Hva er Inbound Marketing?
Der tradisjonell markedsføring (outbound marketing) handler om å sende ut budskap og håpe på å treffe kunder ved for eksempel telefonsalg og reklame i massemedia, handler inbound marketing om å tiltrekke seg potensielle kunder ved å levere verdi i form av nyttig og relevant innhold på nett i øyeblikket kunden faktisk trenger det. Disse kundene tiltrekker en seg ved bruk av blant annet blogging, sosiale medier, søkemotoroptimalisering og e-bøker.

Tiltrekke trafikk til nettsiden
Måten man tiltrekker seg potensielle kunder er ved å levere verdi i form av nyttig og relevant innhold på nett i øyeblikket kunden faktisk trenger det. Dette får man til ved bruk av blant annet blogging, målrettet markedsføring i sosiale medier, søkemotor-optimalisering, annonsering.
Konvertere de besøkende til leads
For at en besøkende skal bli til en kvalifisert lead, er det nødvendig med kontaktinformasjonen til personen. Dette får vi ved å tilby innhold av så høy kvalitet at den besøkende er villig til å gi fra seg kontaktinformasjon, mot at de får laste ned for eksempel en gratis e-bok. Alt av markedsføringstiltak skal ha calls-to-action den besøkende skal benytte seg av, som nettopp det å fylle inn kontaktinformasjon i et skjema.
Selge til de rette kundene
Videre benytter markedsførings-avdelingen verktøy som automatiserte e-poster og landingssider (dedikert nettside som har som mål å få den besøkende til å utføre ønsket handling) for å øke sannsynligheten for at leads blir salgsklare slik at selger kan ta kontakt.
Begeistre kundene og skap ambassadører for bedriften
Når leads er blitt til kunder starter arbeidet med å begeistre dem. Eksisterende kunder er noe av det viktigste bedrifter har, og det er viktig å pleie forholdet ved å skape en god kundeopplevelse. Dette gjør man ved å fortsette å tilby mer relevant innhold i form av relevante blogginnlegg, e-bøker og e-post (nyhetsbrev), yte god service og tilby gode tilbud. Målet er å få så fornøyde kunder som mulig slik at de anbefaler deg videre og på denne måten fungerer som ambassadører for din bedrift.
Hvorfor fungerer det så bra?
Fordi 92% av kundene i B2B-markedet starter søket på Google
Inbound marketing er bygd på en forståelse av at forbrukere har endret kjøpsatferd på grunn av internett, sosiale medier og bruk av søkemotorer. Kjøpsprosessen har forenklet seg drastisk, og kunder har i mindre grad enn tidligere behov for å være i direkte kontakt med selgere for å opparbeide seg kunnskap om produkter og tjenester.
Visste du for eksempel at i dag benytter mer enn 90% av kunder i bedriftsmarkedet seg aktivt av internett i kjøpsprosessen?
Med Inbound marketing trenger man ikke lenger å avbryte kunders hverdag for å markedsføre til dem. De finner frem til bedriften din på egenhånd når de trenger deg. Ved å hjelpe de potensielle kundene med innhold som er av høy verdi for dem, klarer du å konvertere dem til verdifulle leads, videre til kunder og til slutt ambassadører for bedriften din. Dette vil føre til lojale kunder som også vil snakke varmt om deg til andre.

Kontakt oss for mer informasjon om Inbound Marketing
Lær mer om Inbound Marketing
11. mai 2018
Implementere inbound marketing: Når passer det?
Tidligere var det søkemotoroptimalisering (SEO) som sørget for at bedriften din ble funnet på nettet. De senere årene har internettbruken skutt i været og forbrukeres atferd er forandret. Mye av det skyldes den dingsen alle går rundt med i lomma, vesken eller hånden.
4. mai 2018
Inbound marketing og merkevarebygging: Hvordan hjelper det?
Tidligere var det søkemotoroptimalisering (SEO) som sørget for at bedriften din ble funnet på nettet. De senere årene har internettbruken skutt i været og forbrukeres atferd er forandret. Mye av det skyldes den dingsen alle går rundt med i lomma, vesken eller hånden.
20. april 2018
Hvor godt kjenner du kundene dine?
En av de viktigste tingene du gjør når du driver en bedrift er å ta godt vare på kundene dine. Det er tidkrevende å skaffe nye kunder, og ikke minst er det dyrt. Har du først fått en kunde gjelder det å begeistre dem slik at de fortsatt vil være din kunden din i lang tid fremover.
13. april 2018
Hvordan påvirker GDPR inbound marketing?
Nå er det ikke lenge til EU’s nye forordning trer i kraft, og jeg tror ikke det kan bli skrevet nok om GDPR den neste måneden. Det vil fortsatt være en utømmelig tørst etter å lære seg mer om hvordan den vil påvirke bedrifter, deres behandling av personopplysninger og hvordan vi markedsførere blir berørt. For det er noe som vil berøre oss alle og vi må forholde oss til den.
6. april 2018
Inbound marketing og SEO: Hva er forskjellen?
Det er en klar og distinkt forskjell på inbound marketing og SEO. Inbound marketing er en helhetlig strategi for å tiltrekke seg besøkende, konvertere til leads, bearbeide leads til kunder og begeistre dem til promotører av din bedrift. SEO er en metode for å komme høyere i Googles søkeresultater ved å optimalisere nettsidene for de søkeordene du ønsker rangering for.
28. mars 2018
Hvordan lage kjøper personas?
Kjøper personas lages gjennom undersøkelser av den kommunikasjonen du har, spørreundersøkelser på nett eller over telefon og intervjuer av eksisterende og potensielle kunder. Du bør også intervjue salgsavdelingen for de sitter med mye mer informasjon om målgruppen din.
27. mars 2018
Hva er kjøper personas?
En kjøper personas er en semi-fiktiv fremstilling av din optimale kunde. Den baserer seg på eksisterende kunder og hvem du ønsker å nå. Formålet er at de skal hjelpe deg med å tilpasse innholdet du produserer for et spesifikt behov, atferd eller utfordringer. Slik at du kan du tilpasse innholdet til kjøpsreisen.
26. mars 2018
Inbound marketing hjelper deg å få økt vekst
Hvordan er det inbound marketing hjelper deg og din bedrift? Inbound-metodikken går ut på å tiltrekke fremmede med verdifullt innhold, som er spesialtilpasset kjøper personas. På hjemmesiden konverterer du de besøkende til leads, for så å bearbeide dem til kunder og til slutt begeistre dem slik at de blir gode promotører for bedriften din.