Vekst er noe vi alle ønsker, men det er ikke alltid det er like lett som vi drømmer om. Du har gjerne en fantastisk hjemmeside og du rangerer høyt på de søkeordene du har valgt deg ut. Trafikken strømmer inn til siden, men det er vanskelig å konvertere disse besøkende til leads og kunder. Det er et ganske vanlig problem, og det er her inbound marketing hjelper deg. Så hvordan hjelper det deg og din bedrift? Inbound marketing er en helhetlig strategi som setter ting i system og retter markedsføringen mot dine kjøper personas. Markedsføringen er tilpasset kjøpsreisen til kunden, helt fra de blir bevisst på utfordringen sin til de er klar for å kjøpe av deg. Det hele handler om å gjøre veien enklere for kunden samt salg –og markedsføringsavdelingen. Til slutt handler det hele om å få salg og betalende kunder som kommer tilbake igjen og igjen.

Inbound marketing hjelper deg med salg

Hvordan er det inbound marketing hjelper deg og din bedrift? Inbound-metodikken går ut på å tiltrekke fremmede med verdifullt innhold, som er spesialtilpasset kjøper personas. På hjemmesiden konverterer du de besøkende til leads, for så å bearbeide dem til kunder og til slutt begeistre dem slik at de blir gode promotører for bedriften din. For å gjøre denne prosessen effektiv bruker vi markedsføringsautomasjon slik at vi hele tiden forflytter våre leads lengre ned i trakten. Vi bruker Hubspot-plattformen for å håndtere denne prosessen. Plattformen håndterer alt fra posting på sosiale medier til workflows, i tillegg til at det fungerer det som et CRM også.

Hvem passer inbound marketing for?

Inbound marketing egner seg for bedrifter som selger produkter og tjenester av en viss verdi, der det er lengre kjøpsprosesser og høy involvering fra kundens side. Er produktet du selger for eksempel blyanter og viskelær så vil inbound mest sannsynlig ikke være noe for deg. Men selger du et produkt eller tjeneste av en viss verdi, for eksempel et CRM-system, dyre sykler eller svømmebasseng, så vil inbound marketing være perfekt for deg. Dette er produkter med lengre kjøpsprosesser og som krever en viss involvering fra kunden.

Andre ting du bør tenke over når du skal vurdere om inbound marketing passer for din bedrift:

  • Er jeg avhengig av raske resultater?
  • Er jeg klar for en partner?
  • Er vi klar for å investere det som kreves?
  • Har vi en god salgsprosess?

Kjøper personas gjør det hele enklere

Du bruker nok mye tid på å produsere innhold rundt de søkeordene du ønsker å vises på, og det er viktig. Men det er et stort men. Uten at innholdet du produserer skaper en følelse hos dem som leser innholdet, eller at det treffer de du ønsker det skal treffe, så hjelper det ikke å lage verdens beste innhold. For å produsere innhold som skal treffe målgruppen og besvare deres utfordringer bør du sette opp kjøper personas.

Hva er så en kjøper personas? Det er en semi-fiktiv person, som er basert på dine optimale kunder. Der du tar for deg alder, interesse, inntekt, stilling, hvilken bil de kjører og hva som er deres største utfordringer. Det er viktig at du bruker tid på denne prosessen, og send gjerne spørreundersøkelser til nåværende kunder for å lære mer om dem. Informasjonen kan du bruke i dine kjøper personas. Når du har utviklet kjøper personas er du klar for å tilrettelegge og tilpasse innhold slik at du kan løse dine kjøper personas utfordringer. Du er nå klar for å hente inn flere leads, som vil være klare for at akkurat du ringer dem.

Passer din bedrift for inbound marketing? Er svaret ja på dette spørsmålet er nok inbound marketing akkurat hva dere trenger for å øke salg. Det er en helthetlig strategi, som krever endel innsats fra både bedrift og byrå. Så det er viktig at du finner en riktig partner som kan hjelpe deg med å starte veksten.