Du har helt sikkert hørt om det, men hva er inbound marketing. Det er et begrep som ofte brukes, men det er ikke alltid det blir forklart like godt. Så hva er egentlig inbound marketing og hva er outbound marketing? Det er to av spørsmålene jeg skal prøve å besvare i dette blogg-innlegget. Jeg kan likeså gjerne begynne med hva outbound marketing er for å rydde i dette begrepet først.

Inbound marketing vs. Outbound marketing

Outbound marketing er markedsføring der du prøver å dra besøkende til dine hjemmesider gjennom betalte annonser. Du presser på med annonser og innhold fra en selgers ståsted. Det er en arbeidsintensiv måte og det kan plage dine potensielle kunder. I tillegg kan det medføre høye kostnader.

Passer inbound marketing for min bedrift?

Der outbound marketing handler om å sende ut budskap og håpe på å treffe potensielle kunder ved for eksempel telefonsalg og reklame i massemedia, handler inbound marketing om å tiltrekke seg potensielle kunder ved å levere verdi i form av nyttig og relevant innhold på nett i øyeblikket kunden faktisk trenger det. Disse kundene tiltrekker en seg ved bruk av blant annet blogging, sosiale medier, SEO, søkemotor-annonsering og e-bøker.

Det er mindre kostbart å dele innhold som potensielle kunder liker. Når du har levert kvalitets-innhold til kunden har du allerede tilfredsstilt noe av behovet til den potensielle kunden. Det fører til at den potensielle kunden er mer positivt innstilt for salg. Dermed har du opprettet et tillitsforhold og det er større sannsynlighet for at det kan bli et langvarig forhold.

Det var den litt mer overordnede forklaringen på hva som er forskjellen på inbound og outbound. Så da får vi prøve å gå litt mer ned i materiene for å forklare inbound-metoden.

Hvordan virker inbound marketing?

Det var Hubspot som i 2006 kom med begrepet inbound marketing som vi kjenner det i dag.  Hubspot kom med inbound marketing-definisjonen:

”En tilnærming som fokuserer på å tiltrekke kunder ved å levere innhold og handlinger som er hjelper og er relevante.”

For å forenkle dette skal vi bryte inbound-metoden ned i fire hovedpunkt og vi skal visualisere selve prosessen.

Hva er inbound marketing metoden?

Tiltrekke

Som du kanskje har skjønt handler Inbound Marketing om å tiltrekke potensielle kunder til nettsiden. Men hvordan klarer vi det? Det første vi må gjøre er å finne ut hvem som er vår typiske kunde. Disse kaller vi personas. Vi kan finne våre personas ved å se gjennom listen av eksisterende kunder. Har du en god liste over dem kan du finne likheter mellom dem. Du kan også sende dine kunder et spørreskjema for å finne ut hva som er deres største utfordring. På den måten er det enklere å adressere innhold til nye potensielle kunder.

Når du har fått satt opp skikkelige personas er neste steg og tilpasse innhold rettet mot dem. Nå er vi klar for å tiltrekke gjennom:

Konvertere

Nå gjelder det å få de besøkende til å legge igjen informasjon om seg selv på siden. For det er først når de legger igjen informasjon at det er mulig å nå dem. For å konvertere besøkende til leads kan vi installere:

  • Call-to-action
  • Skjema
  • Landingssider
  • Chat

For å samle kontakt informasjonen kan vi tilby ned lasting av forskjellig innhold som e-bøker, whitepaper eller enkle tips. En trend vi kan se nå er at det blir mindre vanlig å fylle ut skjema for det krever for mye av brukerne. Derfor kan det være lurt å installere lavterskel tilbud som chat på hjemmesiden.

Selge

Vi har nå tiltrukket potensielle kunder til siden vår og konvertert dem til og gi oss kontaktinformasjonen deres. Det neste steget blir så å konvertere dem til faktiske kunder. Vi kan konvertere dem med:

  • Automatisk markedsføring: E-postmarkedsføring
  • CRM: vedlikeholde potensielle kunder
  • Rapporteringer

Begeistre

Så gjenstår det bare å begeistre kundene slik at de hele tiden vender tilbake. Det er få ting som er mer lønnsomt enn kunder som kommer tilbake. Det er ofte enklere enn å skape nye kunder. En stor fordel med å begeistre kunden er at de vil kunne fortelle om den gode servicen eller opplevelsen deres. Bedre markedsføring enn det er det vanskelig å få.

For å begeistre våre kunder er det viktig å holde seg oppdatert på deres situasjon og være i dialog med dem. Det kan vi gjøre gjennom:

  • Spørreundersøkelser
  • Kvalitets innhold: Rettet mot den enkelte kunde
  • Overvåke sosiale medier

Konklusjon

Inbound-marketing er kommet for å bli og det er utrolig virkningsfullt om du legger en ned en god strategi. Det som gjør inbound-metoden så virkningsfull er at det tar i bruk det beste fra tre verdener: digital markedsføring, innholdsmarkedsføring og automatisk markedsføring. Inbound setter rett og slett det hele i system. For å lære mer om inbound-marketing kan du lese mer her eller ta kontakt her!

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!