Snapchat
Snapchat - vær der det skjer.
Snapchat har i dag over 2,3 millioner brukere over 18 år, og er det andre største sosiale mediet i Norge. Med en imponerende bruksfrekvens på 7 av 10 dagen, og hele 9 av 10 ukentlig så plasserer de seg på andre plass bak Facebook. Ta i bruk Snapchat og Snapchat Publisher i dag!
Hva er snapchat?
Snapchat ble lansert i 2012, og er på lik linje som Facebook Messenger, Viber og WhatsApp, en slags meldingsapp. Istedenfor å sende og motta tekst, benytter Snap bilder og videosnutter som forsvinner i løpet av få sekunder. Dette gjør at brukerne kan effektivt dele bilder og videosnutter av sin hverdag. I de siste årene har Snap også lansert en rekke morsomme bilde- og video-effekter som har skapt morsomme virale videoer.
Snapchat Publisher
I år lanserte de Snapchat Publisher, et nytt administrasjonssystem for annonser. Det betyr at nå er markedsføring på Snapchat tilgjengelig for alle bedrifter som ønsker å bruke det sosiale mediet til å annonsere på. I likhet med de andre i bransjen er tilgjengelighetene for målretting stor. Her kan du velge kjønn, alder, geografi, interesser osv…
Målsetting
Akkurat som Facebook og Instagram, har Snapchat flere ulike målsetninger ved kampanjen man kan velge mellom. Disse målsetningene er hva du ønsker folk skal gjøre når de blir eksponert for annonsen din. Her er de følgende målsettingene:
- Føre til installasjon av f.eks. en app
- Føre til trafikk til f.eks. din bedriftsside
- Føre til visninger på f.eks. din snapchat-konto
- Merkevarebevissthet
Snapchat sin målgruppe
Det store spørsmålet som vi stiller oss når vi skal velge det rette sosiale mediumet for deg er, hvilken målgruppe befinner seg der. Her er en full oversikt fra Ipsos:
Kvinner / menn forhold:
- 56% er kvinner
- 44% er menn
Prosentdel av Norges befolkning mellom 18-29 år:
- 93% kvinner
- 83% menn
Prosentdel av Norges befolkning mellom 30-39 år:
- 80% kvinner
- 66% menn
Prosentdel av Norges befolkning mellom 40-59 år:
- 66% kvinner
- 42% menn
Prosentdel av Norges befolkning over 60 år:
- 33% kvinner
- 21% menn