Innholdsproduksjon

Person som produserer innhold til hjemmesiden

Innholdsproduksjon

Innholdsproduksjon er en stor og viktig del av markedsføringsarbeidet til en bedrift. De siste årene har det nemlig blitt større og større fokus på å produsere innhold av høy kvalitet for de potensielle kundene til bedriften

Grunnen er at kjøpsvanene våre har endret seg og at informasjon er mer tilgjengelig for potensielle kunder enn noen gang tidligere. Vi vet for eksempel at 70 % av oss heller vil lære om produkter og tjenester gjennom innhold fremfor tradisjonell annonsering.

De potensielle kundene sitter nå på stor makt i form av tilgang på et hav av informasjon om produkter og tjenester. I mange tilfeller er det derfor bedriften som tilbyr det beste innholdet som blir den foretrukne leverandøren.

Trenden med stort fokus på innhold har ført til at det er blitt utbredt blant bedrifter å skrive blogg for å tiltrekke kunder via søkemotorer. Det er også blitt populært å bruke det som kalles innholdsmarkedsføring eller «native annonsering» hos nettaviser.

Vi tilbyr produksjon av innhold til blant annet:

  • Blogg-artikler for å øke trafikk fra søkemotorene til hjemmesiden
  • Artikler til bruk i innholdsmarkedsføring / native ads
  • Innhold til kataloger og brosjyrer
  • Tekst til hjemmesider

Innholdsproduksjon tilpasset søkemotorer (SEO)

Når du sammenligner resultatene på første side av Google med lavere rangeringer, er det vanligvis en ekstrem forskjell i kvaliteten på innholdet som dukker opp.

Når potensielle kunder bruker en søkemotor, leter de etter informasjon for å løse et problem eller finne svar på spørsmålene sine. Potensielle kunder ønsker å lære seg hvordan de løser utfordringene de står ovenfor.

Målet til søkemotorene er å servere brukerne sine med det beste innholdet de kan finne i forhold til det de søker på. Hvis bedriften din tilbyr innhold av høy kvalitet vil søkemotorene se nytten av innholdet og prioritere å vise det frem for brukerne sine (dine potensielle kunder).

Når de potensielle kundene dine kommer inn til innholdet er det viktig at innholdet engasjerer og gir svar på hva de lurer på. Ved å gjøre dette posisjonerer man bedriften som en ekspert og autoritet innenfor fagfeltet sitt som kundene kan stole på.

«Bedrifter som benytter blogg har 434% høyere sjanse til å rangere høyt i søkemotorer og genererer 67% flere leads»  – Hubspot

Innholdsproduksjon til blogg

Vi bistår bedrifter med å produsere og publisere blogg som tiltrekker høy, relevant trafikk til hjemmesiden.

Blogg lar bedriften dukke opp organisk på relevante søk, øke trafikk til hjemmesiden og posisjonere seg som en ekspert innenfor fagfeltet dere tilbyr varer eller tjenester. I tillegg vil blogg styrke merkevaren og gi bedriften en konkurransefordel.

Her i Norge er det foreløpig relativt få bedrifter som aktivt bruker blogg. Innenfor mange bransjer kan bedrifter derfor få et verdifullt forsprang på konkurrenter i søkemotorene dersom bloggingen utføres på riktig måte.

Blogg er et effektivt markedsføringsverktøy fordi det gir bedriften mulighet til å:

  • Rangere høyere i søkemotorene og tiltrekke mer trafikk til nettsiden.
  • Konvertere lesere til å bli potensielle kunder for bedriften.
  • Posisjonere bedriften som en ekspert innen fagfeltet / bransjen.
  • Styrke merkevaren – det skaper tillit når bedriften har innhold av høy kvalitet som også dukker opp organisk i søkemotorene.

Samtidig er blogg en kanal bedriften eier og har full kontroll over. Bloggen er en ressurs som vil bli mer og mer verdt jo større og mer utviklet den blir. Dette er i stor kontrast til kanaler som profiler i sosiale medier og annonsering som man ikke har full kontroll over.

Bildelink til case om innholdsproduksjon

 

Tekstproduksjon til innholdsmarkedsføring (native advertising)

Selv om blogg-artikler primært blir skrevet med tanke på publisering i egne kanaler, er det også utmerket innhold å benytte som annonsering i for eksempel nettaviser som «native ads»

Det er ikke alltid man har tid til å vente på at innholdet man produserer skal rangere høyt organisk i søkemotorene. Da er «native ads» en form for annonsering som kan være svært effektivt for å skape trafikk og oppmerksomhet rundt merkevaren, produkter og tjenester.

Artikler for «native ads» kan enten bli publisert i nettavisenes kanaler, eller sende trafikk direkte til bedriftens egen blogg.

 

Tekst og innholdsproduksjon til hjemmesider

Bedriftens hjemmeside er et av de aller viktigste ansiktene til bedriften utad. Ofte er nettsiden det første kontaktpunktet potensielle kunder vil ha med bedriften din.

Besøkende evaluerer bedriften basert på hvordan de oppfatter brukeropplevelsen og sidens innhold. Innholdet på hjemmesiden bør derfor være enkelt, men likevel attraktivt og engasjerende for de besøkende.

Tjeneste- og produktbeskrivelser må fange oppmerksomheten samtidig som de er tydelige, informative og tilpasset søkemotorer.

Søkeordanalyse: En viktig del av innholdsproduksjonen

Ved å legge godt forarbeid i undersøkelse av søkeord bedriften din ønsker å rangere for, kan man effektivt kommunisere innholdet til søkemotorene.

Vi benytter avanserte verktøy for søkeord-analyse og finner relevante søkeord og søkefraser med høyt volum som kommer din bedrift til gode.

En viktig del av arbeidet med søkeord er naturligvis å se hva slags innhold konkurrenter og andre bedrifter i samme industri eller bransje produserer og rangerer med.

Verktøyene vi benytter i arbeidet med søkeord-analyse gir oss innsikt i hvilke søkeord som skaper mest trafikk til dine konkurrerende bedrifter og hvilke søkeord de rangerer for.

Innholdanalyse

Før vi setter i gang med innholdsproduksjon starter vi ofte med å utføre en innholdsanalyse.

I innholdsanalysen går vi gjennom alt bedriften har av eksisterende innhold. Mange bedrifter har allerede godt eksisterende innhold som kan forbedres og tilpasses nye bruksområder.

Dette kan være tekst og informasjon på hjemmesider, eksisterende blogginnlegg, poster i sosiale medier eller øvrig materiell med innhold som brosjyrer og kataloger.

I tillegg til å avdekke gammelt innhold som kan tilpasses nye formål, får vi en god forståelse av hvilken type innhold som mangler og som må produseres nytt.

 

Strategi og plan for Innholdsproduksjon (Innholdsplan)

Innholdsplanen er et resultat av søkeordanalysen og innholdsanalysen. Innholdsplanen er akkurat den den høres ut som – en plan for hva som skal produseres og publiseres av innhold for bedriften i tiden fremover.

Planen er basert på funn i begge analysene og er samtidig tilpasset de ulike stegene i kjøpsreisen: Oppmerksomhet, vurdering, beslutning og begeistring etter kjøpet.

Vil du ha hjelp til innholdsproduksjon?

Vi analyserer din situasjon, gjør grundige søkeord-undersøkelser og utarbeider en helhetlig strategi for innholdsproduksjon og publisering for din bedrift.

Ta gjerne en uforpliktende prat med oss!

Vi tar gjerne en prat med deg :)