En vellykket inbound marketing-strategi består av mange bevegelige deler. En av de viktigste delene som bidrar til å flytte trafikken gjennom salgstrakten din er nedlastbart premium-innhold som e-bøker, guider, sjekklister og lignende: 

 

premiuminnhold e-bok illustrasjon

Premium-innhold blir vanligvis funnet på en blogg eller i betalte annonser på innsiden av en CTA-knapp som den på bildet ovenfor. Når folk klikker på CTA-en blir de ført videre til en landingsside hvor de kan laste ned premium-innholdet i bytte mot å gi fra seg e-postadressen sin i et kontaktskjema

E-postadressene blir lagt inn i en liste og personene blir automatisk “varmet opp” med strategisk innhold via e-post og markedsførings-automasjon. Avhengig av målet ditt med kampanjen, vil personene kunne re-konvertere vidre nedover i salgstrakten ved å laste ned mer innhold, avtale et møte med deg, be om et tilbud eller foreta et kjøp.

 

Å lage premium-innhold tar tid

bethany-legg-9248-unsplash

 

Å utvikle premium-innhold krever tid og er ikke nødvendigvis noen enkel oppgave. Innholdet skal være noe dine personas er villige til å gi fra seg e-postadressen sin for å få tilgang til. Det skal også være av høy kvalitet slik at det blir tatt godt imot, og skal helst se bra ut rent visuelt.

Her er det viktig å huske på at arbeidet knyttet til å utforme premium-innholdet vil forrente seg over tid.  Selv om du kan lage flere ulike typer premium-innhold til ulike kampanjer, er dette arbeid du kun utfører én gang per e-bok, sjekkliste eller hva det måtte være. Innholdet kan du bruke til ulike sammenhenger flere år fremover i tid.

 

5 tips for å lykkes med premium-innhold:

 

1. Tilpass innholdet til riktig steg i kjøpsprosessen

Kjøpsprosessen 2018 salg og markedsføring kjøpsprosess-modell færder-marketing

Hensikten med innholdet ditt bør være å lære opp leserne dine og hjelpe dem gjennom kjøpsreisen. Derfor er det viktig å skape innhold som passer til riktig stadium på kjøperens reise.

Kjøpsreisen deles inn i:

Oppmerksomhetsfasen – Potensiell kunde har et problem og innser at det finnes en mulighet til å løse det.

Vurderingsfasen – Kunden har nå identifisert problemet og vil undersøke alle måter han eller hun kan for å løse problemet på.

Beslutningsfasen – Kunden har bestemt seg for en løsning og forsøker å ta en beslutning basert på tilgjengelige merker / leverandører / produkter.

 

 

2. Fokuser på det visuelle

godt visuelt design på ebok og premiuminnhold

Utseende kan være avgjørende for hvorvidt noen ønsker å laste ned innholdet ditt og ikke minst lese det. Kreativ design og bilder brukes ikke bare for å få veiledningen til å se bra ut; de bidrar faktisk til å forbedre leserens evne til å forstå materialet og identifisere med leserens behov.

Nøkkelen til å få bildener til å passe godt er å tenke på dem som komplementære komponenter til teksten.

Forsøk å lage en design som får innholdet ditt til å skille seg ut blant det andre innholdet leseren din har blitt eksponert for:

  • Ha rikelig med hvit bakgrunn for at det skal være lett å lese
  • Bruk gode fonter som er behagelig å lese
  • Unngå store blokker av innhold
  • Bryt opp teksten med illustrerende bilder og punktlister som denne.

 

3. Plassere CTA-er i guiden

Å plassere en CTA på innsiden av premium-innhold krever ofte en annen tilnærming enn å plassere CTA på en landingsside. På landingssider er det ideelt å plassere CTA-er på forskjellige steder og så utføre A / B-testing for å få mest mulig konverteringer. I premium-innhold er det vanligst å plassere CTA helt i bunnen. Ved å plassere en CTA i bunn rett etter at de har lest materialet, øker du sannsynligheten for at leseren beveger seg videre til neste trinn i kjøpsreisen.

 

4. Tilpasse språk, design og innhold til dine personas

 

kjøper personas tilpasset innhold illustrasjon

 

Det hjelper lite å lage fantastisk innhold når det ikke er tilpasset dine egne personas, eller optimale kundeprofiler. Dette gjelder både temaet i teksten, utforming på design og språket.

Dersom du selger avanserte offshore-systemer til godt voksne personer med ingeniørbakgrunn kan du la innholdet ditt ha et formelt design og du kan formulere deg på fagspråket deres. Selger du gamingutstyr til ungdom vil du naturligvis bruke en mer leken design og formulere deg mer lettvint og uformelt.

 

5. Husk å segmentere e-postlistene dine

Husk at det nedlastbare premium-innholdet ditt kun er en viktig brikke i det store puslespillet som handler om å tiltrekke, konvertere, selge til og begeistre kundene dine med flere typer innhold.

Fordi du sannsynligvis kjører flere kampanjer samtidig, som hver har sin egen nedlastbare guide, sjekkliste eller e-bok, må du sørge for å segmentere e-postlister i henhold til dine kjøper-personas. Helst bør du også skreddersy listene til en kjøper-persona på et bestemt stadium i kjøpsreisen.