtaler
Når du lager en bedriftsside på Facebook, Google eller lignende er bedriften mer utsatt for positiv omtale og negativ omtale. Ingen ting er bedre enn positiv omtale, og negativ omtale kan være det helt motsatte. Det viktigste du kan gjøre med negativ omtale er å prøve å snu denne omtalen. Du kan oppnå dette ved å ha en strategi for negativ omtale. Ha klare svar, og for all del ikke start en krangel.
Ofte er de som legger igjen negative omtaler meget misfornøyd eller så liker de å krangle. Det å krangle er ikke bra for bedriftens merkevare. Bruk derfor maler på tilbakemeldinger som inneholder:
- Takk, for at du har tatt i bruk vårt produkt
- En unnskyldning for at personen har hatt en dårlig opplevelse
- En forklaring på at feilen blir utbedret eller allerede er utbedret
Dette er viktig for at du tar kundens tilbakemelding til etterretning, men er personen ute etter å «ta» bedriften din så er det viktig å ikke la saken eskalere og holde deg til de enkle forklaringene over.
#10 Bli komfortabel
Aldri bli fornøyd med tingenes tilstand. Det er viktig at vi hele tiden prøver å forbedre oss og gir kunder og potensielle kunder merverdi. På denne måten vil du kunne øke følgerskaren din og vise at du fortsatt er relevant.
#11 Post kun om din bedrift
Det er for gjort å falle ned i denne fellen. At du kun poster om din bedrift og produktene din bedrift leverer. Gjør du dette vil interessen falle og folk føler at de blir annonsert for hele tiden. Det sies at poster om bedriften og produkter ikke skal overstige 20 %. Det betyr at om du poster fem ganger i uken, så skal du kun poste én post om dine produkter. Resten skal være informative artikler, videoer eller lignende.
Her var det mange ting du skal unngå for ikke å gjøre feil. Klarer du derimot å unngå mange av disse feilene er du på god vei til å lykkes med sin Facebook bedriftsside. Vi har selv jobbet lenge med å perfeksjonere våre sider og våre kunders Facebook-sider. Klart vi har gjort noen av feilene, ellers kunne vi ikke delt dem med dere. Du kommer helt sikker til å gjøre noen egne feil, men nå har du en oppskrift på hvordan å unngå mange av dem. Ønsker du å vite mer om Facebook bedriftssider kan du ta kontakt her.
Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!
1 Comment
Comments are closed.
[…] jeg nevnte i sted vil Facebook fokusere på kontakten mellom mennesker og det vil påvirke din Facebook bedriftsside. Hvor mye endringene i Facebook vil påvirke din egen Side avhenger av hvilken Side du har og hva […]