Når vi vet at over 90% av dagens kjøpsprosesser starter med et søk på nettet, er det liten tvil om at annonsering på Google er en viktig markedsføringskanal for bedrifter, enten man selger til forbrukermarkedet eller bedriftsmarkedet.

Søkemotormarkedsføring, “SEM”, eller “betalt søk”, er blant de vanligste formene for betalt markedsføring på nett. Annonseringen fungerer slik at du byr på en rekke søkeord som er viktig for din bedrift. Ved riktig bud vil annonsen din vises når noen skriver inn søkeordet i en søkemotor som Google eller Bing.

De betalte annonsene kommer opp over de organiske resultatene, og tekst-annonsen din vises så lenge du har mer igjen av budsjettet du har bestemt på forhånd. Du betaler ikke for annonsen før noen trykker på den.

Si at du ønsker å markedsføre bedriften din på søkeordet ”digital markedsføring”. Da setter du et bud på søkeordet og det vil da vises og komme opp blant de andre budene når noen søker på søkeordet eller lignende.

Alle de forskjellige søkemotorene har egne versjoner for betalte søk. Den klart mest brukte er Google Ads, tidligere kjent som Google AdWords, og det er her du også får mest dekning.

I denne artikkelen gir vi deg tips til de 3 mest vanlige formene for Google Annonsering: Tekstannonser (AdWords), Display-annonser og Google Shopping. 

 

Dette er 7 punkter å huske på når du skal sette i gang med Google AdWords annonsering:

google adwords ads

 

  • Undersøk søkeord – Finn de søkeordene som er mest relevant for din bedrift, produkter og tjenester. Undersøk også kostnaden per klikk (CPC).
  • Utforme en god og selgende annonsetekst – Det er viktig at de som ser annonsen faktisk får lyst til å klikke på den.
  • Bruk målretting – Du bør alltid bruke målretting slik at annonsene dine vises for et relevant publikum. Du kan blant annet målrette etter interesser, demografi eller om de allerede har besøkt nettsiden din.
  • Optimaliser annonser for Quality Score – Det er viktig at du har en så høy Quality Score som mulig da det er med på å senke kostnadene for annonsene dine. Her gjelder det at annonsene fører til relevante landingssider.
  • Lage en merkevarenavn kampanje – Dette er en kampanje hvor du byr på din bedrifts navn. Vi i Færder Marketing byr på vårt eget navn slik at vi både dukker opp organisk og som annonse. Det er ikke god markedsføringsskikk å by på konkurrenters navn, så det bør du unngå.
  • Ta i bruk annonseutvidelser – Ved å benytte annonseutvidelser som Sitelinks, Callouts og Call-extentions får du enda mer ut av tekst-annonsene dine.

 

 

Display-annonsering hos Google

 

Skjermbilde display annonsering Hegnar.no

 

Når vi snakker om display annonsering er det bannerannonser vi snakker om. Annonsene blir gjerne plassert på tredjeparts sider som for eksempel nettaviser. Bannerannonser er bra for merkevarebygging og kan fungere godt for å drive trafikk til nettsiden din, men de kan også være dyre og oppleves som plagsomme for mottakerne.

Bannerannonser er kanskje ikke den mest effektive måten å annonsere på, og har heller ikke det beste ryktet. Men om målet med annonseringen er å styrke merkekjennskapen vil displayannonsering være effektivt. Ofte ser man at direkte søk på bedriften stiger som følge av en banner-kampanje.

Det fine med display-annonsering via Google, er at de har annonseplass omtrent overalt hvor folk befinner seg på nettet. Grunnen til det er at Google kjøper “annonse-restplasser” hos blant annet nettaviser.

Når nettaviser ikke får solgt all annonse-plassen sin til bedrifter, kjøper Google plasseringen for en betydelig rabattert sum. Det gjør at man kan få god eksponering for en rimelig pris i for eksempel landets største nettaviser, dersom man annonserer via display-nettverket til Google.

Ønsker du å markedsføre med bannerannonser bør du tenke grundig over disse punktene:

 

  • Målretting – Som med betalt søk er det like viktig her å målrette bannerannonsene. Slik at de kun vises for relevante personer.
  • Sett opp remarketing – La potensielle kunder som har besøkt nettsiden din bli eksponert for display annonser slik at de finner veien tilbake til nettsiden din.
  • Lag en ”blacklist” over sider du ikke ønsker at annonsene dine skal vises på – Det er ikke alle sider på nettet du ønsker at merkevaren din skal vises på. I Google Ads er det mulig å gjøre dette i innstillingene.
  • Bruk alltid bilder – For annonser som vises på Display nettverket vil annonser som bare fokuserer på tekst forsvinne i massen. Bruk derfor gode bilder for å øke engasjementet og klikkrate.
  • Test annonseteksten – Lag en rekke annonser med samme landingsside og se hvilken tekst som gir best resultat. På denne måten effektiviserer du annonsene.

 

Google Shopping-annonsering

 

Skjermbilde-google-shopping-compressor

Google Shopping er Googles annonsetilbud for deg som driver nettbutikk. Shopping gir oss nemlig en rekke spennende muligheter til å annonsere og vise frem varer direkte fra nettbutikken. Det funger slik at det hentes bilder, priser og produktinformasjon fra nettbutikken din som vises direkte på Google-søk når søkeordet eller søkefrasen knyttet til produktet blir brukt.

Google shopping er derfor en fantastisk måte å vise frem produktene dine på, og det er fortsatt langt fra alle som bruker denne funksjonen. Det betyr at du har god mulighet til å vise frem dine produkter uten altfor stor konkurranse.

 

  • Sett opp en Google Merchant Center konto. Det er i Merchant Center du gjør produktinformasjonen din tilgjengelig for å vises på tvers av Googles annonsenettverk.
  • Last opp produktene dine – Last opp produktene dine med en data-feed, en excel fil som inneholder all informasjon om produktene dine. Denne feeden skal inneholde all produktinformasjon, som merke, pris og tilgjengelighet.
  • Lag en Shopping-kampanje i Google Ads (AdWords) – Husk gode produktbilder og annonsetekst! Ta en god analyse av hvordan annonsene til eventuelle konkurrenter er utformet.