Skal jeg bruke e-post markedsføring?

JA!! Så enkelt er det. Jeg kunne gjerne ha sluttet av dette blogg-innlegget her, men jeg skal gi deg 4 gode grunner til hvorfor man må bruke e-postmarkedsføring. Jeg skal også gi råd om hvilke tjenester du kan bruke for å sende e-post.

E-postmarkedsføring fører til høyere ROI

De fleste undersøkelser viser at e-postmarkedsføring har en høyere ROI (Return on Investment) enn andre måter å markedsføre på. Det betyr at du får mer penger igjen for den investeringen du gjør. Bare det argumentet i seg selv viser at dette er noe alle med en god digital markedsføringsstrategi burde gjøre og alle andre også for den del.

E-post den klare vinneren

En nyere undersøkelse viser at hele 72 % foretrekker å få reklame som e-post fremfor i sosiale medier. Dette er også med på å vise hvor viktig det er å ha en strategi for e-postmarkedsføring for å konvertere leads til kunder. For det funker, og det er et ubestridt faktum!

Åpnes e-posten jeg sender?

Det er langt i fra alltid at din e-post vil åpnes og leses, men det er egentlig ikke så farlig. Selv om det er litt kjedelig å tenke på at all den innsatsen du har lagt ned i å lage en fin og informativ e-post med gode salgspunkter kanskje ikke blir lest. For bare det at dine leads får e-posten din i innboksen, betyr at 70 % av jobben er gjort.

Nå lurer du kanskje på hvorfor? Den enkle forklaringen er at du gjør mottakeren bevist om at du er der og er klar til å levere en tjeneste, produkt eller god informasjon. Du har rett og slett opprettet en sterkere kontrakt, i og med at mottakeren har gitt sin tillatelse til at du kan sende e-post. Dermed er veien til å bruke dine tjenester eller kjøpe dine produkt kortere enn den løse kontrakten man oppnår på sosiale medier.

E-post står stødig

De siste 10 årene har e-postmarkedsføring vært den markedsføringskanalen som gir mest igjen for dine markedsføringskroner. Det er i seg selv ganske så imponerende med den raske utviklingen vi har i dag. Det viser seg at e-postmarkedsføring har 6x høyere klikkrate enn Twitter. Så det er bare å begynne å planlegge din neste utsendelse av e-post!

Hvordan sender jeg ut e-postmarkedsføring?

Det er flere tjenester man kan bruke for å sende ut e-post og den kanskje vanligste er Mailchimp. Det finnes også norske tjenester som Make Newsmail. Det viktige er at du velger en tjeneste du er fornøyd med selv og at den passer ditt bruk.

Mailchimp har den store fordelen at den er godt kjent og er gratis opptil 2000 mottakere. For mange vil det ta noe tid å bygge opp en lead-base på over 2000. Dermed har du har derfor en gratis tjeneste i lang tid. Den er også veldig lett å bruke og det finnes gode maler for e-post til utsending.

Nå har du fire gode grunner til hvorfor du skal bruke e-postmarkedsføring i din digitale markedsføringsstrategi. I tillegg vet du hvilke tjenester du kan bruke. Da er det bare å sette i gang å sende e-post til dine leads.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!