Hvorfor flere og flere bedrifter outsourcer sosiale medier
Sosiale medier er kommet for å bli enten man liker det eller ikke. Mer enn 3,4 millioner nordmenn er på Facebook. De fleste bedrifter vet idag at sosiale medier er viktige verktøy for å styrke merkevaren, bygge relasjoner til kunder og kapre nye kunder.
Likevel opplever mange at de ikke oppnår resultatene de hadde ønsket. Dette kan komme av flere grunner. De vanligste grunnene er at det tar langt mer tid enn planlagt og at det krever mer kompetanse enn hva man hadde tenkt i utgangspunktet.
Det tar tid
For å få skikkelige resultater ut av sosiale medier må man arbeide jevnt og strategisk. Man må bruke tid på å kommunisere med publikum. Helst til alle døgnets tider, engasjere målgruppen samt være kreativ for å skape relevant innhold. Bedrifter har allerede mer enn nok av arbeidsoppgaver å ta hånd om, og sosiale medier blir derfor ofte nedprioritert.
Kunnskap
De fleste er vant med å bruke sosiale medier på et personlig nivå, men det er få som vet hvordan man bruker sosiale medier for å bygge merkevarer og skape nye inntekter for bedriften sin.
Sosiale medier endrer seg kontinuerlig, både når det kommer til utseende og funksjoner, men også algoritmer. Det kan derfor være vanskelig å holde seg oppdatert på hva som fungerer og ikke.
Når det kommer til annonsering i sosiale medier er det et kapittel for seg selv, og i dag må man som regel bruke litt penger for å se gode resultater i sosiale medier. Dette gjelder spesielt for Facebook. Men kanskje har du selv trykket på «spons innlegg» knappen på Facebook og opplevd at pengene renner ut samtidig som resultatene uteblir?
Annonsering
Vellykket arbeid med annonsering i sosiale medier krever mye arbeid, og ikke minst kompetanse. For det første må man lage tiltalende annonser. I tillegg må man ha god kunnskap til hvordan man bruker de ulike verktøyene i annonsemotorene. Man må jobbe med målretting samt holde annonsesettet under oppsyn for å aktivt optimalisere og holde kostnadene nede.
Annonsemotorene til de ulike sosiale mediene oppdateres kanskje enda oftere enn de sosiale mediene i seg selv. Plutselig ser alt annerledes ut enn det gjorde for en dag siden. Det som funket før, fungerer ikke lenger og du sitter igjen som et spørsmålstegn.
Når man tar alt dette i betraktning, er det ikke rart at flere og flere bedrifter outsourcer arbeidet med sosiale medier.
Det er tidsbesparende
Om man ikke har kompetansen slipper man å bruke verdifull tid på å lære seg hva som fungerer eller ikke fra bunn av. Det tar rett og slett mye kortere tid å nå målene sine og se resultater om man får hjelp av eksperter på området.
Det blir bedre resultater
Ved å outsource markedsføring i sosiale medier til et profesjonelt byrå får man tilgang til førsteklasses kunnskap. Du kan også være sikker på at de sosiale mediekanalene blir håndtert etter beste praksis.
Seriøse byråer som tilbyr å ta hånd om sosiale medier holder seg oppdatert faglig og har rett kompetanse. I tillegg har de god erfaring med hvordan man skaper vekst og resultater i form av kroner og øre for bedriften.
..Og det er kostnadseffektivt
Å outsource arbeid som sosiale medier og annen markedsføring er som regel kostnadsbesparende. Tiden er verdifull, og for bedrifter er det i mange tilfeller viktigere å konsentrere seg om kjernevirksomheten sin. Om alternativet til å bruke et byrå er å ansette en ny person i firmaet. Vil outsourcing være kostnadsbesparende i form av lønnskostnader, arbeidsgiveravgift, forsikringer og lignende.