Inbound marketing er en markedsføringsstrategi som den siste tiden har tatt Norge med storm. Flere begynner å få øynene opp for denne inbound-metoden, og det med god grunn. For det kan skape gode, meget gode resultater for din bedrift. Du har kanskje allerede lest om inbound marketing og er nysgjerrig. Du stiller deg kanskje spørsmålet – Passer inbound marketing min bedrift? Med første øyekast kan inbound virke ganske overveldende og noe komplisert. Da skal jeg berolige deg. Det er håndterbart, men det krever innsats, tid og engasjement.
Inbound er en fantastisk måte å tiltrekke seg besøkende, konvertere dem til leads, bearbeide dem til kunder for så å begeistre dem. Men før din bedrift kaster seg på inbound marketing bølgen, er det viktig at du stiller deg disse spørsmålene:
Er produktene og tjenestene mine egnet til inbound marketing?
Inbound marketing egner seg for bedrifter som selger produkter og tjenester av en viss verdi, der det er lengre kjøpsprosesser og høy involvering fra kundens side. Er produktet du selger for eksempel blyanter og viskelær så vil inbound mest sannsynlig ikke være noe for deg. Men selger du et produkt eller tjeneste av en viss verdi, for eksempel et CRM-system, dyre sykler eller svømmebasseng, så vil inbound marketing være perfekt for deg. Dette er produkter med lengre kjøpsprosesser og som krever en viss involvering fra kunden.
En ting som er viktig å huske på her, er kundens livstid-verdi. Selv om kunden kun betaler 500 kr i måneden for produktet ditt, for eksempel treningssenter-medlemskap, så er denne kunden faktisk verdt 24 000 kroner i løpet av 4 år. Anbefaler kunden treningssenteret ditt til en venn, så er denne ene kunden indirekte verdt 48 000 kroner. Ta derfor dette med i regnestykket når du vurderer om inbound kan passe seg for nettopp din bedrift.
Er jeg avhengig av raske resultater?
Inbound marketing er en prosess som krever innsats og tid. Det tar gjerne 3 til 6 måneder med et relativt høyt budsjett for å se resultater. Enkelte ganger vil det ta lengre tid for å få full fart på inbound maskineriet. For å se resultater tidligere anbefaler vi alltid være kunder til å budsjettere med betalt markedsføring, som Google Adwords, Facebook eller LinkedIn. Slik at noe av maskineriet drives fremover på denne måten.
Er jeg klar for en partner?
Det å satse på inbound marketing krever litt ekstra fra alle involverte parter. Derfor kan du ikke se på et inbound byrå på samme måte som et vanlig digitalt markedsføringsbyrå. Du må være klar for å få en partner i ditt valg av byrå. Meningene er at byrået skal være en forlenget arm av din bedrift. Dere vil jobbe tett sammen for å utvikle innhold, planer og strategi. Så vær klar for et langt og fruktbart forhold mellom deg og ditt byrå.
Er vi klar for å investere det som kreves?
Ved å satse på denne metoden kan du oppnå meget gode resultater for din bedrift. Og hvem ønsker ikke gode resultater? Jeg skal ikke legge skjul på at inbound marketing krever en viss investering i både penger og innsats. Metoden krever at bedriften din har et relativt høyt markedsføringsbudsjett. Du må bruke penger for å tjene penger, men det skaper resultater. Innsatsen som også må investeres kommer i form av å produsere innhold, utvikle strategi og skreddersy salg og markedsføringen til inbound metodikken.
Når det er sagt er det mulig å implementere inbound marketing med et lavere budsjett også. Da kan du ikke forvente å se samme resultater, og det vil ta lengre tid å oppnå dem.
Har vi en god salgsprosess?
Det nytter ikke å bare ha en god prosess for inbound marketing. Dere kan produsere så mange leads dere vil, men har dere ikke en fin-tunet salgsprosess, vil dere heller ikke kunne konvertere leads til kunder. Du bør derfor undersøke salgsprosessen nøye slik at prosessen er klar, tydelig og skalerbar.
Passer inbound marketing er det bare å sette igang
Inbound marketing kan skape fantastiske resultater for deg og din bedrift om du gir det sjansen. Jeg har nevnt det tidligere i bloggen at du må være klar over at det kan ta tid. Det er derfor viktig å være realistisk i forhold til tid og mål. Inbound er ikke en mirakelkur som gir resultater over natten, men med tid er det en mirakelkur.
Er du klar for å investere det som kreves? Er salgsprosessen din fin-tunet for inbound? Er svarene ja på disse spørsmålene? Så passer inbound marketing for din bedrift og du kan sette igang. Er du fortsatt usikker kan du ta testen under!
Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!
1 Comment
Comments are closed.
[…] Andre ting du bør tenke over når du skal vurdere om inbound marketing passer for din bedrift: […]