Søkeoptimalisering - SEO

SEO: Skap mer trafikk med søkemotor-optimalisering


SEO byrå som hjelper til med søkemotor-optimalisering

Nesten alle kjøp starter med et søk på nett

SEO (Søkemotor-optimalisering) handler om å skape bedre synlighet for nettsider i søkeresultatene hos søkemotorer som Google, Yahoo og Bing. Eksplosiv vekst i bruk av mobiltelefoner og søkemotorer har ført til at kjøpsvanene våre har endret seg totalt de siste årene. 90 % av kjøpsprosesser i bedriftsmarkedet starter nå med et søk på nett, og i forbrukermarkedet er tallet enda høyere. Det betyr at det er svært viktig for din bedrift å dukke opp på relevante søk.

 

Hvordan rangere høyere på organiske søk?

Det finnes ikke et bedre sted å gjemme seg godt enn på side 2 av et Google-søk. Det er nesten ingen som går videre til side to, og det er den største grunnen til at alle jobber med å få en høyere rangering i det organiske søkeresultatet. Vi vil alle være synlig på nett, men det er ikke plass til alle. Derfor må vi alle ha en god strategi for å rangere på de nøkkelordene vi ønsker.

 

Hvordan bestemmer Google søkeresultatene?

 

Google logo grå

Målet til Google er å gi verdi til brukerne sine i form av å komme med gode svar på det de søker etter. Dersom Google rangerer en nettside som gir en dårlig opplevelse for personen som havner på den, har de ikke klart målet sitt. Derfor skal du som eier en nettside ha samme mål som Google: Å sørge for en god opplevelse for brukerne dine.

For at søkemotorer som Google skal belønne nettsiden din med å rangere høyere på vi kaller organisk søk, er det mange faktorer som spiller inn, men helt grovt kan vi dele det inn i 4 kategorier:

 

1. Innhold av høy kvalitet

Det er viktig at innholdet på hjemmesiden din er relevant og engasjerer de som besøker den. Hvor lang tid besøkende bruker inne på siden spiller en stor rolle for hvordan Google og andre søkemotorer rangerer siden. Innhold av høy kvalitet vil også ha større sannsynlighet for å bli delt i sosiale medier, noe også Google setter pris på. Dette gjelder også for neste punkt og disse to punktene henger derfor litt sammen.

2. Teknisk oppsett

Det er viktig at et nettsted er satt opp med riktig struktur med tanke på SEO helt fra bunnen av. Mange tenker kun design når de skal lage en nettside. Andre tenker kun på pris og velger en rimelig «gjør-det-selv» løsning. Problemet er at søkemotorer blåser i vakkert design, og om du har laget hjemmesiden din med en ferdig-løsning er det stor sannsynlighet for at man ikke kan optimere den godt nok for SEO.

3. Autoritet

Google sine roboter undersøker om siden din er en side som kan stoles på. Måten de gjør det på er å se om andre nettsider linker til din egen side, og omvendt. Internett er som et stort veinett, og du vil ha så mange veier inn til nettsiden din som mulig. Jo flere sider (av høy kvalitet- viktig) som linker til din egen side,  jo bedre er det.

4. Alder på hjemmesiden

Hvor gammel er hjemmesiden din? En ny hjemmeside vil ha lavere tillit og autoritet enn en gammel side fordi Google ikke kjenner til den fra før av. Domener som har hatt jevn trafikk over lenger tid vil derfor ha høyere sannsynlighet for å rangere høyt raskere. Dette er en faktor det er vanskelig å gjøre noe med, men har du en ny side er det dermed enda viktigere å fokusere på punktene ovenfor.

Ta en prat om synlighet på nett i dag

Vi bistår bedrifter med strategi og implementering av SEO-tiltak som vil øke relevant trafikk inn til nettsidene. I tillegg til teknisk optimering for SEO, tilbyr vi også oppfrisking av dine nettsider for å gjøre sidene mer brukervennlige og optimert for konvertering til salg. Dersom du er teknisk anlagt og ønsker å begi deg ut på SEO-arbeidet på egenhånd, har vi skrevet flere artikler om SEO på vår egen blogg.

Ta kontakt for pris