Det er ikke alltid like enkelt å svare på hva remarketing egentlig er. Begrepet nevnes nemlig oftest i samme åndedrag som retargeting og Google. Så hva er egentlig forskjellen på de to? Det enkle svaret er at retargeting ligger under paraplybegrepet remarketing. Dette er jo ikke forvirrende i det hele tatt.. Det er nettopp derfor jeg skriver denne bloggen. For å kunne løse litt opp i de forskjellige begrepene. Slik at du med sikkerhet kan forklare hva det er.

Remarketing vs. Retargeting

Jeg skal prøve å gå litt mer grundig til verks for å forklare de to begrepene for deg. Den store utfordringen blir å kunne forklare det så enkelt som mulig, men jeg skal gjøre et hederlig forsøk.

Vi kan begynne med remarketing og hva det egentlig er:

Remarketing er markedsføring mot de samme potensielle kundene flere ganger.

Retargeting derimot er målrettede, digitale annonser mot den samme trafikken om og om igjen.

For å forklare det enda bedre; Remarketing kan altså være noe så enkelt som bussreklame, mens retargeting er annonser som forfølger potensielle kunder på nettet gjennom display nettverk og som du betaler for, PPC.

Nå begynner du kanskje å skjønne litt mer om de to begrepene. Så hvorfor brukes som oftest disse begrepene om hverandre? En av grunnene til det er at når Google i 2010 slapp sitt nye verktøy for retargeting kalte de de merkelig nok Google Remarketing. I denne sammenhengen blir jo det ganske forvirrende.

Remarketing

For å gjøre dette enda enklere for deg skal jeg jeg illustrere det for deg. Det blir nesten alltid enklere når ting blir visualisert.

slik fungerer remarketing

Som vi ser fra visualiseringen består remarketing av fem forskjellige grener og retargeting er den ene. De andre grenene består av ikke digitale annonser, telefon, e-post og sosiale medier. Jeg skal gå litt mer i detalj på de fem forskjellige grenene.

Ikke-digitale annonser

Her snakker vi om alle annonser som ikke er digitale og som kan vises til en person gjentatte ganger. Vi kan se på eksempelet med busser. De kjører ofte rundt med plakater og er med det store, kjørende annonsebannere. Du har kanskje sett dem selv? Gjerne flere ganger også kan jeg tenke meg. Det er altså en annonse som følger deg og påvirker deg og andre. Gjør deg mer trygg på produktet for du føler at du har kjennskap til det.

Det kan også bare være et skilt utenfor en butikk. Går du ofte nok forbi et skilt øker sjansen for at du ønsker å gå inn i butikken og faktisk kjøpe noe.

Telefon

Du har kanskje blitt bedt om å legge fra deg telefonnummer når du har meldt deg opp til noe eller deltatt i en konkurranse? Ofte vil du da oppleve at noen ringer deg i etterkant for å gi deg et tilbud. Det er nesten like sikkert som at etter vinteren kommer vår.

E-postmarkedsføring

Det er fortsatt en av de markedsføringsmetodene som gir høyest ROI. Det krever ganske lite av oss og du kan nå mange på en gang. Nye e-poster kan bli sendt daglig, ukentlig eller månedlig og gi gode og stabile resultater.

Det viktige her er å samle inn e-post adresser. Når du først adressene er mye av jobben gjort. Har du noen gang meldt deg inn i en kundeklubb for å få avslag, eller bare meldt deg inn? Jeg må ærlig innrømme at det har jeg. Selv om jeg vet hvorfor de så gjerne ønsker mail adressen min. Grunnen til at de ønsker den er enkel. Statistisk sett vet de hvor mye mersalg nyhetsbrev og tilbud gjennom e-post fører til. Dermed kan de enkelt gi deg gode tilbud for å få din e-postadresse. Enkel og sikker måte for å markedsføre mot deg gang etter gang. En ting som er viktig å huske her er de nye GDPR reglene. De vil kunne påvirke e-postmarkedsføringen din.

Sosiale medier

Sosiale medier er en fantastisk kanal for å følge opp potensielle kunder. Her har du mulighet til å vise merkevaren din, produktene og tjenestene dine gjentatte ganger for et publikum. Du kan poste innhold som er relevant for dine potensielle kunder. Det er viktig at dette engasjerer slik at det deles og at folk leser det. Sosiale medier er også gratis så lenge du ikke ønsker å annonsere. Så bruk det for det det er verdt.

Retargeting

Så er vi tilbake til det som har vært forvirrende, men det har vi jo løst opp. Retargeting er målrettede annonser mot den samme trafikken om og om igjen. For å sette det i gang installerer vi en kode på nettsiden, som legger en cookie ID igjen i nettleseren til dem som besøker siden din. Dermed vil denne forfølge din potensielle kunde og vise din annonse for hun/han. Personene blir dermed oftere eksponert for produktet eller varen din og er mer tilbøyelige til å utføre en handling.

Remarketing blir ofte tatt for å være retargeting. Dette er først og fremst Google sin feil som jeg nevnte tidligere. Forvirringen er en følge av Google sin lansering av retargeting-produktet Google Remarketing. Uansett om forvirringen er der eller ikke kan vi ikke bestride det faktum at det virker. Det er en fantastisk måte å hente potensielle kunder tilbake og konvertere dem.

Får du en annonse plassert foran deg nok ganger øker sannsynligheten for at du faktisk kjøper produktet. Faktisk øker sannsynligheten så mye som 10 ganger! Retargeting fører også 26% av kundene som har forlatt deg tilbake for å fullføre en handel. Dette informasjon alle som skal markedsføre bør ha med seg i bakhodet.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!