Det er lenge siden vi skrev en guide til Instagram sist og det er mye som har skjedd på bildetjenesten de siste årene. Nye funksjoner som “stories”, “høydepunkter” og “Instagram TV” har dukket opp. Ikke minst har algoritmene som ligger bak hvordan Instagram fungerer endret seg mye. Der nye poster tidligere dukket opp i kronologisk rekkefølge, er det nå engasjement som avgjør hvor godt synlig postene dine vil være både dine egne følgere og andre på Instagram.

Denne guiden er primært tiltenkt bedrifter som ønsker å markedsføre seg bedre på Instagram, men alle tips og strategier er også relevante for deg som ønsker å skape vekst og få flere følgere på Instagram på hobbybasis eller som en personlig merkevare.

I denne guiden skal vi gå gjennom blant annet:

  • Hvorfor er Instagram viktig for bedrifter?
  • Hva skal man poste på Instagram?
  • Riktig bruk av #Hashtags for å tiltrekke trafikk og engasjement
  • Hvordan få flere følgere og mer engasjement på Instagram i 2024
  • Slik oppretter du en bedriftsprofil på Instagram

La oss først begynne med litt statistikk for å se hvordan det står til med Instagram sine brukertall i Norge:

 

Liknende artikler vi tror du vil like:


Ny hjemmeside til bedriften? [6 viktige punkter å vite om hjemmesider i 2024]

Guide: Slik benytter du blogg for å tiltrekke flere kunder til nettsiden


Antall brukere på Instagram i Norge 2018

brukertall på instagram i norge ipsos some tracker

 

I dag er det mer enn 2,2 millioner nordmenn med en brukerprofil på Instagram. Det er velkjent at Instagram er en kanal med mange unge brukere, men de som er eldre følger etter og i dag er bruker-veksten størst blant de som er over 40 år. Kvinner er fortsatt de som bruker Instagram mest, og i Ipsos sin some-tracker kommer det blant annet frem at:

  • Hele 9 av 10 kvinner under 30 år er på Instagram.
  • 675.000 personer mellom 18-29 år er å finne på Instagram
  • 6 av 10 Instagram-brukere under 30 år bruker Instagram når de reiser med kollektivtransport

Bruker-statistikken til bildetjenesten bringer oss også videre til neste punkt:

 

Dette er hvorfor Instagram er viktig for bedrifter

Instagram er for mange bedrifter en svært god plattform for å styrke merkevaren sin, kommunisere med målgruppen og å øke salg.

Noen tall som er fint å tenke over i vurderingen av Instagram som markedsføringskanal er:

  • Mer enn 80 % av Instagram-brukere følger minst én bedrift på tjenesten.
  • 60 % av Instagram-brukere oppgir at de finner nye produkter via Instagram-profiler.
  • Folk bruker minst like mye tid på Instagram som Facebook i 2024.
  • Mange bedrifter avskriver Instagram for voksne målgrupper, men i likhet med hva vi har sett med Facebook, følger de voksne raskt etter.

For mange bedrifter vil tallene ovenfor tale for at det vil være lurt å fokusere på Instagram som et viktig satsningsområde.

 

Hva skal bedriften poste på Instagram?

bedrift på instagram tips

 

Hva du skal poste på Instagram kommer selvfølgelig helt an på hvem bedriften din er og hvem som er målgruppen deres. Det aller viktigste er å ha et overordnet tema på profilen, slik at personer som kommer inn på profilen får et godt inntrykk av den.

De som besøker profilen din må kunne se hva de kan forvente å få opp i oppdateringen sin om de velger å følge deg. Det er derfor viktig å være konsekvent i hva slags type innhold du poster. Poster du av og til innhold som ikke passer naturlig inn på profilen, vil den oppleves som rotete når man ser den og det vil være vanskeligere å overbevise noen til å følge deg.

Folk følger profiler på Instagram fordi de ønsker å bli underholdt og inspirert. Instagram (og sosiale medier generelt) er derfor ikke stedet for å pøse ut reklame. Ha heller fokus på å inspirere, underholde og skape verdi for kundene dine, så vil de komme til deg!

 

Kvadratiske, horisontale eller vertikale bilder?

kvadratisk horisontal eller vertikale bilder og video på instagram?

 

Noe mange lurer på når de skal poste bilder eller video på Instagram er hvilket format man bør bruke for å få høyest mulig engasjement og mye likes. Er det horisontale, vertikale eller kvadratiske bilder som engasjerer mest på Instagram?

Det er ikke noe godt grunnlag for å si at formatet spiller noen rolle for engasjement på Instagram-poster. Det virker ikke som verken selve algoritmen eller plattformen sine brukere favoriserer ett format over et annet, så her er du fri til å gjøre hva du vil. Det er heller viktig å fokusere på hvilket format som gjør at bildet eller videoen ser best mulig ut rent visuelt. For å være på den sikre siden, anbefaler vi at du alltid tar bildene dine vertikalt (stående), så er du er sikker på å få med alt i bilde den dagen du skal poste det på Instagram eller andre sosiale medier.

 

Bruk riktige # hashtags  – fordi Instagram er en søkemotor

Instagram fungerer på mange måter som en søkemotor, og hashtags (#) er verktøyet Instagram bruker for å sortere innholdet som blir publisert på plattformen. Hashtags er derfor et verdifullt verktøy som kan gi profilen og bedriften din et betydelig løft i trafikk og engasjement.

 

Et praktisk eksempel på hvordan en kjøpsreise via hashtags kan fungere:

 

Therese johaug på instagram

 

1. Det nærmer seg skisesong og du skal snart på hyttetur. I den forbindelse ønsker du litt inspirasjon til turen, og søker opp “skitur” på Instagram. De mest populære innleggene som benytter #skitur hashtaggen dukker opp, og du klikker deg inn på et bilde du liker.

 

få flere kunder med instagram og hashtags

 

2. Du synes klærne modellen på bildet har er kjempefine, og kommer på at det er på tide å bytte ut den gamle ski-jakka. Du oppdager fort at det er “Sport 1” som har postet bildet og klikker deg inn på profilen deres. Klærne er så fine at du fortsetter videre inn i nettbutikken og handler hos nettopp Sport 1.

 

Tips for å lykkes med hashtags på Instagram:

 

  • Tenk nøye over hva målgruppen din søker på og hva som er relevant for posten din
  • Bruk populære, men ikke for populære hashtags. Du ønsker at det er mange nok som bruker hashtagen, men at du ikke forsvinner i massen med en gang. (Hashtags med 100.000 – 500.000 poster er fint)
  • Du kan legge inn maksimalt 30 hashtags – Forsøk å bruke så mange som mulig av dem for å ha høyere sjanse til å dukke opp i relevante søk
  • Legg gjerne hashtags som første kommentar på bildet i stedet for i selve posten (det ser penere ut)

få mange følgere på instagram i 2018

 

Mange store Instagram-profiler har sin egen hashtag. Denne hashtagen oppfordrer de andre til å bruke. Dette gir den store profilen tilgang på masse gratis innhold de kan poste, profilen får spredt merkevaren sin og de som benytter hashtaggen får mulighet til å bli re-postet av den store profilen (og dermed bli eksponert for den store profilen sine følgere). Vinn-vinn. I mange tilfeller kan det være lurt å gjøre en innsats for å finne slike store profiler i nisjen din som tilbyr dette.

 

  • Finn profiler i samme nisje som tilbyr å dele bildet ditt dersom du bruker deres hashtag. (featured accounts).
  • Du kan også tagge disse profilene direkte i bildene dine for å vekke mer av oppmerksomheten deres.

 

Skap engasjement rundt Instagram posten din

bruke instagram stories for å få flere følgere til bedriften

 

Når du har funnet frem til riktige hashtags og innholdet ditt endelig er postet, er det lett å tenke at jobben er utført og at du kan legge fra deg mobilen. Men det er én ting som er viktig å huske på først:

Hvor godt en post engasjerer den første timen, avgjør hvor mange personer Instagram vil vise den til resten av livsløpet.

Derfor er det viktig å skape så mye engasjement som mulig rundt den nye posten din i perioden etter den er postet:

  • Post på riktig tidspunkt (Innsikten på bedriftprofilen din viser når følgerne dine er mest aktive)
  • Bruk «Stories» for å skape trafikk til den nye posten
  • Vær aktiv, lik og kommenter andres bilder
  • Svar med en gang på kommentarer og forsøk å skape samtaler i kommentarfeltet for å booste engasjementet enda mer.

 

Hvordan få flere følgere og økt engasjement på Instagram i 2024?

 

flere følgere på instagram

 

Den største hemmeligheten bak å lykkes på Instagram i 2024 er å være aktiv. Algoritmene til Instagram belønner aktive profiler med å bli eksponert mer enn andre, og de belønner poster som oppnår høyt engasjement med å vise den til flere – både i nyhetsoppdateringen og på hashtag-søk.

 

De beste tipsene for å skape engasjement, få flere følgere og økt vekst på Instagram er å:  

 

  • Være aktiv: Post regelmessig samt lik og kommenter på andres poster
  • Bruk hashtags riktig (som beskrevet ovenfor)
  • Vit hvem målgruppen din er og post innhold de vil sette pris på
  • Post på riktig tid av døgnet: I innsikten til bedriftsprofilen din ser du når på døgnet følgerne dine er mest aktive
  • Oppfordre til diskusjon og samtaler i kommentarfeltet ditt for å skape så høyt engasjement på posten som mulig
  • Svar alltid på kommentarer – helst med minst 3-4 ord for å få opp engasjement
  • Bruk stories for å sende trafikk til profilen og postene dine, og bruk også hashtags og geotags i historiene dine

 

Husk: ALDRI finn på å kjøpe følgere. Det fungerer rett og slett ikke, fordi antall følgere har ingenting å si dersom de ikke engasjerer seg på postene dine. Instagram sin algoritme vil tenke at innholdet ditt ikke engasjerer og vil dermed ikke prioritere å vise innholdet ditt frem for andre.

Det samme gjelder “follow-unfollow”- en metode som tidligere var populær for å skaffe seg flere følgere på. Metoden fungerer delvis i dag også, men nye Instagram oppdateringer har gjort det mer tungvint og tidkrevende. Dessuten vil følgere som selv har oppdaget deg via innholdet ditt være av en mye høyere kvalitet.

 

Ta i bruk Instagram Stories

“Stories” er et spennende tilskudd til Instagram og har raskt blitt en svært populær funksjon blant brukere og merkevarer. Allerede er det flere som bruker Instagram Stories enn Snapchat sin tilsvarende funksjon. Stories lar deg eksperimentere og være kreativ i budskapet ditt. Samtidig hjelper historiene å holde merkevaren / profilen din “top-of-mind”, da målgruppen oftere blir eksponert for innholdet ditt.

 

  • Sett deg inn i hvordan funksjonene fungerer, lek rundt med farger, tekst, ikoner osv.
  • Engasjer seerne dine med spørsmål og meningsmålinger
  • Bruk hashtags, steder og tag andre profiler – Stories er også en del av søkemotoren og kan “oppdages” av de som ikke allerede følger deg
  • Gode historier og fortellinger har en begynnelse, et høydepunkt og en avslutning
  • Ta i bruk gode verktøy og apper for å gjøre klart mye på forhånd. Du kan for eksempel lage flotte maler i Canva.
  • Profiler med 10 000 følgere kan poste linker i stories og dermed trekke trafikk til nettsiden direkte via kanalen

Slik oppretter du en bedriftskonto på Instagram

Dersom du ikke allerede har gjort det, er det på tide å gjøre om bedriftens Instagram-konto til en bedriftskonto. Bedriftskonto på Instagram gir deg blant annet:

 

  • Bedre innsikt og analyse-muligheter
  • Kontaktinfo som telefonnummer, e-post og veibeskrivelse synlig på profilen
  • Mulighet for annonsering/promotering av poster (Vi anbefaler å administrere Instagram-annonsering gjennom Facebook Ads Manager)

 

Det er flere måter å opprette en bedriftsprofil på Instagram, og du kan blant annet opprette via bedriftsprofilen du allerede har på Facebook.

Dette er den enkleste måten å opprette en bedrift-profil på Instagram for deg som allerede har en personlig konto:

 

opprette bedriftprofil på instagram

 

  1. Gå til profilen din og klikk på menyen øverst til høyre
  2. Gå til “Innstillinger” nederst på menyen
  3. Bla nedover til du finner “Opprett en bedriftsprofil”
  4. Velg om du vil gjøre om din eksisterende konto til bedriftsprofil eller opprette en ny fra bunn av.

 

Nå har du forhåpentligvis lært mye nytt og nyttig om hvordan du og bedriften din kan lykkes på Instagram, det håper hvertfall jeg! Denne posten kommer til å oppdateres jevnlig i fremtiden, så om Instagram et verktøy du bruker ofte vil jeg anbefale å bokmerke denne siden til senere bruk.