Kjøpsvanene våre har endret seg på grunn av internett. Det har også jobbsøkeres vaner gjort. Passive kandidater søker på nettet for å oppdage nye og bedre jobbmuligheter for dem. Det er derfor inbound marketing for rekrutteringsbyråer vil være viktig i 2019 og i årene fremover.

Undersøkelser viser at nesten 60% av jobbsøkere er passive. Det vil si at de er kvalifiserte kandidater som ikke aktivt leter etter ny jobb, men som likevel er på vakt dersom noe interessant skulle dukke opp.

Rekrutteringsbyråer som ønsker å innovere og tiltrekke seg flere passive kandidater de neste årene, vil kunne løse mange av utfordringene sine med en kreativ inbound marketing-strategi som er spesielt rettet mot å tiltrekke kandidatene som passer best for akkurat dem.

Passive kandidater trenger en viss oppmerksomhet og kommunikasjon utover kun det å bli tilbudt nye stillinger i tide og utide. Det er viktig å også vise at dere er et rekrutteringsbyrå med høy kompetanse og med kandidatens beste i tankene, helt fra de ikke vet hvem dere er til de blir kunder.

 

Hvorfor rekrutterere bør vurdere inbound marketing

Yngre kandidater spesielt er oppvokst med internett og sosiale medier. En sterk inbound marketing rekrutteringsstrategi vil fungere for å sette virksomheten din foran de mest relevante kandidatene på kanalene de bruker på en naturlig måte. Dette vil hjelpe dere med å bygge sterkere relasjoner med kandidater, og varme opp disse leadsene til rett tid.

Denne undersøkelsen har noen interessante data som viser hvordan tradisjonelle rekrutteringsmetoder hindrer selskaps-vekst og tiltrekker seg kandidater som kanskje ikke passer best for dem. Ifølge forskningen bruker 85% av organisasjonene jobbannonser for å tiltrekke seg kandidater. Samtidig opplever 71% av organisasjonene at de ikke får nok kvalifiserte søkere.

Det er her internett har vært disruptivt for byråer og selskaper som ønsker å tiltrekke seg passive kandidater for å forbedre virksomheten sin. Kandidater flest har på forhånd Googlet og lest seg opp på nettet, mens 79% av jobbsøkere bruker sosiale medier når de vil bytte arbeidsplass.

For rekrutteringsbyråer vil ikke inbound marketing bare hjelpe med å oppdage og engasjere passive søkere, men strategien vil også modernisere måten byråer kommer i kontakt med kandidater på og øke den generelle oppfatningen av merkevaren.

 

 

6 effektive inbound-taktikker for rekruttering og bemanningsbyråer

inboundmarketing-1

Etter vår mening tilbyr inbound marketing for bemanning og rekrutteringsbyråer den beste måten å tiltrekke seg passive kandidater på. Du lar kandidatene oppdage dere på sine egne premisser, når de ønsker og har behov for å vite om tjenestene dine og hva du har å tilby. Det er også en fin måte å bygge relasjoner på; inbound marketing lar deg posisjonere bedriften som en ekspert innen fagfeltet, noe som er med på å styrke merkevaren til bedriften.

Samtidig hjelper inbound marketing deg finne frem til de beste, passive kandidatene på kreative måter ved at du fanger interessen dems, samler inn kontaktinformasjonen deres og mer. Alt dette er mulig takket være:

1. Blogg

neonbrand-570366-unsplash-compressor farger

Ved å dukke opp med relevant innhold på nett i form av blogg eller video i øyeblikket potensielle kandidater leter etter svar på utfordringene sine, tiltrekker du deg søkere til nettsiden av høy kvalitet som kan konverteres til å bli leads for bedriften din og potensielle kandidater. Samtidig gir blogg bedriften din mulighet til å posisjonere seg som en ekspert/autoritet innen fagfeltet deres.

2. Case studies

Case-studies er noe vi har opplevd gi svært god effektivt for rekrutterings-byråer. Ved å publisere relevante caser om kandidater eller bedriftene byrået har skapt resultater for, får dere bevist at byrået leverer som dere skal. Potensielle kunder kan kjenne seg igjen i historiene til kandidater og bedrifter, samt få en bedre oppfatning av hvordan rekruttering- eller bemanning-prosessen fungerer hos dere som byrå.

Case-studies er nyttig innhold å dele i sosiale medier, i samtaler med potensielle kunder, på nettsiden (gjerne publisert på blogg) og i øvrig markedsføring av bemanning- eller rekrutterings-byrået.

 

 

Les også: 


Slik kommer du i gang med blogg for bedriften – Komplett Guide


 

 

3. Personlig innhold og kommunikasjon

csaba-balazs-603574-unsplash

Personalisering i kommunikasjonen vil være en av nøklene til å tiltrekke de beste kandidatene til byrået ditt. E-post markedsføring med personlige meldinger har en mye høyere åpningsrate enn e-post uten. Ikke bare kan personalisert innhold bidra til å tiltrekke de riktige kandidatene til byrået ditt, men det kan også være avgjørende for å bygge tillit og merkevarebevissthet innenfor enkelte målgrupper, særlig «millenials» og «generasjon Z»

4. Målretting i sosiale medier

Skjermbilde-FB-annonsering-compressor

Å bruke penger på målrettet innhold i de sosiale mediene der potensielle søkere bruker mesteparten av tiden sin, kan hjelpe deg å treffe de riktige personene. Spesielt LinkedIn har svært gode muligheter til målretting av innhold basert på bransje, arbeidserfaring og jobbstillinger.

5. Datainnsamling og GDPR

Inbound marketing er blitt enda mer viktig nå etter at GDPR ble fullt implementert i juli 2018 her i Norge. En inbound tilnærming vil være nøkkelen til å samle inn og lagre kompatibel, nøyaktig og oppdatert forbrukerinformasjon du faktisk har lov til å benytte. Disse dataene vil også være avgjørende for å muliggjøre bedre ledende pleier.

6. Lead nurturing og markedsførings-automasjon

Inbound marketing kan gi deg mye bedre resultater enn en tradisjonell markedsføring, spesielt hvis du bruker riktige verktøy. Vi har allerede nevnt innholdsmarkedsføring og personalisert innhold.

Ved hjelp av markedsførings-automasjon, chatbots og andre markedsføring-verktøy i tillegg, vil det ikke bare hjelpe deg med å opprettholde kontakt med leads, men det vil også gi deg en nøyaktig måling på ROI for markedsføringen samt strømlinjeforme markedsføringsinnsatsen over tid.

Er du en rekrutterer som ønsker å tiltrekke seg passive kandidater på nettet? Ta en prat med oss da vel 🙂