Endelig er det åpent for alle som ønsker å annonsere på Snapchat! Det er noe vi har ventet lenge på for det er en ny og spennende kanal med mange muligheter. Siden det er en ny annonsekanal er det flere som stiller seg spørsmålet om det er en effektiv kanal. Et naturlig motspørsmål til det er naturligvis ”kan vi la være å annonsere her?”.

Snapchat er nest størst i Norge.

Det er per i dag 2 317 000 Nordmenn som har en profil på Snapchat, og det gjør plattformen til det nest største sosiale mediet i Norge.  56,2 % av oss har en profil og 55,9 % av den norske befolkningen over 18 år bruker Snap regelmessig. Det er ikke bare antallet personer som gjør Snap til en interessant annonsekanal. Snap er  sosiale mediet med den høyeste brukerfrekvensen. Hele 7 av 10 brukere er innom Snap daglig, mens rundt 90 % bruker det ukentlig. Ikke nok med det; en gjennomsnittlig snapper bruker ca. 30 minutter på Snapchat om dagen og åpner appen mer enn 18 ganger. Det åpner for gode muligheter.

Vær en av de første til å annonsere på Snapchat

Muligheten for alle til å annonsere på Snapchat har ikke vært åpen lenge. Derfor er konkurransen inntil videre liten, og en har derfor muligheten til å annonsere for en relativt rimelig penge. Da Instagram åpnet for å annonsere i «stories» var det kun et par hundre annonsører. Seks måneder etter lansering var det 200 000 annonsører og i dag er det over 1 000 000. Det er ventet at vi vil se den samme effekten for å annonsere på Snapchat.

Hvilke typer annonser?

I dag har vi har vi mulighet til å kjøre fire forskjellige annonsetyper på Snapchat.

  • Top Snaps Only: Her kan du ta i bruk video, bilde, gif eller cinemagraf uten vedlegg for å øke antall visninger av din Snap.
  • Web View: Denne sender Snapchattere til din hjemmeside. Her kan du legge til vedlegg.
  • App Install: Ønsker du å øke nedlastninger på din app? Da kan du bruke denne til å sende Snapchat publikum til Apple Store eller Google Play for å laste ned din app.
  • Long Form Video: Her kan du bruke en 10 sekunders video for å få Snapchat brukere til å sveipe opp for å se en lengre video, opptil 10 min.
Snapchat annonser

Målretting

Plattformen for målretting på Snapchat Publisher minner om de vi kjenner fra Facebook og Google Adwords. Det betyr at vi kan målrette veldig spesifikt. Her er det likevel viktig å ikke bruke for mange målrettinger på en gang.

  • Geografi: Hvor i verden er det vi ønsker å vise annonsen?
  • Demografi: Her kan vi differensiere på alder, kjønn, språk, avansert demografi og regulert innhold.
  • Publikum: Gjør det mulig å velge et forhåndsdefinert publikum som er basert på livsstil, f.eks. Hipstere, sportselskere eller de som liker tech for å nevne noen.
  • Enheter: Gir mulighet for å velge Android eller iOS, hviklen enhet innenfor disse, WiFi eller data-trafikk eller hvilken leverandør.

 

I tillegg til disse mulighetene er et også mulig å målrette på Snap Audience Match (SAM), som du kan baseres på e-post eller enhets-ID. Det er også mulig å speile SAM publikummet slik at du får Lookalike Audience, som vi også kjenner igjen fra Facebook. Det gjør at vi har gode muligheter for å målrette annonsene mot personene med høyest sannsynlighet for å kjøpe produktene/tjenestene våre.

Snapchat målretting

Hvordan begynne å annonsere på Snapchat?

For å komme i gang med annonsering på Snapchat må du opprette en bruker på Snapchat Ad Manager. Når du har opprettet en bruker får du tilgang til Snap Publisher hvor du kan lage dine egne kampanjer. Dette er en plattform som er enkel å bruke, men den er ikke helt tilpasset norske brukere enda. Det er ikke mulig å få kostnadene i norske kroner eller betale med kredittkort enda. Så lenge du har opprett en bedriftsprofil vil Snap sende deg en faktura den 10. i hver måned.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!