Hva er Inbound Marketing?

Der tradisjonell markedsføring (outbound marketing) handler om å sende ut budskap og håpe på å treffe kunder ved for eksempel telefonsalg og reklame i massemedia, handler inbound marketing om å tiltrekke seg potensielle kunder ved å levere verdi i form av nyttig og relevant innhold på nett i øyeblikket kunden faktisk trenger det. Disse kundene tiltrekker en seg ved bruk av blant annet blogging, sosiale medier, søkemotoroptimalisering og e-bøker.

Hva er inbound marketing metoden?

Tiltrekke trafikk til nettsiden

Måten man tiltrekker seg potensielle kunder er ved å levere verdi i form av nyttig og relevant innhold på nett i øyeblikket kunden faktisk trenger det. Dette får man til ved bruk av blant annet blogging, målrettet markedsføring i sosiale medier, søkemotor-optimalisering, annonsering.

Konvertere de besøkende til leads

For at en besøkende skal bli til en kvalifisert lead, er det nødvendig med kontaktinformasjonen til personen. Dette får vi ved å tilby innhold av så høy kvalitet at den besøkende er villig til å gi fra seg kontaktinformasjon, mot at de får laste ned for eksempel en gratis e-bok.  Alt av markedsføringstiltak skal ha calls-to-action den besøkende skal benytte seg av, som nettopp det å fylle inn kontaktinformasjon i et skjema.

Selge til de rette kundene

Videre benytter markedsførings-avdelingen verktøy som automatiserte e-poster og landingssider (dedikert nettside som har som mål å få den besøkende til å utføre ønsket handling) for å øke sannsynligheten for at leads blir salgsklare slik at selger kan ta kontakt.

Begeistre kundene og skap ambassadører for bedriften

Når leads er blitt til kunder starter arbeidet med å begeistre dem. Eksisterende kunder er noe av det viktigste bedrifter har, og det er viktig å pleie forholdet ved å skape en god kundeopplevelse. Dette gjør man ved å fortsette å tilby mer relevant innhold i form av relevante blogginnlegg, e-bøker og e-post (nyhetsbrev), yte god service og tilby gode tilbud. Målet er å få så fornøyde kunder som mulig slik at de anbefaler deg videre og på denne måten fungerer som ambassadører for din bedrift.

Hvorfor fungerer det så bra?

Fordi 92% av kundene i B2B-markedet starter søket på Google

Inbound marketing er bygd på en forståelse av at forbrukere har endret kjøpsatferd på grunn av internett, sosiale medier og bruk av søkemotorer. Kjøpsprosessen har forenklet seg drastisk, og kunder har i mindre grad enn tidligere behov for å være i direkte kontakt med selgere for å opparbeide seg kunnskap om produkter og tjenester.

Visste du for eksempel at i dag benytter mer enn 90% av kunder i bedriftsmarkedet seg aktivt av internett i kjøpsprosessen?

Med Inbound marketing trenger man ikke lenger å avbryte kunders hverdag for å markedsføre til dem. De finner frem til bedriften din på egenhånd når de trenger deg. Ved å hjelpe de potensielle kundene med innhold som er av høy verdi for dem, klarer du å konvertere dem til verdifulle leads, videre til kunder og til slutt ambassadører for bedriften din. Dette vil føre til lojale kunder som også vil snakke varmt om deg til andre.

Google Søkeoptimalisering

Kontakt oss for mer informasjon om Inbound Marketing

Lær mer om Inbound Marketing