Du skal ha lest fint lite nettaviser for å ikke ha fått med deg nyhetsoppslag om kryptovaluta og spesielt Bitcoin det siste året. Kryptovaluta er spennende, men teknologien bak – Blockchain – har et enormt markedspotensiale utover det å overføre verdi fra én part til en annen.

I denne bloggen skal jeg gå gjennom 3 punkter som potensielt kan endre måten du og jeg jobber med markedsføring på i fremtiden. Før jeg gjør det er det greit å oppklare litt rundt Blockchain-begrepet.

Hva er egentlig blockchain? 

Blockchain-teknologien er enkelt forklart en distribuert database, eller en digital regnskapsbok som kjører på millioner av datamaskiner verden rundt. Regnskapsboken sporer alle transaksjoner i et globalt, distribuert nettverk.

Dataen som registreres i regnskapsboken er kryptert og kan ikke endres på, med mindre flertallet av deltakerne i nettverket er enige om at endringen er i tråd med pre-definerte regler.

Realiteten er at blockchain er en disruptiv tekologi som kommer til å forandre og forbedre store deler av mange bransjer. Noen av bransjene som vil bli endret er blant annet:

  • Finansielle tjenester
  • Eiendom
  • IT-bransjen
  • Helse-industrien
  • Shipping og logistikk
  • Internet of Things (IoT)
  • … og selvfølgelig markedsføring.

Man kan skrive hundrevis av blogger om hvordan blockchain vil kunne endre ulike industrier. Det er imidlertid bank-industrien som oftest blir benyttet som eksempel for å forklare blockchain-teknologien i praksis:

For hvorfor må egentlig pengene dine via en bank først, når du bare skal overføre 100 kr til en venn?

Jo, det er fordi det er banken sin jobb å godkjenne at en transaksjon har skjedd:

At du har 100 kroner mindre enn du hadde, og at vennen din er 100 kroner rikere enn hun var tidligere.

Så, se for deg en teknologi som sporer denne transaksjonen på et distribuert nettverk slik at alle kan se hvordan pengene har byttet hender. I dette tilfellet er det ikke lenger behov for en bank som godkjenner at transaksjonen har hendt.

Dette sørger for at man har et system man kan stole på uten at man behøver et mellomledd (som en bank) for å gjøre det. Nettopp dette vil også kunne bli en realitet for oss annonsører.

Blockchain kan fjerne behovet for dyre mellomledd

Blockchain-teknologien kan på sikt potensielt fjerne behovet bedrifter har for mellomledd, som for eksempel annonse-plattformene Facebook og Google. Måten dagens annonse-plattformer fungerer på, er at de eier enorme mengder data om mennesker som de selger videre til bedrifter som ønsker å annonsere.

Blockchain kan potensielt gjøre det mulig for bedrifter å betale det målrettede publikumet sitt direkte med virtuelle mynter (kryptovaluta) for å være eksponert for annonsene deres, og dermed kutte ut hele behovet for de fordyrende mellomleddene.

Du tenker kanskje at dette er ting som først vil bli realitet om mange år. Men faktisk finnes det allerede sosiale medier på blockchain. Mest kjent er Steemit. På Steemit er det brukerne selv som får betalt for å dele populært innhold som er av verdi for andre. Søkemotor-prosjekter som kobler annonsører direkte med brukerne er også i full utvikling, og utviklingen går fort.

For bedrifter betyr dette store besparelser i annonsekostnadene. For privatpersoner betyr det bedre kontroll på hvilke personopplysninger som er delt med hvem, og for dagens annonseplattformer betyr det at de har en reell utfordring de må finne ut av. Det er lett å spekulere i hvorfor blant annet Google, Facebook og Twitter har bannlyst all reklame for blockchain, kryptovaluta og ICOs på sine plattformer.

Økt makt til forbrukeren

Hvordan kan du som forbruker egentlig være sikker på at kaffen er produsert hos en leverandør som tar menneskerettigheter på alvor? At klokken din er produsert i Sveits, og ikke er en kinesisk kopi? Hvor lenge har egentlig den dyre vinflasken din vært lagret?

Er det én ting markedsførere er gode på, så er det å fortelle om alle de flotte egenskapene produktene de selger har. Og for mange markedsførere er det lett å smøre litt for mye på.

Blockchains digitale «regnskapsbok» gjør det mulig å spore produktets livsløp gjennom hele forsyningskjeden. Forbrukere kan ved å scanne en QR-kode på produktet enkelt få oversikt over hvor produktet kommer fra, hvem som har produsert det, hvem som har fraktet det, hvor det har vært lagret og om det er ekte eller falskt. I tillegg til at denne sporingen vil føre til milliard-besparelser for bedrifter verden rundt, vil det gi økt makt til forbrukeren som kan være sikker på at produktet er hva det lover. For oss markedsførere vil det skape spennende muligheter for historiefortelling.

Løser dagens største utfordring med digital markedsføring

Selv om digital markedsføring gjør det enklere enn noen gang å spore, måle og analysere annonseresultater, så finnes det utfordringer. Et av de største problemene med digital markedsføring at det er umulig å vite om statistikken for annonsene faktisk er nøyaktige og riktige. Er det for eksempel ekte mennesker som klikker på annonsene våre? Eller er det boter som klikker og er betalt av distributører for å få opp annonseprisene?

Faktisk anslår en undersøkelse at hele 7,2 milliarder dollar gikk tapt i 2016 grunnet ikke-menneskelig trafikk på nettet. Problemet er økende, og opp 1 milliard dollar det siste året. I følge studien er det programmatiske display-annonser samt programmatiske video-annonser som opplever flest klikk fra boter.

 

Blockchain løser enkelt og greit dette problemet. Siden blockchain er transparent og kryptert, kan bedrifter være sikre på at annonsene faktisk blir vist til ekte mennesker, og om de som ser annonsene deres faktisk er medlemmer av det målrettede publikumet deres eller ikke. Bedriftene kan være sikre på at de får det de betaler for, noe som vil spare dem for millioner av kroner i annonsekostnader.

Om blockchain faktisk kommer til å føre til at disse 3 punktene skjer, gjenstår selvfølgelig å se. Det er viktig å huske at bedriftene denne nye teknologien konkurrer mot er blant verdens største, og teknologien er helt ny. Samtidig vet vi at mange av de skarpeste hodene vi har her i verden arbeider med blockchain-teknologien, og at utviklingen går svært raskt. Personlig tror jeg hvertfall at blockchain kommer til å endre måten vi arbeider med markedsføring på om ikke altfor langt inn i fremtiden.