Det finnes flere grunner til å opprette publikum i Google Analytics. En av de viktigste grunnene er for å kunne bruke listene til retargeting. Det første du må gjøre er å koble Google Anlaytics kontoen din til Google Adwords. Det kan du enten gjøre fra Google Adwords kontoen din eller Google Analytics kontoen.
Google Adwords
For å koble de to kontoene sammen fra Google Adwords går du til høyre hjørne og trykker på skiftenøkkelen. Her får du flere valg og du velger Linked Account (linkede kontoer). Deretter får du mulighet til å velge hvilke kontoer du ønsker å linke. I dette tilfellet ønsker vi å linke Google Analytics og klikker på den. Nå får vi mulighet til å velge den Analytics kontoen vi ønsker å linke. Trykk på den du ønsker og de er nå koblet sammen.
Google Analytics
For å koble de to kontoene sammen fra Google Analytics går du først ned i venstre hjørne og trykker på Admin hjulet. Deretter finner du kolonnen Property og går nedover til du ser Product Linking. Her finner du Adwords Linking og trykker på den. Trykk så på den røde New Link Group knappen og sett opp koblingen mot den Google Adwords kontoen du ønsker.
Opprette publikum
Når du nå har koblet de to kontoene sammen kan du begynne å opprette publikum slik du ønsker. Skal du bruke publikumet til retargeting er det viktig å tenke på hva du ønsker å oppnå. For du har nå mulighet til å segmentere ditt publikum slik at du kan vise forskjellige annonser til forskjellig publikum.
#1 Trykk på admin hjulet
Gå ned til venstre hjørne på Google Analytics siden din og trykk på admin-hjulet.
#2 Finn Audience Definitions
Finn Property kolonnen og gå nedover til du finner Audience Definitions.
#3 Trykk på Audience
#4 Trykk på New Audience
#5 Opprette publikum
Nå kan du sette opp det publikumet du ønsker. Som jeg nevnte tidligere kan du opprette flere publikum etter hva du ønsker å bruke det til. Har du en nettside hvor du har forskjellige produkter, ønsker du gjerne å sende ut forskjellige retargeting annonser etter hvilke sider folk har besøkt.
For å opprette publikum etter spesifikke sider velger du ”Users who visited a specific section of my site”. Så velger du den siden du ønsker å lage publikum for. Du har også flere andre valg her:
- Smart liste
- Alle brukere
- Nye brukere
- Returnerende brukere
- Brukere som har utført en konvertering
- Brukere som har utført en transaksjon
Så her er det bare å velge det publikummet du ønsker, og velge navnet på det.
#6 Velg destinasjon
For å velge destinasjon trykker du på Add destinations. Her velger du den Google Analytics kontoen som skal brukes og den Google Adwords kontoen som du ønsker. Så gjenstår det bare å trykke på publiser.
Du har nå opprettet ditt første publikum, og denne listen kan du bruke til retargeting eller remarketing som det heter i Google Adwords. Prøv det ut og optimaliser konverteringen!
Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!
1 Comment
Comments are closed.
[…] Lær hvordan du oppretter publikum i Google Analytics her! […]