Lønner det seg å annonsere i sosiale medier?

Mange bedrifter bruker fortsatt store deler av budsjettet sitt på annonsering i tradisjonelle kanaler som bannerannonser, papiraviser, plakater, reklame-hefter, TV og radioreklame. Driver du en av disse bedriftene vil jeg anbefale deg å lese videre.

Tradisjonelle medier

Problemet med de tradisjonelle mediene er at man ikke kan være sikker på hvem som faktisk mottar budskapet ditt, og om de i det hele tatt får med seg budskapet ditt. Mer enn 90% av nordmenn bruker internett daglig, og sosiale medier er stedet det blir brukt mest tid. All informasjonen de ulike sosiale mediene har om sine brukere gir bedrifter unike muligheter til å målrette annonser mot mennesker i den rette målgruppen. Dette fører til besparelser i annonse-budsjettet, og faktisk er sosiale medier den desidert rimeligste plattformen for betalt annonsering å oppdrive.

Hva betaler du for?

I tradisjonelle medier betaler man for hver visning av annonsen. Det betyr at du betaler for visninger som med høy sannsynlighet blir ignorert. Når man annonserer på sosiale medier eller på Google betaler man per annonseklikk. Dette betyr at du betaler for engasjement fra folk som faktisk har interesse for budskapet i annonsen din. Fremfor å kaste penger ut av vinduet på annonser som kan bli ignorert.

Annonsering på SoMe

Når en skal annonsere på Facebook og Instagram (som bruker samme annonseplattform) har en flere ulike målsetninger ved kampanjen man kan velge mellom. Dette er blant annet lenkeklikk, merkebevissthet, engasjement, konverteringer og videovisninger. Å annonsere innlegg med annonser, video og lignende kan gi svært gode resultater. Her er eksempler fra 2 kampanjer vi i Færder Marketing har kjørt på Facebook for Basic Matte, målrettet for lenkeklikk til nettside:

Budsjett 1

Facebook annonsering kost
  • Budsjett: 3 867 kr
  • 103 349 unike visninger
  • 5 513 klikk til nettsiden.

Budsjett 2

facebook annonsering
  • Budsjett 29 042 kr
  • 466 978 unike visninger.
  • 20 920 personer besøkte vårt nettsted.

Hvordan beregnes prisen?

Prisen du må betale kommer an på flere variabler, og man kan ikke regne med å klare like gode resultater som de vist ovenfor hver gang. Heldigvis er alt målbart, og man ser fort hva som fungerer og ikke. Derfor kan man med litt innsats og analytiske evner endre på annonsesettet helt til det gir ønskede resultater. Stort sett baserer prisen seg på hvor godt annonsen din blir mottatt av brukere, om folk engasjerer seg i form av å klikke på den, dele den videre med venner og liknende. Det er selvsagt viktig at man retter seg  mot en målgruppe som vil ha interesse for produktet eller tjenesten du annonserer for.  En annen ting som er viktig er å ikke ha for mye tekst i annonsebildet.

Nytt for i år

Nytt i år er at Facebook i tillegg har begynt å undersøke nettsiden annonsen linker til for å forsikre seg om at den har et godt innhold. Foreløpig begrenser dette seg til å sjekke om nettsider inneholder spam i form av store mengder reklame og lignende, men det er spennende å følge med på utviklingen. Kanskje vil Facebook i fremtiden undersøke innholdet på nettsider på samme måte som google gjør. Da vil det bli isåfall bli enda viktigere enn i dag å ha søkeoptimaliserte nettsider for å spare annonsekroner.

Lese mer om markedsføring på Facebook?

Her gir vi deg 8 grunner til å markedsføre på Facebook.