Hvis du ønsker flere kunder og varmere leads til bedriften din, er Inbound Marketing en strategi som er verdt å se nærmere på. Markedsføring og salg fungerer annerledes i dag enn tidligere. Inbound marketing er en strategi som er tilpasset måten dagens kunder kjøper varer og tjenester på.
Internett og smarttelefon har gjort at kunder i dag handler på en annen måte enn tidligere. Tidligere var det selgeren som hadde tilgang til all informasjon. Selgere kunne mate kundene sine med den informasjonen de ønsket for å få til et salg. Det gjorde også at markedsføringen var knyttet opp mot selgeren. I dag er det hele snudd på hodet og det er kjøperen som sitter på hav av informasjon.
Maktbalansen har tippet i favør av kjøperen. I dag er kjøps-prosessen gjerne kommet så langt som 70 % før en potensiell kunde tar kontakt med en selger. Det har totalt endret måten vi kan og skal drive salg og markedsføring.
Hva er Inbound Marketing?
Inbound marketing er en helhetlig markedsstrategi med fokus på vekst gjennom å tiltrekke trafikk til nettsidene, konvertere besøkende til leads, bearbeide dem til kunder og begeistre dem til å bli gode ambassadører for bedriften.
Det gjelder å sette markedsføringen i system, gjennom det vi kaller inbound-metodikken.
Det vi ønsker å oppnå er å tiltrekke fremmede til vår nettside og til slutt skal de ende opp som kunder og begistrede ambassadører for vår bedrift. Inbound-metodikken består av fire forskjellige deler, som skal følge dine kjøper personas gjennom hele kundereisen.
Før du kan sette det hele i system er det viktig å avdekke noen sentrale brikker innen inbound marketing.
Inbound marketing handler om å:
Tiltrekke besøkende
Det er to hovedtaktikker vi bruker for å tiltrekke besøkende til nettsiden: Gjennom søkemotoroptimalisering (SEO) og sosiale medier. Det gjelder å rangere høyt i søkemotorene og det oppnår vi med å produsere kvalitetsinnhold som publiseres på egen hjemmeside eller blogg.
Les også: Nye nettsider til bedriften? [6 viktige punkter å huske på før du investerer]
Konvertere besøkende til leads
Det hjelper lite å få flere besøkende til nettsiden deres dersom trafikken ikke er relevant og faktisk konverterer. Relevant trafikk genererer vi gjennom å tilpasse innhold til våre kjøper personas og vi konverterer trafikken med gode innholdstilbud der vi bytter verdifullt innhold mot kontaktinformasjonen til potensielle kunder.
Bearbeide leads til kunder
Besøkende som har konvertert til leads er ikke alltid kjøpsklare. De kan være helt i toppen av salgstrakten og da trenger de å bearbeides og flyttes nedover i trakten. For å bevege leads lengre ned i kjøpstrakten bruker vi markedsførings-automasjon. Det vil si at vi sender ut automatiske e-poster som er tilpasset leadet og hvor hun eller han befinner seg i kjøpsreisen. Når et lead er kommet tilstrekkelig langt ned i salgstrakten sendes det over til salg der de forhåpentligvis konverteres til kunde.
Begeistre til ambassadører
Det er når et lead har blitt kunde den viktigste jobben egentlig starter: Å begeistre dem. For det å tiltrekke seg nye kunder er langt dyrere enn det å beholde og få mersalg fra de som allerede er kunder. Derfor er det så viktig å begeistre dem til å bli ambassadører. For en fornøyd kunde kan også være din beste selger.
Vi fortsetter med å tilpasse innhold til eksisterende kunder, har jevnlig kontakt og yter topp kundeservice. På den måten vil vi kunne begeistre og skape ambassadører.
Hva er forskjellen på Outbound og Inbound Marketing?
Tradisjonell markedsføring eller outbound marketing handler om å plassere annonser foran folk uten at de selv ønsker det, eller å generere leads fra kjøpte telefonlister.
Hvem er det som liker å få en cold call? Det passer sjelden og du har sjelden lyst på en telefon om et produkt eller tjeneste du ikke kjenner til. Det er strengt tatt bare irriterende, og det samme gjelder også for generisk salgs e-post.
Inbound marketing snur det hele på hodet. Her handler det om å tiltrekke seg besøkende ved å levere innhold av høy kvalitet tilpasset kjøpsreisen til hver enkelt kjøper personas.
Dermed er kjøperen aktivt ute og leter etter en løsning på en utfordring de har, og der er du med innhold som kan hjelpe dem løse utfordringen. Dette skaper et tillitsforhold mellom deg og den potensielle kunden.
Tilliten som skapes er med på å gjøre salg enklere, og ofte er det slik at den potensielle kunden sitter og venter på en telefon fra deg.
Inbound marketing er en strategi for fremtiden. For det å levere innhold av høy kvalitet vil ikke gå av moten, og kunder vil gjøre mer og mer av undersøkelsene sine selv. Derfor er det viktig at salg og markedsføring er i samsvar, slik at markedsføring kan levere over en potensiell kjøper akkurat på det riktige tidspunktet til selgeren, når kjøperen er klar!
Hvilke resultater kan man forvente med Inbound Marketing?
At Inbound marketing fungerer er det liten tvil om. Men hvilke resultater kan du forvente deg av inbound marketing?
Det som er helt sikkert er at inbound marketing ikke gir resultater over natten. Inbound krever en hel del innsats av deg og din bedrift. Oppsiden er at når inbound marketing maskineriet begynner å gå som det skal, vil dere se gode resultater.
Vanligvis vil det ta fra 6 til 12 måneder før resultatene fra virkelig begynner å komme. Ofte går det også fortere enn dette.
Da kan dere forvente:
• Bedre synlighet i søkemotorer
• Økning i besøkende på nettsiden
• Styrket merkevare
• Sterk økning av høykvalitets leads
• Enklere for salg å selge til kunder
• Skaper fornøyde kunder
• Alt er målbart
• Full kontroll på return on investment (ROI)
Hvilke resultater din bedrift kan forvente avhenger av hvor mye dere ønsker å investere og innsatsen dere legger inn. Hvor mye dere kan og vil investere avhenger også av hvilken verdi og livstidsverdi en kunde har for dere, samt hvor mye det koster å anskaffe en kunde.
Er inbound marketing riktig for din bedrift?
Det skal sies at inbound marketing ikke er riktig for absolutt alle bedrifter. For de fleste som opererer i B2B-markedet vil imidlertid inbound marketing kunne ha svært positive følger.
At Inbound passer godt for B2B-bedrifter er ingen hemmelighet, men det betyr ikke at det ikke passer for bedrifter som skal nå ut til B2C-markedet eller B2G (Business to Government) heller.
Du kan stille deg selv disse spørsmålene for å se om inbound marketing passer din bedrift:
- Har produktene eller tjenestene du selger høy verdi?
- Har produktene eller tjenestene relativt lange kjøpsprosesser?
- Er dere avhengige av raske resultater?
- Er dere klar for en partner?
- Har dere et markedsbudsjett?
- Har dere en god salgsprosess og gode selgere?
Verdien på det du selger
Inbound marketing egner seg for bedrifter som selger produkter og tjenester av en viss verdi, der det er lengre kjøpsprosesser og høy involvering fra kundens side. Er produktet du selger for eksempel blyanter og viskelær så vil inbound mest sannsynlig ikke være noe for deg.
Men selger du et produkt eller tjeneste av en viss verdi, for eksempel et CRM-system, dyre sykler eller svømmebasseng, så vil inbound marketing være perfekt for deg. Dette er produkter med lengre kjøpsprosesser og som krever en viss involvering fra kunden.
En ting som er viktig å huske på her, er kundens livstidsverdi.
Selv om kunden kun betaler 500 kr i måneden for produktet ditt, for eksempel treningssenter-medlemskap, så er denne kunden faktisk verdt 24 000 kroner i løpet av 4 år.
Anbefaler kunden treningssenteret ditt til en venn, så er denne ene kunden indirekte verdt 48 000 kroner. Ta derfor dette med i regnestykket når du vurderer om inbound kan passe seg for nettopp din bedrift.
Slik kommer dere i gang med Inbound Marketing
Inbound marketing er som en sveitsisk klokke. Det er flere bevegelige delikate deler som skal jobbe sammen for å få klokken til å gå. Slik er det også med inbound marketing. Når alle de forskjellige delene jobber sammen, får du en markedsføring- og salgs-maskin som leverer suksess.
For at inbound skal virke for din bedrift er det viktig med god planlegging og klare visjoner for hva dere ønsker å oppnå. For å forenkle hvordan inbound marketing virker i praksis er det best å bryte det ned i seks hovedsteg:
Steg 1 : Legge grunnlaget for Inbound-strategien
Inbound marketing er en helhetlig markedsstrategi, og for at det skal virke optimalt må grunnlaget være solid. Det første din bedrift må gjøre er å få på plass et solid grunnlag, som består av følgende elementer:
Sette SMARTe-mål
For en bedrift som ønsker å skape vekst er det viktig å sette seg klare mål. Uten mål vil det være vanskelig å komme dit dere ønsker, og dere vil også gå glipp av gleden ved å oppnå målene. Vi anbefaler å sette “SMART-mål” som et ledd i denne prosessen. Det står for spesifikke (Specific), målbare (Measurable), oppnåelige (Attainable), relevante (Relevant) og tidsbestemte (Timely).
Å sette mål på en slik måte gjør det enkelt for alle i organisasjonen å følge fremgangen. Dermed blir det også enklere å sette inn tiltak for å oppnå målene dersom dere ikke er på riktig spor. Under ser du eksempler på gode SMARTe mål.
- “Vi ønsker å øke nettsidetrafikken med 60 %, fra 2300 til 3680 besøkende, innen 31.10.2019.”
- “Antall leads skal øke med 25 %, fra 50 til 63 leads, innen 15.09.2019.”
Lage kjøper-personas
Kjøper-personas er en semi-fiktiv fremstilling av dine optimale kunder. Den baserer seg på eksisterende kunder og hvem du ønsker å nå. Formålet er at de skal hjelpe deg med å tilpasse innholdet du produserer for et spesifikt behov, atferd eller utfordringer slik at du kan du tilpasse innholdet til kjøpsreisen.
Kjøper-personas lages gjennom undersøkelser av den kommunikasjonen du har, spørreundersøkelser på nett eller over telefon og intervjuer av eksisterende og potensielle kunder. Du bør også intervjue salgsavdelingen, for de sitter med mye mer informasjon om kundene deres. For at du skal få et bedre overblikk over hvordan og hvilken informasjon du skal samle inn for å lage personas har vi laget en liste du kan bruke:
- Intervju kunder for å finne ut hva de liker med dine produkter eller tjenester
- Se gjennom kontakt-databasen din for å finne ut hvordan enkelte leads eller kunder går gjennom eller konsumerer innholdet ditt.
- Når du lager skjema på nettsiden bør du bruke felt som henter ut viktig persona informasjon. (F. eks. hvis alle dine personas varierer basert på bedriftens størrelse, kan du i skjema spørre om bedriftens størrelse. Du kan også innhente informasjon om hvilke stilling de har.)
- Viktig! Få innspill fra salgsavdelingen. Det er de som har personlig kontakt med dine leads. Få informasjon om hvilke type leads de jobber mest med? Hvordan er salgsprosessen? Hvilke generaliseringer kan de gjøre med de kundene dere har best forhold til?
Utføre en konkurrentanalyse
Det er viktig å få en god oversikt over konkurrentene deres og derfor bør bedriften utføre en konkurrentanalyse om dere ikke allerede har utført en fra før av.
En konkurrentanalyse kan utføres på flere forskjellige måter, men det er et par elementer dere bør ha med i en slik analyse.
- Hvem er mine nærmeste konkurrenter? – Gjør et søk på nettet og få en oversikt over hvem som driver innenfor samme bransje og nisje. Velg deg ut de bedriftene som ligner mest på din egen bedrift.
- Sosiale medier – Få en oversikt over konkurrentene deres i sosiale medier. Hvilke kanaler benytter dem og hvem retter de seg mot? Sett opp overvåking på dine konkurrenter og nøkkelord som er interessante for din bedrift. Bruk også LinkedIn aktivt til å følge med på hva selgere og markedsførere fra konkurrerende bedrifter utfører av social selling.
Steg 2: Tiltrekke trafikk
For å kunne ha et kundegrunnlag er det viktig at nettsiden deres kan tiltrekke trafikk. Det er flere taktikker som skal settes sammen for å oppnå større trafikk inn til nettsiden, og under finner du dem dere bør satse på.
Søkeordanalyse
On-page SEO
Omhandler alle søkemotoroptimaliserings-tiltak dere kan utføre på deres nettside, som H1-tags, H2-tags, alt-text, internal linking, metatekst og komprimering av bilder for å nevne noe. On-page SEO er viktig for at Google sine roboter skal oppfatte nettsiden som god og rangere den høyt i søkeresultatene. Det er også essensielt at hjemmesidene er mobilvennlige.
Blogg, innhold og strategi
For å kunne tiltrekke besøkende til nettsiden må den ha godt innhold. Blogg er er en svært sentral del av inbound marketing, og det er blogg som primært brukes for publisering av innhold. Ved å tilby relevant innhold på bloggen tilpasset kundens kjøpsreise vil dere rangere høyere i søkemotorene, samtidig som dere posisjonerer bedriften som en ekspert innen fagområdet deres. Det er viktig at det utvikles en strategi og innholdsplan slik at dere kan lage innhold som er tilpasset deres kjøper personas og hvor de befinner seg i kundereisen.
Les også: Slik kommer du i gang med blogg for bedriften – komplett guide
Betalt markedsføring
I begynnelsen kan det være naturlig å bruke betalt markedsføring i en periode der dere bygger opp innhold og organisk trafikk. Mange vil derfor bruke betalt markedsføring gjennom Google Ads, Facebook og LinkedIn. Her kan du fremme innholdet dere lager og permiuminnhold, men husk at det skal være til verdi for dine kjøper personas.
Sosiale medier
Det er to hovedtaktikker inbound marketing bygger på for å tiltrekke seg organisk (gratis) trafikk, og det er søkemotoroptimalisering og sosiale medier.
I de sosiale mediene har dere mulighet til å publisere alt av innhold dere produserer, og en unik mulighet til å treffe personas der de er for å finne relevant innhold som kan hjelpe dem med en utfordring.
Steg 3: Konvertere besøkende til leads
Bedriften deres kan tiltrekke så mange besøkende som mulig til nettsiden, men de besøkende er først verdt noe når de konverterer. Med å konvertere mener vi at besøkende legger igjen kontaktinformasjon i bytte mot verdifullt innhold, for eksempel at de melder seg på et nyhetsbrev eller at de utfører en annen ønsket handling.
For å kunne konvertere besøkende er det viktig å plassere gode innholdstilbud rundt på nettsiden, slik at de besøkende har mulighet til å konvertere til å bli leads gjennom:
Premiuminnhold
Premiuminnhold er Innholdstilbud som gir verdi til de besøkende vil føre til at flere konverterer til leads.
Premiuminnhold som e-bøker, white-paper, webinar, sjekklister o.l. er viktige for å konvertere de besøkende. Det du tilbyr skal være av høy kvalitet slik at de besøkende ønsker å konvertere ved bytte kontaktinformasjon mot det innholdet du tilbyr.
Calls-to-action (CTA)
Calls-to-action eller CTA er en knapp som er plassert på nettsiden deres for å fange oppmerksomheten til de besøkende. Den skal være klar og tydelig, oppfordre til en handling og inneholde et innholdstilbud, som “Last ned gratis e-bok”, «Få sjekkliste for GDPR” eller «Bestill demo».
En CTA skal skape et ønske om å utføre en handling og ta de besøkende videre.
Landingssider
Når en besøkende har trykket på en CTA skal de bli tatt videre til en landingsside. Der blir innholdstilbudet presentert og den besøkende får mulighet til å bytte kontaktinformasjon mot det ønskede premium-innholdet. Når de har lagt inn kontaktinformasjon, blir de tatt videre til en takkside.
På takkesiden kan de laste ned premium-innholdet og navigere videre på nettsidene deres.
Les også: Hva er en landingsside og hvorfor bruke det?
Skjemaer
På landingssiden er det viktig at du gir de besøkende en mulighet til å legge igjen kontaktinformasjon.
For å samle inn kontaktinformasjon bruker vi skjema. Det er viktig at lengden på skjema og den kontaktinformasjon du etterspør ikke overgår verdien på innholdet du leverer. Et minimum bør være navn og e-post.
Kontakt-database (CRM-system)
For at dere enkelt skal kunne opprettholde kontakt med de som konverterer, er det viktig at dere lagrer kontaktinformasjonen til vedkommende i en kontaktdatabase. Dere bør velge et system som gjør det mulig å spore alle handlinger en kontakt gjør på nettsiden, for eksempel Hubspot.
På den måten er det enklere å tilby relevant innhold og det forenkler arbeidet til salgs-avdelingen betraktelig.
Les også: Hva er Hubspot og hvorfor bør du bruke det?
Steg 4: Bearbeide leads til Kunder
Nå som du har fått inn leads i kontakt-databasen (CRM-systemet), er det nå arbeidet med å bearbeide dem til kunder begynner. En av de tingene som er spesielt med inbound marketing er at salg og markedsføring jobber tett sammen. Det skal være en sømløs overgang fra markedsføring til salg.
Markedsføringsavdelingen skal “varme opp” leads til de er salgsklare og overlevere dem til salg. Det gjør at salg får tilgang til leads, som ønsker å bli kontaktet og det øker sjansen for slag til å utføre et salg.
Her skal vi se på metoder som brukes for å bearbeide leads til kunder:
Benytte segmenterte e-post lister
Inbound marketing handler om å levere innhold av høy kvalitet tilpasset kjøper personas. Det er derfor viktig at dere har et godt CRM-system, som gjør det mulig å segmentere lister etter gitte kriterier. Listen skal brukes til å sende ut relevant og tilpasset informasjon. Kriterier som kan brukes for å segmentere:
- Kjøper personas
- Kundereisen – Hvilket steg befinner personen seg
- Sted
Markedsførings-automasjon
Med segmenterte lister er det neste steget å sende ut relevant innhold til riktige leads. For å gjøre jobben overkommelig er det viktig å ha et system for å håndtere utsendelsen av e-poster. Dere bør derfor ha et verktøy som kan automatisere markedsføringen, og helst kunne kommunisere direkte med CRM-systemet. Det vil forenkle jobben for markedsførere og salgs-teamet.
Meningen med markedsførings-automasjon er å varme opp leads til de blir salgsklare.
Det skal også være mulig for salg å returnere leads tilbake til markedsføring om det viser seg at et gitt lead ikke var salgsklar.
Closed-loop rapportering
Vi har tidligere nevnt at det skal være et tett samarbeid mellom salg og markedsføring. Samarbeidet skal foregå sømløst og med riktig CRM system og gode rutiner kan dere ha closed-loop rapportering. Det er når salgsteamet rapporterer hva utfallet ble når de mottok den potensielle kunden. Gjennom analyser kan dere da finne de beste kildene til leads og planlegge mer strategisk i fremtiden.
Steg 5: Begeistre kunder til å bli ambassadører
Nå når du endelig har fått kunder ønsker du å beholde dem så lenge som mulig. For det finnes ikke noen som er bedre til å selge dine produkter enn kunder, og det er billigere og lettere å beholde kunder enn å skaffe nye. Derfor er det viktig at dere har en god strategi for å beholde kunder og begeistre dem til å bli ambassadører som vil snakke varmt om bedriften din til andre.
Spørreundersøkelser
Det er få ting dere kan lære mer om deres kunder enn spørreundersøkelser. Ved å stille de riktige spørsmålene kan dere finne ut hva som skal til for å beholde dem som kunder og få flere som dem. Spørreundersøkelser kan enten utføres via nett eller per telefon. Resultatene fra undersøkelsene bruker dere til å tilpasse innhold, levere innhold av høy kvalitet og eksepsjonell kundeservice.
Relevant innhold
Innholdet som distribueres til kunder skal være relevant og av høy kvalitet. Dere skal fortsette opplæringen av deres kunder, og gjerne få dem til å innse at de også har andre utfordringer som dere kan løse. Dette gir ikke bare muligheten for å selge flere produkter og tjenester, men det gir også muligheten til plassere din bedrift som en ekspert innenfor fagfeltet og skape ambassadører for din bedrift.
Henvisningsprogram
Kunder som henvises av dine eksisterende kunder koster langt mindre enn det å markedsføre mot nye kunder selv. I tillegg er de høyst sannsynlig mer lojale til din merkevare, og kan forbli kunder i lang tid fremover.
Steg 6: Analysere resultatene og forbedre innsatsen
En av mange fordeler med inbound marketing er at det er mulig å analysere alle deler av strategien og tiltakene. Dermed kan vi gå inn på hvert enkelt punkt for å se om det er noe som bør forbedres eller endres for å oppnå ønskede resultat.
Analysere KPIer
Før dere begynte å planlegge implementeringen av inbound marketing satt dere noen klare mål og key performance indexer (KPI). Slik at dere kunne måle og analysere resultatene dere oppnådde. Det er viktig å følge nøye med på disse KPI’ene slik at dere hele tiden kan forbedre og endre de tiltakene dere har iverksatt. På den måten kan dere senke kostnaden per kunde og få flere fornøyde kunder.
On-page analyser
Å utføre grundige analyser av hva som skjer på sin egen nettside er utrolig viktig for å forstå hvordan leads engasjerer seg med det innholdet dere tilbyr. Det er flere analyseverktøy som gir dere et grundig innblikk i nettopp dette, som Google Analytics, HubSpot og Hotjar for å nevne noen.
Det dere bør se på er:
- Søkeord-rangering
- Trafikk fra organisk søk
- Konverteringsrater
- Blogger (hvilke blir mest lest, hvilke konverterer best etc)
- Hvilke sider er mest besøkt?
Off-page analyser
Utfør grundige analyser av de tiltakene som ikke er knyttet til deres nettsider, som betalt markedsføring og sosiale medier. For hvilke sosiale medie kanaler er det som tiltrekker mest trafikk og som genererer de beste potensielle kundene?
Rapportering
Det er også viktig at dere rapporterer til dere selv. Rapportering gir en bedre oversikt over hva som fungerer og som ikke fungerer. I tillegg er det enkelt for utenforstående og se verdien av det arbeidet som utføres. Vi anbefaler at dere har månedlige, kvartal og årlige rapporter.
Dette må du tenke over før du begynner med Inbound Marketing
Inbound marketing er enkel idé, men en stor og omfattende strategi. Akkurat nå lurer du nok mest på hvordan du skal begynne med inbound marketing og om det faktisk passer din bedrift. For det er viktig å nevne her at inbound marketing ikke er for alle bedrifter.
Hvis svarene på spørsmålene under stort sett er ja, betyr det at bedriften din er klar for å begynne med Inbound Marketing:
- Din bedrift har en lengre salgsprosess: fra 1 uke til 1 år
- Dine produkter eller tjenester handles ikke på instinkt. De handles som en følge av grundige undersøkelser
- Produktene eller tjenestene du selger har en pris eller en livstidsverdi som er betydelig
- Din bedrift har et ønske om å vokse
- Din bedrift har et markedsbudsjett eller mulighet til å avse penger til et markedsbudsjett
- Dere har allerede en klar salgsprosess og dyktige selgere
Finn en god samarbeidspartner
Inbound marketing er en helhetlig markedsstrategi som baserer seg på grundige analyser av prospekter for å kunne nå ut til de riktige kundene. I tillegg skal dere tiltrekke besøkende til nettsiden med å produsere innhold av høy kvalitet, konvertere de besøkende, bearbeide dem til leads og begeistre dem til fornøyde ambassadører. Det er et arbeid som krever mye av en organisasjon.
Det er få organisasjoner som har evne og kapasitet til å utføre alt dette arbeidet selv. Derfor er det mange som ønsker seg en partner for å kunne håndtere deler eller hele arbeidet med inbound marketing. Det er en skummel tanke for de fleste bedrifter å overlate en så stor jobb til et byrå, og det er derfor dere må velge byrå med omhu.
For at et samarbeid skal fungere best mulig er det viktig at deres bedrift og byrå passer sammen, har kjemi, deler samme ambisjoner om vekst og har evnen til å sette seg inn i andres situasjon. Før dere velger å outsource arbeidet er det viktig å vurdere følgende:
- Har dere budsjett til å outsource deler eller hele arbeidet?
- Har dere resurser inhouse til å utføre arbeidet selv?
- Har dere en markedssjef og en markedsavdeling?
Ved å svare på disse spørsmålene vil din bedrift kunne ta et kvalifisert valg på om dere er klar for å outsource arbeidet med inbound marketing. I denne prosessen er det viktig å huske at dere ikke trenger å la et byrå ta ansvar for hele jobben. Det er mulig at de kun tar deler av jobben og at dere gjør mye selv.
Resultatene vil ofte bli bedre ved at et inbound marketing-byrå tar seg av hele arbeidet, og resultatene vil komme tidligere enn om dere skal gjøre mye av arbeidet selv. Det viktigste i en slik prosess er uansett at det inbound marketing-byrået dere eventuelt velger forstår dere som bedrift og at dere deler samme mål og visjoner.
Oppsummering
Det å begynne med inbound marketing kan virke overveldende, men det er en markedsstrategi som vil gir bedriftene som tar det i bruk gode og målbare resultater. Salg og markedsføring er ikke lenger slik det en gang var. Med den mengden informasjon som finnes på nettet har kundene tatt over mye av makten i salg, og store deler av kundereisen er allerede utført når en kunde først er i kontakt med en selger.
Derfor er det viktig at din bedrift velger å se fremover og bli en del av moderne salg og markedsføring. Ikke bli stående igjen på perrongen når toget har forlatt stasjonen.