Tidligere handlet søkemotoroptimalisering (SEO) om å tilfredsstille søkemotorene. Da handlet det om å plassere flest mulig søkeord som du ønsket å bli funnet for på sidene dine. Dette var slik søkemotorene enkelt kunne finne deg og plassere deg på topp. I dag er det ikke så enkelt og det er til stor fordel for deg og meg som søkere. Nå er søkemotorene mye smartere og algoritmene er tilpasset for å gi søkeren de mest relevante resultatene. Det betyr at søkemotorene kan se forskjell på nettsider som prøver seg på gammel SEO taktikk og nye sider som prøver å gi kvalitet til sine besøkende. SEO i dag handler altså om å optimalisere for søkeren og ikke for søkemotoren. På dette grunnlaget ønsker jeg og gi deg fem enkle grep for å forbedre søkemotoroptimalisering.
#1 Sidetitler
Sidetittelen er den teksten du ser i toppen av nettleseren din når du er inne på en nettside. Det er også tittelen på siden du får presentert i søkemotoren.
Har du kodet i HTML vil du finne tittelen på siden i teksten som er omsluttet av <title>-taggen. Bruker du derimot Wordpress finner du tittelen på siden øverst i redigeringsmenyen. Det som er viktig å tenke på når du skal lage sidetitler er:
- At sidetitlene skal være beskrivende og samsvare med innholdet på siden
- Inkludere relevante søkeord
- Plassere nøkkelordene så tidlig som mulig i tittelen
- Bruke færre enn 70 tegn. Grunnen til det er at nettleseren kun kan vise et visst antall tegn.
- Legg til bedriftsnavnet til slutten på sidetittelen om det er plass
- Bruk forskjellige sidetitler for hver side på nettsiden
#2 Metabeskrivelser
En metabeskrivelse er et kort sammendrag av det siden handler om, og det er denne som vises når søkemotorene viser søkeresultatet.
Meta beskrivelser påvirker ikke rankingen av siden din til søkemotorene, men de påvirker click-through-raten. Når du skal skrive et kort sammendrag av siden, må det være en tekst som gir søkeren lyst til å klikke inn på din side. Derfor må den være klar, konsis, spenstig og gi søkeren verdi
#3 Overskrifter
På en nettside er det ofte enkelt å skille vanlig tekst og overskrifter. Vanlig tekst er ofte mindre enn overskrifter og ikke fullt så tydelige. For å finne ut om det er en overskrift eller ikke kan du gå inn å sjekke HTML koden. Ser du tekst som er omringet av <h1>-, <h2>- eller <h3>-tagger er det overskrifter.
Bruken av overskrifter er viktig av flere grunner. En av grunnene er å gjøre en side mer lesbar for den besøkende. Med overskrifter gir du dem muligheten til å scanne-teksten og ta ut det viktigste fra den på kun kort tid. På den måten kan de finne ut om det er verdt å lese hele siden eller om det er deler som er mer nyttig enn andre. I tillegg fokuserer også søkemotorer på overskrifter.
Når du skal bruke overskrifter er det viktig å legge en plan for hvilke overskrift størrelser du ønsker å bruke. Med en god plan kan du enkelt optimalisere overskrifter. <h1>-overskrifter skal helst kun brukes én gang. Så trenger du å bruke mellomoverskrifter for å dele opp teksten mer er det mer fornuftig å bruke <h2>-overskrift. <h3>-overskriften bruker du om du har behov for å dele opp teksten enda mer.
#4 Bilder
Søkemotorer har i dag ingen mulighet for å lese bilder, men det er viktig for nettsiden din å skape et godt visuelt inntrykk. Derfor er det to hovedting du bør tenke over før du setter inn bilder på din nettside:
- Husk å bruke ”alt tekst” til bildene: Som nevnt tidligere kan ikke søkemotorer lese bilder, men de kan lese ”alt tekst”. Det gir deg mulighet til å beskrive bilde og om det er relevant, bruke nøkkelordet. Dermed har søkemotorene mulighet til å finne bilde og presentere bildene i nettleseren.
Ikke bruk for mange bilder: Det finnes en grense for alt og det gjelder også bildebruk. For mange bilder kan føre til en dårlig opplevelse for brukeren og dårligere lastetid, som vil føre til en dårligere SEO. Algoritmene til søkemotorene betrakter lastetid og straffer dem med høy lastetid. Derfor bør du også optimalisere bildene på nettsiden din slik at de er så små som mulig uten å gå på bekostning av kvalitet.
#5 URL struktur
En URL er en nettsides adresse, og denne kan også brukes til å forbedre søkemotoroptimalisering (SEO). URL’en til Færder Marketing sin nettside er https://faerdermarketing.no. Når vi snakker om strukturen til URL’en er dette hvordan teksten er organisert og hvordan de andre URL’ene på nettsiden henger sammen vi refererer til.
Når du skal strukturere URL’ene på nettsiden din er det et par ting du skal tenke over:
- Separer nøkkelord med bindestrek. For URL’ene på dine interne sider bør du bruke bindestrek(-) for å skille nøkkelordene. Slik vi har gjort her: https://faerdermarketing.no/annonsering/facebook-annonsering/ Her får vi frem nøkkelordene Facebook og annonsering.
- Beskriv hva siden inneholder: En viktig oppgave er å strukturere URL’ene slik at de besøkende enkelt kan forstå hva siden omhandler. Skal du presentere et produkt, så bruk heller navnet på produktet i URL’en enn forskjellige tegn.
- Bruk 301 redirect der det er nødvendig. En 301 redirect videresender en gammel URL til en ny en. Det er spesielt viktig om du forandrer en URL på en side på nettsiden din. En vanlig feil er å ikke bruke 301 redirect mellom frdm.no og frdm.no. Fra et SEO ståsted kan dette være en utfordring. Siden søkemotorer vil gi to forskjellige kreditter til de to versjonene av siden.
Nå har du grepene for å kunne forbedre søkemotoroptimalisering
Med disse fem relativt enkle grepene kan du forbedre søkemotoroptimalisering (SEO) for siden din. En forbedret SEO gjør at siden din vil få en høyere rangering av søkemotorene og dermed vil tiltrekke mer trafikk. For med økt trafikk vil vi du også få mulighet til å konvertere flere besøkende til leads, som igjen kan konverteres til kunder. Så lykke til med å forbedre søkemotoroptimalisering (SEO).
Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!
2 Comments
Comments are closed.
[…] konvensjonell digital markedsføring er det søkemotoroptimalisering (SEO), som det heter, som skal heve rangeringen. SEO handler om å finne frem til de søkeordene du […]
[…] marketing er ikke like enkelt å implementere som digitale markedsførings taktikker, som søkemotoroptimalisering og betal-per-klikk. Ikke at de taktikkene er like enkle heller, men det vil kreve mindre arbeid enn […]