Det blir stadig viktigere å være synlig i alle kanaler som kan være relevante for din bedrift. Et av de sosiale mediene som virkelig har stormet frem den siste tiden er Instagram. De har hatt en solid økning i de fleste aldersgrupper og spesielt i aldersgruppen 40+.

Instagram tok også tidligere i år innersvingen på SnapChat. Det skjedde samtidig som Instagram lanserte Stories og senere tillot annonsering i kanalen. Det er noen av veldig mange grunner til at akkurat du bør komme i gang med Instagram-annonsering. Før du kommer i gang med det er det viktig å holde seg unna fallgruvene. Derfor skal jeg lose deg trygt igjennom hvilke feil du bør unngå.

#1 Bruk Facebook Business Manager for Instagram-annonsering

Den største feilen mange gjør når de skal annonsere på Facebook og Instagram er at de gjør det direkte fra firma-siden. For å få bedre oversikt over hva du skal gjøre og kan gjøre, må du opprette deg en Business Manger profil. Det kommer til å gjøre hverdagen din enklere og du vil få en helt annen oversikt med mye større muligheter.

#2 Bruk riktig bildestørrelse

På Instagram brukes bildestørrelsen 1080×1080, mens det på Facebook annonser skal brukes 1200×628. Forsøk å bruke riktig bildestørrelse så blir bildet på Insta mye bedre.

#3 Ikke bruk mye tekst i bildet!

Det kan være fristende å fylle opp annonsebildet med tekst om egenskaper, pris og lignende. Ikke gjør dette! Facebook og Instagram straffer nemlig annonser med for mye tekst i selve bildet. Måten de straffer deg på er å sette opp prisen du betaler og de viser den til færre.  Grensen er 20% tekst. Er du usikker på om bildet ditt har for mye tekst, kan du laste det opp på Facebook Text Overlay for å være sikker.

#4 Ikke krysspost uten å tenke over hva du gjør

Ofte skal en annonse gå ut på både Facebook og Instagram. Dermed er det utrolig viktig å tenke over hvordan annonsen er utformet. Kjører du ut en annonse som egentlig er tilpasset Facebook, er det ikke sikkert den vil fungere godt på Instagram. Facebook-spesifikke ting som for eksempel å oppfordre til å ”like” annonsen med kjærlighet, wow, haha, sint eller trist vil blant annet ikke fungere på Instagram. En annen ting som er viktig når du skal bruke Instagram-annonsering at du ikke skriver ”se bildet under”, for på Instagram kommer alltid teksten under, i motsetning til Facebook hvor teksten kommer øverst.

Facebook-ikoner skal ikke brukes i Instagram-annonsering

#5 Tenk over målgruppen                                       

Det er ikke alle målgrupper det passer å kjøre Instagram-annonsering for. Tenk derfor godt gjennom om målgruppen din er typiske Instagrammere. Er det ikke særlig sannsynlig at de er det, bør du holde deg unna. Det er ikke vits å annonsere om det ikke gir gode resultater!

Er målgruppen din ungdomsskole og videregåendeskole elever kan du trygt bruke Instagram. Det er noe vi har opplevd stor suksess med i tidligere arbeid.

Instagram-annonsering

#6 Bruk bilder som fanger oppmerksomheten

På Instagram er det nesten viktigere enn noen av de andre sosiale media kanalene at du fanger oppmerksomheten. For her gjelder det virkelig å stå frem og vises tydelig. Du skal fange oppmerksomheten blant tusenvis av andre fine og mindre fine bilder. Så gjør deg flid i bildevalget og du vil kunne gjøre det godt på Instagram.

Det å begynne med Instagram-annonsering trenger ikke være så vanskelig eller by på problemer. Så lenge du er klar over disse 6 tipsene har du det viktigste grunnlaget som skal til for å unngå dette. En ting er likevel viktig å ha i tankene. For å få mest mulig ut av Instagram-annonseringen samt unngå at kostnadene skyter i været er det viktig å målrette annonser mot de riktige menneskene. Vi anbefaler alltid å følge nøye med på, samt jevnlig optimalisere annonsene slik at kostnadene blir så lave som mulig, og annonsene så effektive som mulig!

Ønsker du hjelp til Instagram-annonsering? Da kan du kontakte oss her.