Hvor godt kan vi målrette annonser?

En av mange fordeler med digital markedsføring kontra tradisjonell markedsføring er at vi har mulighet til å målrette kampanjer mot de potensielle kundene våre. I tradisjonell markedsføring vises en annonse til de som leser avisen, ser på tv eller som passerer et skilt. Det vil treffe mange, men det vil også treffe veldig mange som ikke er interessert i produktet i det hele tatt. Med målretting derimot har vi mulighet til å treffe en gruppe mennesker det er sannsynlig kan bli kunder. Det kan vi trenge i en hverdag hvor det reklameres i de fleste flater og plattformer.

Når skal vi ikke målrette like mye?

Det er mange fordeler med målretting, men det er ikke alltid vi ønsker å målrette like mye. Når man skal øke merkevarebevistheten er det ikke nødvendig å målrette i like stor grad. Da ønsker vi gjerne å nå så mange som mulig slik at flere blir kjent med merkevaren, men vi ønsker fortsatt å målrette den noe. Slik at annonsen treffer våre potensielle kunder og gjerne en større gruppe.

Konverteringskampanje

Skal vi derimot kjøre en konverteringskampanje der vi ønsker å konvertere til salg er det viktigere å målrette mer direkte mot det som faktisk er vår kundegruppe. Når du har funnet kundegruppen din vil det være lurt å lage seg kundeprofiler utfra din kundegruppe. Slik at du kan rette annonser som passer de forskjellige kundeprofilene innen kundegruppen. Det betyr at vi kan gå meget spesifikt ned i detalj. Dermed kan vi treffe våre potensielle kunder med relevant innhold.

 

Er det noe både Facebook og Google verdsetter så er det at vi kan levere relevant innhold til dem vi markedsfører mot. Med relevant innhold og god målretting vil også annonsekonstnadene bli lavere. Du har kanskje lagt merke til relevanse-scoren du får på annonsene dine? En høy relevanse-score betyr at den vil nå flere folk. I tillegg vil den ha en lavere kostnad enn en annonse med lavere relevans.

sommerspot

Spesifikk målretting

Vi lanserte nettopp en kampanje der vi ønsker å treffe en gruppe mennesker med spesielle interesser og innenfor et meget lite geografisk område. Her snakker vi meget spesifikk målretting og et smalt nedslagsfelt. Er det en ting man er sikker på da er at man vil treffe akkurat de man ønsker. Les mer om hvorfor du bør markedsføre på Facebook.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!